Stopt Boeing met productie 737 MAX?4 min leestijd

Stopt Boeing met productie 737 MAX?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het is je vast niet onopgemerkt gebleven. Het debacle met de Boeing 737 MAX, de opvolger van de bekende Boeing 737. Het eerste probleem deed zich voor met het neerstorten van de Boeing 737 MAX van Lion Air in oktober 2018. Hierna deed zich enkele weken geleden wederom een probleem voor in de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines. Ook hierbij ging het uiteindelijk fataal mis en stortte het toestel vlak na het opstijgen neer in de buurt van Addis Abeba, de hoofdstad van Ethiopië.

Eerder nam de EASA het besluit het Europees luchtruim te sluiten voor dit type toestel. Niet veel later volgde overigens ook het Amerikaanse FAA. Wereldwijd staan vele tientallen toestellen van het type Boeing 737 MAX aan de grond. Ook zijn er al enkele maatschappijen die minder of geen vertrouwen meer hebben in de MAX. Garuda Indonesia en Lion Air zegde de orders bijvoorbeeld al op, het is de vraag welke maatschappijen volgen. Zeker met het oog op de kosten van het niet gebruiken van de toestellen. Zo rekende TUI al uit wat het niet gebruiken van de MAX op dit moment al kost. Zal Boeing uiteindelijk stoppen met de productie van de 737 MAX nog gedupeerde tegemoet komen?

Wat ging er fout?

Bij beide ongelukken werd telkens de neus van het toestel door een beveiligingssysteem in de vliegtuigen naar beneden geduwd. Dit systeem, genaamd Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), zou meerdere keren geactiveerd zijn in het toestel. Piloten hebben het geprobeerd uit te schakelen. Echter lukte dit niet of schakelde het systeem weer in. Dit zorgde uiteindelijk voor twee neergestorte toestellen met als gevolg maar liefst 346 doden. Door de twee crashes, vlak na elkaar, staan nu dus alle Boeing 737 MAX’en aan de grond.

Stopt Boeing met productie 737 MAX?
De Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines die in maart is neergestort.
Foto: LLBG Spotter

Boeing

In een persbericht van Boeing afgelopen vrijdag 5 april werd door CEO Dennis Muilenburg een aantal dingen aangegeven. Onder andere werd aangegeven dat beide ongelukken met elkaar in verband gebracht kunnen worden wat betreft de oorzaak. Verschillende onderzoeken hebben er al toe geleid dat men weet waar de fout ligt. Dit heeft ervoor gezorgd dat de vliegtuigbouwer nu druk bezig is met het verbeteren van de software voor de Boeing 737 MAX toestellen. Onlangs is de CEO van Boeing ook aanwezig geweest bij een succesvolle test vlucht in de MAX 7 variant. Ook is Boeing bezig met een verbeterde handleiding en training voor haar klanten om nog beter met het toestel om te gaan.

Stopt Boeing met productie 737 MAX?
CEO Boeing – Dennis_Muilenburg
Foto: Hawaii Air National Guard

Verminderen

Maar gaan al deze verbeteringen er uiteindelijk toe leiden dat men weer vertrouwen heeft in de Boeing 737 MAX? Eerder werd er natuurlijk al gestopt met bijvoorbeeld de productie van de Concorde omdat ook deze niet geheel veilig bleek te zijn, maar zeker ook niet rendabel. Zou de Boeing 737 uiteindelijk volgen? Zal Boeing stoppen met de productie van dit toestel?

Stopt Boeing met productie 737 MAX?
Binnenkort het einde van deze verschillende types van de Boeing 737 MAX?

Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat Boeing de productie van dit eerder zo populaire toestel zal bijstellen naar beneden. Eerder produceerde ze in de fabrieken in Renton nog 52 Boeing MAX’en per maand. Vanaf half april zal dit met 10 naar beneden worden bijgesteld en zullen er dus nog maar 42 worden geproduceerd per maand. Het is natuurlijk de vraag of men dit lang zal blijven volhouden als orders worden geannuleerd of omgezet naar andere toestellen. Ook zal het toestel door verschillende autoriteiten weer goedgekeurd moeten worden om te mogen vliegen. Anders hebben airlines ook niets aan dit toestel en staat het aan de grond.

Toekomst

Hoe dan ook, Boeing is er zelf van overtuigd dat het toestel weer 100% veilig zal worden met de juiste updates in de software van de Boeing 737 MAX 7, 8 en 9. Ook zal het bedrijf inzetten op verbeterde trainingen van piloten. Of ook de verschillende maatschappijen dan uiteindelijk weer trek hebben in deze toestellen is natuurlijk maar de vraag. Airlines kunnen ook overstappen naar concurrent Airbus die met een vergelijkbaar toestel rondvliegt. Denk hierbij aan de Airbus A320 NEO. Het is dus afwachten of er nog een glorieuze toekomst is voor dit type toestel.

Stopt Boeing met productie 737 MAX?

Bron en beeldmateriaal: Boeing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *