Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het hing al een tijdje in de lucht dat Air France-KLM een grote bestelling zou doen voor nieuwe long haul vliegtuigen. Vanavond bevestigt de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie dat er vanaf 2026 maar liefst 50 nieuwe Airbus A350 kisten bijkomen, met de optie voor nog eens 40 extra. Deze worden verdeeld over KLM en Air France. De bestelling draagt flink bij aan een schonere vloot en een verbeterde reiservaring.
Airbus A350 voor Air France-KLM
De kogel is door de kerk: AF-KLM gaat definitief voor de Airbus A350. De bestelling van 50 toestellen bestaat uit zowel de A350-900 als de A350-1000. En er komen mogelijk nog eens 40 extra bij. Het Frans-Nederlandse bedrijf treedt daarmee in de voetsporen van andere A350 grootgebruikers zoals Singapore Airlines en Qatar Airways.
De 50 nieuwe vliegtuigen worden verdeeld tussen KLM en Air France op basis van ‘toekomstige marktontwikkelingen en regelgeving’. Hoe dat er precies uit zal zien is nog niet bekend. KLM is in ieder geval blij met de nieuwe bestelling. Volgens de maatschappij draagt het eraan bij om de vloot aanzienlijker schoner, stiller en zuiniger te maken.
Vandaag markeert een zeer bijzondere dag voor KLM. We hebben met het voorgenomen besluit van de aanschaf van nieuwe vliegtuigen een grote stap genomen richting onze toekomst. We kunnen met de A350’s onze vloot aanzienlijker schoner, stiller en zuiniger maken. Dat is belangrijk, omdat we met elkaar voor de grote opgave staan om verder te verduurzamen. Verder kunnen we onze passagiers richting intercontinentale bestemmingen meer service en comfort bieden. – Marjan Rintel – CEO KLM
Vlootvernieuwing
Het is opvallend dat er is gekozen voor de Franse A350. Als je kijkt naar de vloot van KLM dan zijn het voornamelijk Amerikaanse Boeing kisten. En ook Air France beschikt over tientallen Boeing 787 Dreamliners en 777s.
De A350 zal bijdragen aan een schonere en stillere vloot, een belangrijke opdracht die KLM in Nederland heeft. Volgens Airbus is het toestel 40 procent stiller. Bovendien is het brandstofgebruik tot 25 procent lager dan een vergelijkbaar oudere generatie vliegtuig. Ook dit toestel zal in de toekomst gebruik gaan maken van de Sustainable Aviation Fuel (SAF). Verder moet de cabine voorzien in een verbeterde klantervaring, alhoewel hierover nog geen verdere details bekend zijn gemaakt.
Overigens investeert Air France-KLM ook in Airbus A350 full freighters. Er komen daarvan in totaal 8 in de vloot. Eerder plaatste Air France-KLM ook al een grote order voor de Airbus A320neo vliegtuigen.
Bron foto’s: Air France-KLM
Geef een reactie