Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Eigenlijk was de samenvoeging van Air Transat en Air Canada al nagenoeg rond. Toch besloten de Canadese airlines op het laatste moment de stekker uit de samenwerking te trekken, ondanks de inspanningen sinds 2019. Dit betekent zelfs dat Air Canada een vergoeding van meer dan 12 miljoen dollar aan Air Transat verschuldigd is. Maar waarom ging de overname uiteindelijk niet door?
Air Transat en Air Canada
Al sinds 2019 is er sprake van een intensievere samenwerking tussen de beide maatschappijen. De intentie was dat Air Canada de aandelen van Air Transat over zou nemen. In eerste instantie zouden het wel twee aparte merken blijven, maar e.e.a. zou achter de schermen samengevoegd worden. Uiteindelijk natuurlijk bedoeld om kosten te besparen en een grotere concurrentiekracht op te bouwen.
Waarom ging de overname niet door?
Zoals we al eerder schreven zou de samenvoeging problematisch kunnen zijn voor reizigers vanuit o.a. Nederland. In Nederland zijn namelijk vanuit Schiphol maar drie aanbieders van non-stop vluchten richting Canada actief. Dat zijn KLM, Air Transat en Air Canada. Mogelijk geldt dit voor meerdere Europese (hoofd)steden.
Eigenlijk was een groot deel van de overname al rond. Het was enkel nog wachten op goedkeuring van de Europese Commissie (EC). De EC vond waarschijnlijk dat de concurrentiepositie van de samenwerkende airlines te groot zou worden. En dat kan een slechte invloed op de prijsontwikkeling voor consumenten hebben. Daarom werd er in eerste instantie een pakket aan maatregelen verwacht waardoor de concurrentiepositie af zou nemen.
Uiteindelijk vond Air Canada het pakket aan tegenmaatregelen dermate onaantrekkelijk dat het besloot onder deze voorwaarden niet door te zetten met de overname. Air Canada is nu een vergoeding van meer dan 12 miljoen Canadese dollar verschuldigd aan Air Transat. Met de totale overname zou zo’n 190 miljoen dollar gemoeid zijn. De beslissing om de overname niet door te zetten komt natuurlijk in een lastige tijd.
Hoe ziet de toekomst eruit voor beide airlines?
Air Transat zal het moeilijk gaan hebben de komende tijd. De airline is met iets meer dan 30 toestellen relatief klein en richt zich met name op vakantievluchten. Juist die doelgroep zal nog niet snel weer gaan vliegen. Naast het feit dat de maatschappij natuurlijk al veel omzet heeft verloren en nu ook niet meer kan rekenen op de samenwerking met Air Canada zoals verwacht. Dat maakt de toekomst voor Air Transat wellicht onzeker, zeker als de Canadese overheid niet verder bijspringt.
Voor Air Canada is het ook geen gemakkelijk tijd. Alhoewel de in Canada relatief grote airline met meer dan 100 toestellen flexibeler in kan spelen op een opleving van business of leisure verkeer. Daarnaast is er nog de leisure low cost zustermaatschappij Air Canada Rouge met ruim 20 toestellen.
Mogelijk springt een andere Canadese airline in het gat. Westjet bijvoorbeeld vliegt momenteel nog niet tussen Canada en Amsterdam. Maar zou wellicht ook geïnteresseerd kunnen zijn in een nauwe samenwerking met Air Transat. De tijd zal ons leren hoe e.e.a. zich verder ontwikkeld.
Geef een reactie