Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen week zetten we uiteen dat veel luchtvaartmaatschappijen een voucher aanbieden voor een geannuleerde vlucht. Dit is, afhankelijk van de jurisdictie, onrechtmatig volgens de wet, of volgens de vervoersvoorwaarden. Ook Nederlandse reisorganisaties (die lid zijn van de ANVR) bieden een voucher aan, in plaats van terugbetaling in geld. Deze zijn wel gedekt door het Garantiefonds Reisgelden. De Autoriteit Consument en Markt heeft aangegeven ‘begripvol te zijn‘ voor het bieden van vouchers, maar benadrukt dat aan het einde van de dag consumenten tóch recht hebben op een terugbetaling. Vaak zijn de vouchers na een jaar sowieso inwisselbaar voor geld.
Reizigers voor wie het accepteren van een voucher écht geen optie is, hebben eigenlijk weinig mogelijkheden. Afgezien van het inschakelen van rechtsbijstand, is een betwisting bij de creditcardmaatschappij (natuurlijk mits er met creditcard betaald is) normaal gesproken een andere mogelijkheid. De dienst waarvoor betaald is is immers niet geleverd, en de consument krijgt ook geen terugbetaling. Het hangt van de situatie af of een betwisting mogelijk is, en goedgekeurd wordt.
We proberen dit artikel bij belangrijke wijzigingen zo goed mogelijk te updaten, maar de veranderingen gaan snel. Controleer daarom voor de meest actuele informatie zelf ook de site van de desbetreffende creditcardmaatschappij.
Update 30 maart: ICS heeft het beleid verduidelijkt. Het alternatief moet door de kaarthouder als passend worden ervaren. In een eerdere versie van dit artikel stond dat alternatieven voor een terugbetaling, zoals een voucher, in ieder geval passend zijn volgens ICS. Dat blijkt niet noodzakelijk het geval. Elk verzoek voor betwisting wordt individueel behandeld.
‘Voucher gelijkwaardig alternatief’
International Card Services (ICS) Cards is in Nederland de uitgever van vrijwel alle Mastercard en Visa creditcards. Het bedrijf laat desgevraagd aan InsideFlyer weten dat “de consument de betaling in een aantal gevallen kan betwisten. Vanwege de ontwrichtende gevolgen van de coronacrisis voor de economie en individuele bedrijven in het bijzonder, vragen wij wel om waar mogelijk gebruik te maken van de aangeboden alternatieven.”
Annulering door reisaanbieder
Indien een (pakket)reis, vlucht of (hotel)verblijf door de aanbieder geannuleerd wordt, zal deze “een passend alternatief moeten bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een voucher of het kosteloos omboeken van uw reis. Pas als er geen, of een niet als passend ervaren alternatief wordt gedaan door de reisorganisatie, kan de consument de betaling via ICS betwisten.” ICS benadrukt verder dat zij “ook in deze gevallen de kaarthouder willen vragen -vanwege de uitzonderlijke zware omstandigheden voor de bedrijven in kwestie- om waar mogelijk toch gebruik te maken van de aangeboden alternatieven.” Het gaat er dus om of de kaarthouder het geboden alternatief als passend ervaart. Dat hangt natuurlijk van ieders persoonlijke omstandigheden af. ICS zal per geval kijken of een betwisting gerechtvaardigd is.
Annulering door reiziger
Als de consument zelf de reis annuleert, dan ligt het aan de oorspronkelijke annuleringsvoorwaarden waarmee akkoord is gegaan. ICS: “als de boeking volgens de voorwaarden is geannuleerd en de concusment krijgt het geld (minus de eventuele annuleringskosten) niet terug, dan is het mogelijk om de betaling via ICS te betwisten.” Dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld een flexibele hotelboeking of vliegticket.
Annuleer je zelf de reis en zou je volgens de originele tariefvoorwaarden een (volledige) terugbetaling moeten ontvangen, dan zijn er sommige aanbieders die alsnog een (inwisselbare) voucher aanbieden. In Frankrijk en Italie is dit ook via een tijdelijke wet mogelijk gemaakt. Dit is dan toch een contractbreuk van de originele boekingsvoorwaarden, dus in dit geval is een betwisting wel mogelijk. ICS probeert bij een betwisting “het door de kaarthouder betaalde bedrag voor de kaarthouder terug te halen. Ook hier geldt dat de omstandigheden uniek zijn, houd er rekening mee dat dit proces wat langer kan duren dan normaal.”
Betwisting transactie
Om een transactie te betwisten moet dit formulier ingevuld worden en samen met “een kopie van het rekeningoverzicht/betaling, een kopie van de annulering en de annuleringsvoorwaarden van de dienstverlener, en een kopie van de correspondentie waaruit blijkt dat geen of een niet als passend ervaren alternatief wordt gedaan” naar ICS gestuurd worden. Dit kan uiterlijk binnen twee maanden na het moment waarop de vlucht of reservering is geannuleerd.
American Express
Bovenstaande is het beleid van ICS Cards Nederland. American Express heeft (nog) niet gereageerd op vragen van deze site. Mocht er een verklaring komen, dan zullen we dit artikel aanpassen.
Dit artikel is informatief en dient niet te worden opgevat als juridisch advies.
Geef een reactie