Delta SkyMiles gaat stap te ver met devaluatie2 min leestijd

Delta Boeing 737-10 MAX

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Delta Air Lines heeft afgelopen week een flinke devaluatie doorgevoerd in SkyMiles waardoor het volgend jaar moeilijker wordt om elitestatus te behalen. Verschillende media en andere luchtvaartmaatschappijen reageren negatief op deze devaluatie en laten weten dat Delta hiermee een stap te ver is gegaan.

Delta gaat stap te ver in devaluatie

De Amerikaanse maatschappij laat op de website en in een e-mail weten dat de wijzigingen door zijn gevoerd op basis van feedback van leden. Wie de wereld van loyaliteitsprogramma’s kent weet dat zulk nieuws altijd op deze manier wordt gebracht. Het kwalificeren voor elitestatus wordt in 2024 bijna onmogelijk tenzij je extreem voor je ticket betaald of zowat elke week of dag vliegt. De wijziging komt extra hard aan voor leden die buiten de Verenigde Staten woonachtig zijn. Momenteel kun je je nog kwalificeren op basis van de MQM’s (Medallion Qualifying Miles). Op de website geeft Delta verschillende voorbeelden van hoe je volgend jaar in aanmerking kunt komen voor elitestatus.

Delta A350
Delta heeft naar eigen zeggen veranderingen doorgevoerd die gebaseerd zijn op ‘feedback’ van leden. (Foto: Delta)

Voor bijvoorbeeld het behalen van Diamond status geeft Delta een voorbeeld dat je binnen een jaar 30 retourvluchten maakt voor een totaal bedrag van meer dan € 30.000, voor € 6.000 aan autohuur besteed en voor bijna € 90.000 aan een creditcard besteed. Zelfs voor het behalen van Silver status (waar je eigenlijk niet veel mee kunt) moet je flink wat uitgeven. Los van de ‘feedback’ van leden geeft Delta aan het programma ‘eenvoudiger’ te willen maken. Waar het eigenlijk op neer komt is dat miles gewoonweg niet meer meetellen. Alleen het aantal dollars wat je besteed is van belang om elitestatus te behalen.

Delta breidt bestellingen bij Airbus verder uit
Vanaf volgend jaar moet je heel wat besteden om Diamond status binnen te halen. (Foto: Delta)

Verschillende andere luchtvaartmaatschappijen reageren negatief op de veranderingen die Delta heeft aangekondigd. Delta gaat volgens hen hiermee een stap te ver. American Airlines laat weten om het komende jaar geen devaluatie door te laten voeren. Alaska MileagePlan komt zelfs met een status match.

Veranderingen Million Miler programma

Ook heeft Delta het behalen van lifetime elitestatus een stukje lastiger gemaakt. Op dit moment is dit gebaseerd op het aantal MQM’s dat je verdient. Op zowat alle tarieven met Delta of bijvoorbeeld KLM verdien je minimaal 100%. Met bepaalde premium economy en Business class vluchten verdien je 150% of zelfs meer. Dan haal je natuurlijk veel sneller een lifetime elitestatus. Vanaf 2024 tellen alleen nog maar ‘flight miles’ mee voor het behalen van lifetime elitestatus. Dit is dus puur alleen de gevlogen afstand. Delta volgt hiermee hetzelfde wat United ook al jaren doet binnen MileagePlus. Daar tellen echter allen vluchten met United zelf mee voor het behalen van lifetime elitestatus. Binnen Delta SkyMiles tellen vooralsnog ook partners zoals KLM mee. Meer over het behalen van lifetime elitestatus kun je trouwens lezen in dit artikel wat we eerder op InsideFlyer publiceerden.

Uitgelichte afbeelding: Delta Air Lines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *