Zo ziet de A321neo van Gulf Air er van binnen uit4 min leestijd

Gulf Air, Business Class, A321neo

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als onderdeel van een recente reis konden we de Gulf Air Business Class uitproberen aan boord van de Airbus A321neo. De luchtvaartmaatschappij heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de kwaliteit van de vliegervaring. Dit begon met de inbouw van de nieuwe Boeing 787-9. Gulf Air zet dit toestel voornamelijk in om te vliegen naar belangrijke bestemmingen vanuit Bahrein, zoals Bangkok of Londen-Heathrow.

Talloze andere bestemmingen in het routenetwerk van Gulf Air worden bediend door middellangeafstandsvliegtuigen van Airbus, waaronder Frankfurt. Gulf Air heeft hier in het verleden al een goed business class product aangeboden met 14 lie-flat stoelen aan boord van de Airbus A320.

In 2020 ontving Gulf Air echter de nieuwe Airbus A321neo, die een moderner en kwalitatief betere Business Class-product aanbiedt. In de meeste gevallen wordt de Airbus A321neo ook gebruikt op de route tussen Frankfurt en Bahrein.

Gulf Air, Business Class, A321neo

Gulf Air Falcon Gold Class aan boord van de A321neo

Sinds de Airbus A321neo op de markt is, zijn er verschillende luchtvaartmaatschappijen geweest die dit type vliegtuig ook op langere routes inzetten. Het is dan ook noodzakelijk dat het product aan boord ook voor deze langere afstanden wordt aangepast. TAP Portugal gebruikt het vliegtuigtype op vluchten naar onder meer Boston, New York en Washington. Daarnaast zet ook Aer Lingus de A321neo in op vluchten naar Noord-Amerika. Beide luchtvaartmaatschappijen bieden hun passagiers een bijbehorend business class product aan boord dat vergelijkbaar is met dat van wide-body toestellen.

Ook Gulf Air heeft voor de business class aan boord van de Airbus A321neo gekozen voor een vergelijkbare aanpak. In totaal heeft de luchtvaartmaatschappij 17 toestellen van dit nieuwe type vliegtuig besteld. Dit is perfect voor routes met een iets lagere passagiersvraag, maar waarbij een hoge frequentie van vluchten nodig is.

De Falcon Gold Class, zoals Gulf Air hun business class noemt, bestaat uit in totaal 16 stoelen in een 2-2 configuratie, verdeeld over vier rijen.

Gulf Air, Business Class, A321neo

Gulf Air koos voor een Collins Aerospace Diamond Seat, die bekend is van diverse andere luchtvaartmaatschappijen. Lufthansa gebruikt momenteel onder meer een aangepaste versie van de stoel aan boord van haar langeafstandsvloot.

Gulf Air A321neo business class stoel

In vergelijking met de door Lufthansa geïnstalleerde versie biedt de stoel in de Gulf Air Falcon Gold Class echter aanzienlijk meer comfort. Niet alleen is de bekleding comfortabeler, het privacyscherm tussen de stoelen, dat ook uitschuifbaar is, zorgt ondanks de 2-2 configuratie ook voor een goede mate van privacy voor individuele reizigers.

Gulf Air, Business Class, A321neo

Ook de opbergruimte is ruimer en praktischer. Niet alleen is de armleuning slimmer ontworpen, ook is er een handig klein opbergvak onder het persoonlijke scherm voor bijvoorbeeld een koptelefoon of iPad.

De afwerking van de Gulf Air business class stoelen aan boord van de Airbus A321neo doet denken aan die van de Boeing 787, het vlaggenschip van de luchtvaartmaatschappij. De sierstrips zijn goudkleurig en creëren in combinatie met de leisteentinten een hoogwaardige verfijning die perfect aansluit bij het casual-luxe concept van de luchtvaartmaatschappij.

Naast de zakelijke reiziger spreekt Gulf Air met zijn Falcon Gold Class vooral de vrijetijdsreiziger in het hogere segment aan. In de meeste gevallen reizen deze groep mensen met twee personen. Bij Gulf Air vaak naar bestemmingen zoals de Malediven, Bangkok, Colombo en Manilla. Daarbij is er vaak de voorkeur om naast elkaar te zitten. Met de Collins Aerospace Diamond-stoel heeft Gulf Air een product gevonden dat past bij de A321neo. Meestal zet de maatschappij deze in op vluchten tussen de vijf en de acht uur.

Economy class

Ook de economy class aan boord van de A321neo komt overeen met de standaard van een langeafstandsvliegtuig. Er zijn in totaal 150 zitplaatsen aan boord in een 3-3 configuratie. Ze bieden een comfortniveau dat goed is voor economy class en hebben onder andere verstelbare hoofdsteunen. De stoelafstand is ook royaal, met rij 8, direct achter de business class, of nooduitgangen, rijen 15 en 16 bieden de meeste ruimte.

Elke stoel in economy class heeft een persoonlijk entertainmentsysteem met een 11,6-inch monitor. Ook is de Gulf Air A321neo voorzien van wifi. Dit kost $ 15 USD (ongeveer € 13,-) voor de gehele vlucht.

Dit artikel verscheen eerder dit jaar als Gulf Air A321neo business class op insideflyer.de. Foto’s: InsideFlyer Germany.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *