Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na een vlucht in Business Class bij Air Berlin, Economy en First bij Etihad, is het nu tijd voor British Airways First Class. Ik heb met 62.500 Aadvantage miles een ticket geboekt van Mumbai naar Moskou in First Class. Het laatste stukje vlieg ik met British Airways op een 777-200 in First Class.
Normaliter kun je British Airways beter vermijden op award ticket, omdat de brandstoftoeslagen belachelijk hoog zijn. Omdat dit slechts een korte vlucht is, zijn hier vrijwel geen toeslagen op van toepassing. Daarom gebruikte ik Avios voor de terugweg. Aanvankelijk zou ik voor 17.000 avios in business class vliegen. Toen er award beschikbaarheid in First kwam, kon ik de verleiding niet weerstaan. De verleiding was vooral groot omdat British Airways haar nieuwe Boeing 787 Dreamliner inzet op de terugweg.
Na een nacht in het Renaissance Hotel te hebben geslapen, haalt Uber mij in alle vroegte op. Uiteindelijk ben ik flink vroeg in Terminal 5, waar ik naar de -nog in aanbouw zijnde – First Wing loop. Hier word ik op een vriendelijke wijze geholpen, waarbij nog ruimte is voor wat koetjes en kalfjes praat.
British Airways Concorde Room London Heathrow
Nadat ik vervolgens door de beveiliging ben gelopen, kan ik gelijk door de “Millionaire’s door” de Concorde Room in. Normaal gesproken moet je namelijk eerst door een aantal winkeltjes lopen, voordat je de lounge in kunt. Alleen bij de Concorde Room hebben ze een soort boycot, waarbij je gelijk de lounge in kunt. Scheelt weer 5 minuten van je leven 😉 .
De Concorde Room is alleen voor British Airways First Class passagiers en houders van de Concorde Room Card (hiervoor moet je 5.000 tierpoints gehaald hebben). Oneworld Emerald kaarthouders kunnen gebruik maken van de Galleries First Class Lounge.
Het grote voordeel van de Concorde Room is dat het er erg rustig is. De Galleries First lounge is vrijwel altijd druk en op bijna ieder moment moet je zoeken naar een vrije plaats. Er is geen buffet aanwezig in de Concorde Room, je kunt alleen a la carte dineren. Ik ben wel toe aan een ontbijt, dus ik neem plaats. Ik krijg een glas Laurent Perrier Grand Siecle en een glas water.
Later kijk ik nog wat rond in de Concorde Room. De meubels zijn inmiddels behoorlijk versleten en aan vervanging toe. Het uitzicht op het platform van Heathrow blijft in mijn ogen prachtig.
Een leuk onderdeel van de Concorde Room is het business center, waar echte Concorde stoelen gebruikt worden. Het blijft tenslotte speciaal.
British Airways 777-200 First Class, Londen – Moskou
Na een goed ontbijt en een paar koppen cappuccino, besluit ik richting de gate te lopen. De vlucht naar Moskou vertrekt vanuit de B-Gates, waar je normaliter met een trein naar toe moet. Je kunt echter ook lopen, wat na een ontbijt in de lounge wel zo relaxed is. De Boeing 777-200 staat al gereed voor vertrek.
Aan boord word ik naar mijn stoel gebracht (het verschil met Club World, waar ze de locatie van de stoel wijzen). Hoewel de First Class cabine van BA er wel mooi uit ziet, hangt er helaas een urine lucht in het toestel. Dat is wel erg vies!
Vandaag vlieg ik in stoel 1A, die je alleen als Oneworld Emerald kunt kiezen. Verder is First Class het enige gedeelte waar je gratis stoelkeuze hebt. Zelfs in Club World moet je normaliter betalen voor je stoel.
Al vrij snel nadat ik gezeteld ben, wordt er een glas Laurent Perrier Grand Siecle gebracht en een Amenity Kit. De Amenity kit is significant beter dan in Club World, waar het in feite alleen een “zakje” met spulletjes is.
Veel mensen zullen misschien denken: het lijkt meer een business class stoel. Dit klopt, maar de stoel is wel een stuk ruimer dan de gemiddelde business class stoel. Het is bijvoorbeeld gewoon mogelijk om op het voetenbankje te zitten. In praktijk kun je dus met twee personen dineren tijdens een vlucht.
De vlucht is volledig uitverkocht in iedere klasse, ik ben dus enigszins opgelucht dat ik gewoon aan boord kan. Het is een ochtendvlucht en de service is wat mij betreft oké, maar niets speciaals. Ik krijg nog een tweede ronde ontbijt en kijk een film, maar echt indrukwekkend is de 4 uur durende vlucht verder niet.
