Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
- De eerste Airbus A220 is in de nieuwe livery van Air France gespoten en wordt september dit jaar in de vloot verwacht
- Met 20% minder brandstofverbruik en 34% minder geluidsproductie is het toestel beter voor portemonnee en milieu
- De A220 brengt heel wat comfort met zich mee: grotere bagagebakken, een 3-2 indeling, prettiger binnenklimaat en USB-oplaadpunten (incl. USB-C)
- Air France bereidt de eerste ground en cabin crew trainingen voor om snel van start te kunnen gaan
De Airbus A220 is bij veel airlines een populair toestel voor het short en medium haul netwerk. Zo heeft Delta er inmiddels flink wat rondvliegen. Air France was in 2019 al voornemens het toestel aan de vloot toe te voegen, maar de daadwerkelijke bestelling volgde pas vorig jaar. Inmiddels maakt Air France zich op voor de ontvangst van het eerste A220-300 vliegtuig.
Adieu A318 en A319, Bienvenue A220!
De Airbus A318 en A319 vliegtuigen van Air France zijn flink verouderd. Van de A318 zijn er nog een kleine twintig actief en van de A319 minder dan dertig. Maar de toestellen zijn al wel verouderd. Air France vond het daarom tijd voor vernieuwing in de vloot. Als antwoord kwam dus de Airbus A220, een populair toestel bij menig maatschappij. Het nieuwe vliegtuig verbruikt 20% minder brandstof en produceert 34% minder geluid ten opzichte van verouderde kisten. Dat scheelt zowel voor de portemonnee als het milieu. Uiteindelijk moeten er 60 A220s voor Air France gaan vliegen.
De Airbus A220 beschikt over 148 stoelen in een 3-2 opstelling. Elke stoel heeft een reguliere USB-poort, maar biedt ook een USB-C poort. Veel nieuwe devices beschikken namelijk over deze aansluiting. De nieuwe vliegtuigen zijn allen voorzien van WiFi.
Eind september dit jaar komt de eerste A220-300 in de vloot bij Air France. Het toestel is eerder deze maand voorzien van de kenmerkende Air France livery in nieuwe stijl. Hierbij speelt het gevleugelde zeepaardje een belangrijke rol.
Nieuwe trainingen
Een nieuw toestel betekent ook nieuwe trainingen voor zowel de ground als cabin crew. De eerste maand na ontvangst zal de A220 dan ook ingezet worden voor trainingsvluchten. Dit zal een groot deel van de zomer in beslag nemen. Inmiddels is duidelijk welke cabin crew en piloten zijn geselecteerd voor de training. Deze groep is op haar beurt weer verantwoordelijk voor de training aan de rest van de medewerkers. Air France stelt dat deze in-house vorm van trainen is toegestaan door de Franse luchtvaartautoriteiten. Uiteindelijk moeten er 700 piloten en 2.500 cabin crew leden getraind zijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het onderhoud van de kisten.
Geef een reactie