Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa komt nu definitief in handen van IAG, het moederbedrijf van o.a. Iberia en British Airways. Aanvankelijk zou er een bedrag van één miljard worden betaald, maar door de verslechterde marktomstandigheden is dit bedrag ondertussen gehalveerd.
Air Europa in handen van IAG
IAG wil met de overname van Air Europa hun concurrentiepositie verstreken en dan vooral op de luchthaven van Madrid. Hiermee is de International Airlines Group (IAG), dat dus nu zal bestaan uit British Airways, Iberia, Vueling, LEVEL en Air Europa, de grootste airline groep ter wereld. Air Europa stond tot nu toe vooral bekend als een maatschappij voor vakantievluchten. Hoe het vluchtaanbod er in de toekomst er precies uit zal zien is nog onbekend.
Ook is Air Europa op dit moment nog lid van de SkyTeam alliantie, terwijl British Airways en Iberia onderdeel uitmaken van Oneworld. Gaat de alliantie in relatief korte tijd nog een lid verliezen, na China Southern? Het persbericht spreekt wel van integratie van Air Europa in Avios, maar noemt daarbij pas 2025 als tijdslijn. In eerste instantie zal Air Europa als apart merk blijven opereren, maar daarna lijkt verdere integratie op de planning te staan.
Air France-KLM niet tevreden
De International Airlines Group was niet de enige partij die op de lijst stond om Air Europa in handen te nemen. Ook Air France-KLM toonde interesse in de overname van de Spaanse maatschappij. Nu Air Europa definitief in handen komt van IAG, spreekt Air France-KLM van oneerlijke concurrentie. De Frans-Nederlandse maatschappij werkte voorheen vooral samen op vluchten richting Zuid-Amerika. Aangezien Air Europa nu met Iberia in Spanje een monopoliepositie zal krijgen, wordt er kritiek geuit bij Air France-KLM.
Beeldmateriaal: eigen werk
Geef een reactie