Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een nieuwe luchtvaartmaatschappij voor België? Ja, enkele Belgische ondernemers zijn bezig om deze uitdaging te starten.
Een van hen is de voormalige managing director van het in Luik gevestigde TNT Airways, Niky Terzakis. Hij wil onder de naam Air Belgium vanaf volgend jaar vluchten gaan uitvoeren tussen België en Azië, met name naar bestemmingen in China.
China
Air Belgium wil in de eerste helft van 2017 van start gaan met low-cost-vluchten naar China. In eerste instantie wordt er gekeken naar drie bestemmingen in China. De bestemmingen die in aanmerking komen, zijn Peking, Shanghai en Hong Kong. Met welke toestellen die vluchten zullen worden uitgevoerd is nog niet bekend. Kanshebbers lijken momenteel de A330/A340 of B777 te zijn.
Ook wordt er onderzocht welke luchthaven daarvoor het best in aanmerking komt: Brussels Airport of Liège Airport.
Het vroegere Air Belgium
In de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw opereerde er al een Belgische chartermaatschappij onder de naam Air Belgium. In opdracht van de toenmalige reisonderneming Sunair voerde Air Belgium met twee Boeings vanaf Brussels Airport vluchten uit naar vakantieoorden rond de Middellandse Zee.
In 1998 werd de maatschappij verkocht aan het Britse Airtours en veranderde van naam naar Airtours International Airways. Later is deze maatschappij weer overgenomen door Thomas Cook en is het opgegaan in Thomas Cook Airlines.
Concurrentie voor Brussels Airlines?
Het lijkt er vooralsnog niet op dat Brussels Airlines veel last zal hebben van dit nieuwe initiatief. Brussels Airlines is vooral erg sterk in de Afrikaanse bestemmingen. Maar in afgelopen jaren is het routenetwerk aardig uitgebreid naar Noord Amerika. En vanaf komend voorjaar wordt Mumbai als eerste Aziatische bestemming aangevlogen.
Brussels Airlines heeft een uitgebreid netwerk van zogenaamde feeder vluchten. Dit zijn vluchten om passagiers in Brussel te brengen, zodat ze die vlucht naar Afrika kunnen nemen. In combinatie met het Lufthansa netwerk biedt dit veel voordeel ten opzichte van dit nieuwe initiatief van Air Belgium.
Kans van slagen?
Het nieuwe luchtvaartproject is opvallend. Momenteel is Hainan Airlines de enige maatschappij die lijnvluchten tussen België en China uitvoert met vluchten tussen Brussel en Peking. De oprichting van een lowcost-langeafstandsmaatschappij niet vanzelfsprekend. Lowcost-maatschappijen mogen dan wel succesvol zijn voor korte- en middellangeafstand, voor langeafstandsvluchten is dit model veel moeilijker.
De komende tijd zal meer duidelijk worden over Air Belgium en hoe ze denken het bedrijf met de vluchtoperaties te starten. Wij houden dit uiteraard in de gaten!
Alias zegt
Bij dit soort berichten plaats ik altijd mijn vraagtekens, een LCC die low-cost langeafstandsvluchten wil gaan aanbieden. Ze zullen vast wel het nodige doorberekend hebben maar hebben ze ook naar het verleden gekeken? Ze zijn niet de eerste die dit geprobeerd hebben en het hebben moeten staken. Volgend jaar in 2017 gaat Scoot – de LCC van Singapore Airlines op Athene vliegen. Als je een koffer wilt meenemen, niet uitgedroogd en rammelend van de “honger” in Athene wilt aankomen kom je uit op een prijs om en nabij wat een reguliere vliegtuigmaatschappij rekent. Vanaf Schiphol vliegt Xiamen Airlines richting China, Hong Kong en verder voor meer dan schappelijke prijzen, China Eastern Airlines idem dito. Wil Air Belgium een kans van slagen hebben, zal het daar een passend antwoord op moeten zien te vinden.
Theo Sikking zegt
Tja, die vraagtekens plaats ik ook en de prijzen staan sowieso al onder druk.
Een positieve uitzondering in dit verhaal is bijvoorbeeld Norwegian, die het (voor zover ik weet) goed doet…