Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorig jaar nam Air France al het besluit om de Airbus A380 vloot te verkleinen. Van de tien jumbojets moesten er vijf de vloot verlaten. Nu is de definitieve beslissing genomen om vaarwel te zeggen tegen alle A380 toestellen. Het groot onderhoud dat in 2020 stond gepland komt nu dus ook te vervallen. Uiterlijk eind 2022 zal het niet meer mogelijk zijn om met dit vliegtuig te vliegen onder de Franse vlag.
Te duur
Het hoogste bestuur van Air France – KLM heeft op 30 juli 2019 het voornemen om alle A380 de laan uit te sturen goedgekeurd. De belangrijkste overweging is dat de vloot versimpeld moet worden om kosten te kunnen besparen. De aanschaf van 60 Airbus A220-300 toestellen voor Air France moet hier ook aan bijdragen.
Het wordt steeds lastiger om de A380 winstgevend te houden, aldus de Franse nationale airline. De vier motoren van het megatoestel verbruiken bijvoorbeeld 20-25% meer brandstof per stoel dan nieuwere toestellen. Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud hoog. Waarschijnlijk zal het voorgenomen groot onderhoud dat eind 2020 gepland stond ook te duur zijn geweest. Het was in eerste instantie de bedoeling om de cabine te vernieuwen / vervangen. De kosten hiervoor zouden wel 35 miljoen euro per toestel kunnen zijn. Dat gaat dus nu niet meer gebeuren.
Airbus A350
Air France zegt zich te zullen beraden op welk toestel een goede vervanger zal zijn voor de A380. Voor de Franse maatschappij zal de Airbus A350 een belangrijk toestel gaan worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de maatschappij 28 A350 toestellen krijgt. Tijdens een toelichting op de financiële resultaten van Air France – KLM liet Smith weten meer specifiek te kijken naar extra bestellingen voor de A330-900 en A350-900. Ook de Boeing 787-9 Dreamliner werd genoemd als mogelijke vervanger door de jumbojets.
PETER LEE zegt
Dat AirFrance stopt met de A380 naast de 747 twee van de fijnste vliegtuigen ooit gebouwd is jammer voor de Fransen.
Ikzelf ben in mijn leven 2 x met AF gevlogen naar Japan en zal er nooit meer mee vliegen. Gelukkig dat Emirates nog wel doorgaat met de A380 hoewel de eerste generatie A380 kunnen eigenlijk niet meer qua zitcomfort in de Business Class.