Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De afgelopen twee jaar zijn niet de beste geweest voor de luchtvaart. In veel landen neemt het aantal vluchten, en niet onbelangrijk de bezettingsgraad, weer gestaag toe. Airlines stuurden oudere vliegtuigen de afgelopen tijd massaal met pensioen. Vliegtuigbouwers kijken nu geïnteresseerd mee, aangezien de verwachting is dat er snel nieuwe toestellen nodig zijn. Zo voorziet Airbus de komende twintig jaar een vraag van 39.000 vliegtuigen.
Pandemie
Door de flink verminderde vraag naar commercieel vliegverkeer gedurende de pandemie kozen veel airlines ervoor om verouderde toestellen versneld uit te faseren. Zo gingen er onder andere bij KLM en Lufthansa een aantal Boeing 747 vliegtuigen uit. Ook de Airbus A380 moest het ontgelden bij Air France. Verder moesten heel wat verouderde Boeing 767 en Airbus A330 toestellen het veld ruimen bij tal van maatschappijen.
Inmiddels neemt het aantal vluchten weer toe. En ook de bezettingsgraad gaat omhoog. Goed nieuws voor de luchtvaart en vele bedrijven en instanties die ervan afhankelijk zijn. Volgens ATAG zijn dat er zelfs bijna 90 miljoen wereldwijd.
Airbus verwacht dat in het gunstigste geval eind volgend jaar weer het niveau van 2019 wordt bereikt. In het meest negatieve scenario is dat pas eind 2024. Tot het einde van 2025 verwacht de Franse vliegtuigfabrikant een groei van maximaal 20% ten opzichte van 2019. Dat lijkt veel, maar het gaat om een periode van zes jaar. In het ongunstige scenario gaat het op een groei van een kleine 10%.
39.000 vliegtuigen
Uit onderzoek van Airbus blijkt dat in 2019 slechts 13% van alle passagiersvliegtuigen met meer dan 100 zitplaatsen van een nieuwere generatie was. De vernieuwing van de vloot heeft door COVID-19 echter een vlucht genomen. In de komende jaren moet dat zelfs naar 40% groeien, een grote vraag naar nieuwe vliegtuigen dus. Overigens schaart Airbus de volgende vliegtuigen onder ‘nieuwe generatie’:
- Airbus: A220, A320neo Familie, A330neo, A350, A380,
- Boeing: 737Max, 777X, 787 en nieuwe programma’s,
- Over andere fabrikanten als Embraer wordt niet gesproken.
Meer dan 15.000 van de 39.000 nieuwe vliegtuigen is bestemd ter vervanging uitgefaseerde vliegtuigen. Volgens Airbus gaat het vooral om kleinere nieuwe toestellen als de A220 en A320. De vraag zit vooral in groeimarkten in Azië, waaronder de binnenlandse markt van China. Een klein deel, bijna 14%, gaat om medium haul aircraft zoals de A321XLR en de A330neo. Voor long haul speelt de Airbus A350 natuurlijk een belangrijke rol. De Fransen verwachten een vraag van zo’n 4.000 nieuwe A350s tot 2040.
Cargo
Door de grote groei van e-commerce blijft ook de vraag naar cargo vliegtuigen op peil. Er zouden volgens Airbus nog eens 2.440 freighters nodig zijn, waarvan 880 nieuwe toestellen. Het gaat overigens veelal om kleinere vrachtvliegtuigen.
Geef een reactie