Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorige maand meldde Insideflyer.nl al dat KLM tegenwoordig met enige regelmaat vluchten uitvoert met een geleasede 737-800 van Transavia. Dit betreft een ‘dry-lease’ constructie waarbij alleen het toestel van Transavia is en de crew en service van KLM. Er is echter geen European Business Class, waardoor deze passagiers recht hebben op omboeking of compensatie. De komende maanden is dit vaste prik op een aantal bestemmingen.
KLM vlucht uitgevoerd door CityJet
Het lijkt erop dat KLM sinds afgelopen week – afgezien van de sneeuw en IT-storing – nog meer problemen heeft met haar vloot. Op verschillende vluchten wordt namelijk een Avro RJ85 van de Ierse maatschappij CityJet ingezet in plaats van een KLM (Cityhopper) toestel. Hierbij gaat het om een wet-lease waarbij ook de crew van CityJet is. Volgens data van FlightRadar24 gaat het vluchten naar Praag, Genua, Dublin, Newcastle, London City en Dublin.
Naar Britse en Ierse bestemmingen is de inzet niet heel vreemd. Vorig jaar sloot KLM Cityhopper een leasecontract met CityJet voor de zomer om vluchten uit te voeren naar London City, Birmingham, Hamburg, Bordeaux en Belfast. Mogelijk is er nu een Embraer van Cityhopper in (acuut) onderhoud. De dienstregeling laat zien dat CityJet in ieder geval komende week nog een paar vluchten voor KLM uitvoert. Vooral naar de Italiaanse havenstad zal het een lange vlucht zijn in een krappe Avro.
Gjvdm zegt
Ik dacht dat op genua alleen een embraer 175 vloog. Welke vluchtnummer is standaard met een boeing dan?
En als ze dan met een boeing daarheen vliegen, waarom zou er dan een 190 met spoed in onderhoud zijn?
Vragen…..
The Flying Dutchboy zegt
Je hebt gelijk. Ik dacht dat Praag en Genua volledig mainline bestemmingen waren.
Rob zegt
Eind vorig jaar zette KLM de AVRO van CityJet ook een paar maanden in van Amsterdam naar Genua ipv de embraer 175. De AVRO is inderdaad een vrij ellendig toestel voor die vlucht. Ik vlieg deze route een paar keer per maand en elke keer hoorde ik veel klachten om me heen. Het is een belangrijke feeder flight vanuit Genua voor intercontinentale vluchten en mensen verwachten veel meer van KLM. Dit voelt als lowcost… hopen dat er snel weer genoeg embraers zijn.
Dolf Brouwers zegt
Wat is er ellendig aan de AVRO ?