Mogelijk vertraging voor Joint Venture Air France-KLM, Delta en Virgin Atlantic

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Eerder dit jaar kondigde Air France-KLM, Delta Airlines en Virgin Atlantic aan nóg intensiever samen te willen gaan werken op de trans-Atlantische markt. Virgin Atlantic wil toetreden tot de bestaande trans-Atlantische joint venture van de SkyTeam maatschappijen. Dit kwam niet als een verrassing; Delta heeft een belang van 49% in Virgin en ook een gezamenlijke joint venture voor vluchten vanaf Heathrow. Door deze twee joint ventures samen te voegen, willen de maatschappijen andere pacts tussen Noord-Amerika en Europa, zoals die van British Airways, American Airlines, Finnair en Iberia, het hoofd bieden. Bij zulke grote samenwerkingen moeten bedrijven wel immuniteit aanvragen voor anti-kartel regelgeving. Dit proces startten de maatschappijen eind juli.  Alitalia maakt hierbij overigens geen deel meer uit van de SkyTeam JV.

Delta Virgin AIr France KLM

Mogelijke vertraging

Er komt mogelijk een kink in de kabel, van misschien wel een onverwachte partij; JetBlue Airways. Deze maatschappij is een grote speler op de binnenlandse markt in de VS en heeft ook enkele buitenlandse routes naar de Cariben, maar nog niet trans-Atlantisch. Wel overweegt JetBlue intercontinentale vluchten richting west-Europa en dit wordt mede beïnvloed door de concurrentie op de markt. De maatschappij heeft derhalve een motie ingediend bij het Amerikaanse Ministerie van Transport (DOT) waarin ze verzoekt om ‘uitgebreide concurrentie analyse’ naar de gevolgen van de gecombineerde joint ventures. JetBlue vreest ‘een negatieve impact op de concurrentie aan beide zijden van de Atlantische oceaan’. JetBlue maakt zich vooral zorgen over de slot allocatie – de mogelijkheid om te landen of starten op drukke vliegvelden met beperkte capaciteit. Het verzoek van JetBlue vraagt specifiek om een onderzoek naar (het proces van) de slot toewijzing en aanvragen van nieuwe airlines, een gedetailleerd overzicht van het huidige slot bezit en slot controle op Amsterdam Schiphol, Parijs Charles de Gaulle, London Heathrow en London Gatwick. In het bijzonder gaat het om de slots van Air France-KLM, Delta en Virgin Atlantic en de gerelateerde marktpositie. Ook het beleid over slots na de Brexit wordt meegenomen.

Jetblue

Reactie

Een dergelijk onderzoek zou vooral tijd kosten, waardoor de start van de gecombineerde samenwerking vertraging op kan lopen. De maatschappijen kunnen dan niet verder gaan met het afstemmen van vlucht- en tariefaanbod. Het is dan ook niet verrassend dat Air France-KLM, Delta en Virgin een gezamenlijke tegen-motie hebben ingediend. De airline-combinatie claimt dat de aangepaste joint venture ‘simpelweg een combinatie is van twee van Delta’s reeds goedgekeurde trans-Atlantische joint ventures dat een kleine naad sluit tussen de bestaande JV’s door de metral neutrality met Virgin Atlantic.’ Bij de vorige joint ventures is inderdaad een uitgebreide analyse uitgevoerd voor het toekennen van anti-kartel immuniteit. In 2013 werden de gevolgen tussen de twee aparte JV’s van Delta met Air France-KLM aan de ene kant en Virgin aan de andere kant nog onderzocht en hier waren geen bezwaren. Virgin Atlantic en Air France-KLM opereren bovendien niet op dezelfde non-stop routes waardoor al het verkeer in principe onder de huidige anti-kartel afspraken vallen. De airlines claimen dat de voorgenomen JV geen impact heeft op de trans-Atlantische concurrentie of slot concentratie op Europese luchthavens. De SkyTeam airlines en Virgin hekelen bovendien het feit dat deze motie meer dan vier maanden na het initiële verzoek wordt ingediend en verzoeken het DOT de motie van JetBlue af te wijzen.

Het ligt nu bij het Amerikaanse Ministerie van Transport of er verder onderzoek komt naar de samengevoegde joint ventures of dat Air France-KLM, Delta en Virgin verder kunnen gaan met de integratie onder anti-kartel immuniteit.

Reacties

  1. Victor zegt

    Hey Redactie – dat er mogelijk vertraging komt is toch jullie conclusie en niet voorgelegd aan bijv de persdienst van KLM? Want als het jullie gedachtegang is moet dat wel uitgesteld worden. Het staat onder het kopje ‘nieuws’ – en dat suggereert dat het geen speculaties vanuit jullie zijn, maar als het zo lees is het wel speculatief….

    V

    • The Flying Dutchboy zegt

      Hi Victor. Het is niet zo zeer mijn eigen conclusie, maar geparafraseerd uit de reactie van Air France, KLM, Delta en Virgin tegen JetBlue aan het Ministerie van Transport. Een paar citaten: “The Department Should Reject JetBlue’s Motion and Issue a Notice Establishing a Procedural Schedule for Public Comments. There is no justification for delaying the Department’s review of the Parties’ July 20, 2018 Joint Motion for ATI-approval of the Amended JVA.”, “Launching an open-ended expedition in this docket into broader issues such as slot access at all London-area and European airports now – more than four months after the filing of the Joint Motion for approval of this JV – would delay the proceeding and harm consumers by preventing the Parties from delivering important consumer benefits to the traveling public. There is no justification for such delay.” en “JetBlue’s Motion, if granted, would delay the JV Parties’ ability to deliver the additional benefits that will be produced by the Amended JV. A delay would harm, not help, competition.”
      Hieruit wordt m.i. voldoende duidelijk dat het honoreren van het verzoek van JetBlue zal leiden tot een vertraging van de goedkeuring van de motie van de betreffende SkyTeam maatschappijen voor anti-kartel immuniteit. Hopelijk verduidelijkt e.e.a. voor je.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *