Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het kostte drie pogingen door slechte weersomstandigheden maar gisteren waren de condities eindelijk voldoende. Boeing’s nieuwste vliegtuigtype, de 777X, maakte zodoende vlak na 10en ’s ochtends, lokale tijd, haar eerste vlucht vanaf het vliegveld Paine Field bij de Boeing fabriek in Everett, vlakbij Seattle. De testvlucht van de 777-9 duurde bijna 4 uur. Er zullen de komende tijd vele testvluchten volgen om de eigenschappen van het vliegtuig te bepalen en om compliance met de certificeringseisen te demonstreren. Dat laatste proces zal onder een vergrootglas liggen.
Boeing 777X
De Boeing 777X is de opvolger van de zeer succesvolle 777 serie. Er zullen in ieder geval twee types gebouwd worden; de 777-8 voor zo’n 384 passagiers (uiteraard afhankelijk van de airline) en de grotere 777-9 voor ruim 426 passagiers. Bijzonder aan dit type zijn de opvouwbare vleugeleindes. Voor de efficiëntie van een vliegtuig is een grote wingspan van belang, maar vanwege ruimte-beperkingen op vliegvelden is er een limiet aan de praktische vleugelbreedte van commerciële vliegtuigen. Boeing heeft dit dus opgelost door een deel van de vleugel op de grond in te laten klappen. In totaal scheelt dit 7 meter. Daarnaast heeft de 777X nieuwe motoren; de GE9X van General Electric. Dit is ’s wereld grootste en krachtigste turbofan-motor voor een commercieel vliegtuig. Door het grotere formaat neemt ook de zuinigheid toe. Volgens Boeing verbruikt de 777X 10% minder brandstof en zo ook emissies vergeleken met vergelijkbare vliegtuigen.
Onder andere British Airways, Cathay Pacific, Emirates, Etihad, Lufthansa en Qatar Airways hebben de 777X al besteld.
Afbeeldingen: The Boeing Company
Geef een reactie