Kortom, behalve een grotere stoel en betere champagne zie ik eigenlijk geen groot verschil met een business class vlucht. Misschien is de vlucht hier simpelweg te kort voor en komt het product beter tot zijn recht op een middagvlucht.
Het prachtige Moskou
In Moskou ben ik vrij snel bij de Douane, waar ik ongeveer een kwartier moet wachten. Ik heb een Transit Visa geregeld bij de Russische ambassade in Den Haag. Daar heb ik al mijn reisdocumenten moeten overleggen. Maar natuurlijk heb ik geen echte transit, ik vlieg gewoon heen en weer. De dame aan het loket vraagt dan ook om mijn boarding pass voor de vlucht naar Londen. Die heb ik nog niet, maar nadat ik haar de app laat zien is dit voldoende. Ze kijkt me eens vragend aan en vraagt voor de zekerheid “Londen?”. Nadat ik knik haalt ze haar schouders op en kan ik doorlopen.
In Moskou neem ik vervolgens de trein naar het centrum. Ik verblijf in het Moscow Marriott Grand hotel, wat op een kwartier lopen van het rode plein ligt. Een hotel met wat oubollige kamers, maar met een prachtige lobby.
In Moskou heb ik ’s avonds en de volgende ochtend om een kleine indruk van de stad te krijgen. Natuurlijk bezoek ik het rode plein en verder loop ik vooral in de omgeving van mijn hotel.
Natuurlijk is mijn tijd hier veel te kort, Moskou ziet er echt prachtig uit. Ik kom hier graag nog eens terug. De volgende keer boek ik dan een hotel dat niet in het centrum ligt. Dit is een stuk goedkoper en aangezien de metro zo ontzettend goed is, kun je dat net zo goed doen.
Angstzweet bij de douane
Na een ochtend Moskou besluit ik opnieuw de trein te pakken naar de luchthaven Moskou Domodedovo. Bij de check in vraag ik of mijn koffer doorgelabeld kan worden naar Dublin. Dit Economy ticket heb ik los geboekt bij British Airways, maar het is geen probleem om mijn bagage door te labelen.
Bij de douane beleef ik vervolgens toch wel een angstig moment. Mijn paspoort en boarding pass blijken onderdeel te worden van een onderlinge discussie. De eerste vijf minuten wacht ik geduldig af, maar na een kwartier vol met telefoongesprekken in het Russisch krijg ik het toch een beetje moeilijk. De douane beambte stelt ook allerlei vragen in het Russisch, waar ik natuurlijk niets van snap. Tot op dit moment weet ik de oorzaak van de discussie niet, maar na twintig (!) minuten kan ik eindelijk doorlopen. Er blijft in ieder geval een sierlijke boarding pass over.
In de Navigator Lounge (British Airways heeft een eigen lounge hier) kan ik even bijkomen van de schrik. De lounge is vandaag heerlijk rustig. Er staan wat hapjes en drankjes klaar voor de liefhebbers.
Even later zie ik de Boeing 787-9 van British Airways landen. Omdat je vanuit de Lounge zicht hebt op de landingsbaan kun je dit mooi in de gaten houden. Weer even later zie ik dat de Dreamliner bijna aan de gate staat, waardoor ik weet dat het tijd is om te vertrekken.
De nieuwe First Class van British Airways
British Airways heeft een aantal Dreamliners in haar bezit. In de Boeing 787-8 is geen first class aanwezig, in de 787-9 zijn 8 First Class stoelen aanwezig. Ten opzichte van de overige toestellen van British Airways, zijn dit 6 first class stoelen minder. Daarnaast is het product verbeterd ten opzichte van de andere toestellen.
Na binnenkomst word ik naar mijn stoel gebracht. Wat opvalt is dat de cabine een stuk frisser is dan de First Class cabine van de Boeing 777. De stoelen zijn behoorlijk ruimer, er is een soort “suite” van gemaakt. Natuurlijk niet zoals bij Etihad, maar de privacy is in ieder geval verbeterd.
Vandaag heb ik stoel 2A geselecteerd, aan het raam aan de linkerkant. Ten opzichte van de oude configuratie is er nu een groter In Flight Entertainment scherm gemonteerd. Deze kan ook niet meer ingeklapt worden, waardoor je van gate tot gate gebruik kunt maken van het scherm. Het nadeel hiervan is dat je niet meer (als je dat zou willen) met twee personen kunt dineren.
Er is voldoende mogelijkheid om je spullen op te bergen, van mobiel tot kleding. Dit is bij Club World wel anders… De merkwaardige bediening van de stoel (met een knop) is gebleven.
