Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het Amerikaanse Department of Transportation (DOT) heeft het combineren van Delta’s trans-Atlantische joint ventures, met Virgin Atlantic respectievelijk Air France-KLM onder voorwaarden goedgekeurd. Dit ondanks bezwaren van bijvoorbeeld Jetblue. Het DOT zag na onderzoek geen negatieve consequenties voor de concurrentiepositie van andere airlines tussen de VS en het VK/Europa; het marktaandeel zou niet veranderen. Een gezamenlijke nieuwe overeenkomst vervangt binnen zes maanden de bestaande twee joint ventures. Dit betekent echter ook dat Alitalia en Czech Airlines straks geen deel meer uitmaken van de JV. Met het toekennen van anti-kartel immuniteit kunnen Air France, KLM, Delta en Virgin Atlantic hun zaken op de trans-Atlantische markt verder coördineren. Denk aan het afstemmen van vliegtijden, gelijk trekken van tarieven, meer codesharing en het uitbreiden van transfer-opties bij de aangesloten maatschappijen. Mogelijk kunnen er ook nieuwe routes geopend worden. Tussen Virgin Atlantic en Air France/KLM komt een zogenaamde ‘metal neutrality’. Hierbij maakt het voor de JV-partijen niet uit met welke maatschappij een passagiers boekt; alle kosten en opbrengsten worden gedeeld.
Frequent flyer programma’s
Naast het kunnen afstemmen van vluchttijden en capaciteit zal deze combinatie hopelijk ook meer voordelen opleveren voor frequent flyer leden van de programma’s van de vier airlines. Virgin Atlantic zit niet in Skyteam maar heeft via wederzijdse afspraken met Delta wel mogelijkheden geboden voor Skymiles leden om bijvoorbeeld elite voordelen bij Virgin vluchten te krijgen en vice versa. Het is waarschijnlijk dat dit ook gaat gelden voor Flying Blue leden bij Virgin en Flying Club leden bij Air France/KLM. Denk aan priority diensten, loungetoegang en ook het sparen en besteden van miles.
Geef een reactie