In ieder geval is de hoeveelheid privacy – ondanks dat de suite niet afgesloten kan worden – ruim voldoende. Je kunt dit op onderstaande foto zien.
British Airways 787-9 First Class: Moskou – Londen
Nadat ik in mijn stoel zit komt de gebruikelijke procedure op gang. Het cabine personeel stelt zich voor, je krijgt een glas champagne, de menukaart en een “sleeper kit”. Het was geen enkel probleem om twee amenity kits te krijgen.
Omdat we een beetje vertraging hebben opgelopen (uiteraard benadrukt de “senior captain” dat dit niet de schuld van BA is 😉 ), komen we tijdens het taxiën de volgende BA vlucht al weer tegen. BA vliegt namelijk eveneens met een A321 op deze route, uitgevoerd met Club World.
Het aardige aan Moskou Domodedovo is dat er een aantal oude vliegtuigen langs de kant staan. Voor de vliegtuigliefhebber een leuk gezicht.
Nadat we het besneeuwde Moskou verlaten, komt even later de service op gang. Vorig jaar had ik op deze route een super enthousiaste kerel die werkelijk om de haverklap aan mijn stoel stond om champagne bij te schenken. Hoewel de stewardess van BA deze middag elegant en vriendelijk is, evenaart ze deze mate van service niet tijdens de vlucht. Opmerkelijk, omdat er slechts 4 stoelen bezet zijn in First. Ik ontdek tot mijn grote spijt dat Kaviaar van het menu geschrapt is. Deze route was één van de weinige routes waarop men dit nog serveerde. Gelet op de significante toeslag op de ticketprijs leek me dat ook wel passend, maar helaas….
De maaltijd is overigens van goede kwaliteit. Ik kies voor Zalm als voorgerecht en Lam als hoofdgerecht. Ze schenken daarbij een Bordeaux Grand Cru uit 2006, welke voortreffelijk is.
Omdat de wijn zo lekker smaakt, besluit ik nog een kaasplank na te nemen. Man, wat een leven zo!
Rustig aan boord
Het aantal passagiers aan boord van de Dreamliner is overigens erg laag. Ik besluit een kijkje te nemen in de Club World cabine, die behoorlijk leeg is.
Ten opzichte van de andere toestellen van British Airways is er niets gewijzigd aan de stoelconfiguratie. Alleen het In Flight Entertainment systeem lijkt een kleine upgrade te hebben gehad. Omdat er niets gewijzigd is aan de configuratie, heb je bij BA in Club World geen directe toegang tot het gangpad.
Omdat ik straks nog een aantal uren mag vertoeven in de Concorde Room, besluit ik geen alcohol meer te drinken en een cola te bestellen. Het cabine personeel is al een tijdje gestopt met rondlopen in de cabine. Omdat ook op het “Call Attendant” knopje geen reactie volgt, besluit ik na een kwartier maar zelf naar de galley te lopen. Dit mag misschien een beetje zeurderig overkomen, maar in First Class moet dit in mijn beleving niet kunnen.
Enige tijd later passeren we Delfzijl, waarna de vlucht er al weer bijna op zit. Nadat we in Londen zijn geland, mag ik opnieuw naar de Concorde Room. Daar kan ik nog een paar uren in de lounge vertoeven, waarna ik door vlieg naar Dublin.
Was dit het waard?
Uiteindelijk steek ik altijd vrij veel energie in het optimaliseren van mijn award tickets. Als ik nog een extra vlucht in First Class kan maken, dan zal ik dat vrijwel altijd doen. De terugvlucht kostte maar liefst 34.000 Avios, terwijl Business Class 17.000 zou hebben gekost. Zoals gezegd stelde de vlucht tussen Londen en Moskou niet veel voor. Vliegen is altijd leuk natuurlijk, maar er zat verder weinig spectaculairs op de vlucht.
Op de terugvlucht vond ik het met name leuk om de nieuwe first class cabine van British Airways te hebben geprobeerd. Verder was het verschil tussen Business Class en First Class met name merkbaar op de wijnkaart. Deze zijn echt First Class kwaliteit. De service? Nee, dit was best oké maar absoluut niet te vergelijken met Etihad of Air Berlin. Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik voor Club World gaan.
Jhk zegt
Zeker de stoel is mega verschil . Misschien te mooie wijnen gedronken
Sander de Jonge zegt
Ja, de stoel is een groot verschil met Club World van British Airways. Maar het verschil met andere maatschappijen (die wel een goed business class hard product hebben), is beperkt. Persoonlijke ruimte is hooguit wat groter, that’s all.