Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De trein nemen binnen Europa is al jaren een comfortabele manier van reizen. Veel plekken zijn prima met de trein te bereiken en daarnaast worden veel verbindingen steeds sneller. Eerder schreven we al over het populaire € 9,- ticket waarmee je in Duitsland een maand lang het openbaar vervoer kunt gebruiken. Daarnaast is het ook mogelijk om met een Interrail pass op een flexibele manier door Europa te reizen. Zelf maak ik al jaren gebruik van deze passen en daarom wil ik in dit artikel delen hoe je zo’n pass het beste kunt gebruiken.
Over Interrail
Als je veel met de trein reist om Europa te willen ontdekken zou je natuurlijk voor elke reis een apart treinticket kunnen kopen. Dat is best wat zoekwerk aangezien er natuurlijk veel verschillende maatschappijen zijn in verschillende landen. Met Interrail kun je echter één keer een pass kopen en vervolgens onbeperkt gaan reizen. Je hebt daarbij de keuze uit een pass voor één land of voor heel Europa. Zo kun je dus bijvoorbeeld vanuit Nederland helemaal naar Griekenland reizen per trein zonder daar elke keer een apart ticket voor elke trein te kopen.
Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden met betrekking tot het aantal dagen dat je de pass kunt gebruiken. De keuze voor welke pass hangt af van je reisplannen in de komende maanden. Als je bijvoorbeeld van plan bent om een reis door alleen Zwitserland te maken, ga je natuurlijk voor de one country pass voor Zwitserland. Wil je meerdere landen bezoeken, dan kies je best voor een Global pass. Deze laatste is trouwens al snel een stuk goedkoper, zelfs als je maar een paar landen bezoekt. Daar waar een one country pass vaak maar acht dagen binnen een maand geldig is, kun je met een Global Pass maximaal drie maanden lang reizen.
Voor Global passen zijn er op dit moment twee soorten passen: aaneengesloten of flexibel. Daarnaast maakt het ook uit welke leeftijd je hebt. Zo kun je een flinke korting krijgen als je 60 jaar of ouder bent en nog meer korting als je onder de 28 bent. In 2022 zien de prijzen er volgens The Train Line als volgt uit:
Vooral van de flexibele passen heb ik de afgelopen jaren voordelig gebruik van gemaakt. Zeker toen ik vooral vloog vanuit luchthavens uit onze omringende landen. Een trein reis naar de luchthaven van Frankfurt kost bijvoorbeeld last-minute al gauw € 80,- enkele reis. Met een beetje plannen en door verschillende reizende combineren op één pass, kun je zo veel geld besparen. Zo is de 10- of de 15 dagen binnen een 2 maanden pass uitermate geschikt voor verschillende (wekend) tripjes vanuit Nederland naar Europese bestemmingen.
Interrail pass kopen
Je pas kopen doe je simpelweg op de website van Interrail. Je hebt dan de keuze tussen een papieren pass (kost meer en duurt langer) een een digitale pass. Hiervoor heb je wel de Interrail heb nodig op je telefoon.
Daarnaast dien je wel altijd over wifi of data te beschikken aangezien je bij controle een QR-code moet laten zien. Ook dien je elke rit van te voren te registreren. Dit doet Interrail om na te gaan waar de pass nu precies het meeste wordt gebruikt. Zo kunnen zij de kosten verdelen over de verschillende maatschappijen. Interrail werd gelanceerd in 1972 en bestaat dit jaar dus 50 jaar. Daarom hadden ze eerder dit jaar ook een promotie lopen waarbij je 50% korting kon krijgen op je pass. Zo reis ik deze zomer voor € 450,- drie maanden lang door Europa met zo’n pass.
Reserveringen en toeslagen
Dat je na het aanschaffen van een Interrail pass onbeperkt door Europa kunt reizen is eigenlijk voor een gedeelte waar. Voor bepaalde treinen dien je echter een reservering of toeslag te kopen. Maar met een beetje slim plannen kun je dit vermijden. Daarnaast hangt dit ook af van het land waarin de pass geldig is. Zo dien je voor bijvoorbeeld de TGV’s in Frankrijk altijd een toeslag en reservering te betalen. Als je deze vroeg van te voren koopt ben je slechts € 6,- kwijt maar dit kan oplopen tot wel € 30,- per trein als je dit pas op het laatste moment doet. En voor wie bekent is met de TGV weet dat je met de normale trein veel langer onder weg bent.
De enige uitzondering hierop zijn de TGV’s van Lille naar Calais en Duinkerke. Daarnaast heb je ook voor de zogeheten Intercités binnen Frankrijk een toeslag met reservering nodig als je op een Interrail pass reis.t Ook Italië en Spanje hebben helaas zo’n reserveringsplicht. Het kan dan in veel gevallen een stuk goedkoper zijn om een gewoon ticket te kopen voor die hogesnelheidstreinen. Voor Thalys en Eurostar is Interrail al helemaal niet interessant aangezien die toeslagen nog veel hoger liggen. De deze treinen boek je beter op de website van NS International.
Landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland eisen geen extra toeslag of reserveringsplicht. Voor de ICE’s wordt dit echter soms wel aanbevolen maar dit is gek genoeg niet verplicht. He kan daarom soms wel heel druk zijn in deze hogesnelheidstreinen en het is me al meerdere keren overkomen dat ik een gehele reis van bijvoorbeeld Berlijn naar Hamburg moest staan. Het heeft dus zijn voor- en nadelen.
Voor alle overige landen heb je weliswaar voor de belangrijkste treinen een reservering nodig maar deze kostten vaak niet heelveel. Denk aan slechts € 3-6,- voor Tsjechië, Slovakije, Polen en Portugal. In Roemenié was ik slechts € 1,- kwijt aan extra kosten. In Scandinavië en darn vooral in Noorwegen is het soms wel wat duurder. Daarnaast zijn veel treinen ook al helemaal uitverkocht waardoor je dus je planning moet opgooien. Reserveer dus altijd op tijd. Een reservering kun je altijd maken op het station (best in het betreffende land) maar tegenwoordig is dit in veel gevallen ook online mogelijk, zeker voor hogesnelheidstreinen. Natuurlijk hoef je niet altijd te reserveren. Je kunt er in veel gevallen ook voor kiezen om de wat langzamere treinen te nemen waardoor je dus niet met die reserveringsplicht zit.
Niet in je eigen land reizen
Een groot nadeel van zo’n Interrail pas is dat deze niet geldig is in het land waar je woonachtig bent. De reden hiervoor is dat er anders misbruik zou worden gemaakt van de pass. Het is namelijk veel goedkoper om een Interrail pass te kopen dan een treinabonnement. Gelukkig hebben de Global passen wel de mogelijkheid om één keer gratis je land uit te mogen reizen en hetzelfde geldt voor de terugreis. Zo kun je toch echt gratis door heel Europa reizen zonder daar in je eigen land een extra kaartje voor te hoeven kopen.
Let op: Je mag geen gebruik maken van Interrail als je niet de nationaliteit hebt van een Europees land. Dan ben je namelijk aangewezen op een Eurrail pass en deze is in tegenstelling tot een Interrail pass wel geldig in het land waar je op dat moment woont.
Conclusie
Afhankelijk van je reis plannen kan het al heel snel lonen om een Interrail pass aan te schaffen in plaats van telkens losse tickets te kopen. Het hangt wel per land af of zo’n pas wel zo geschikt is. Voor veel hogesnelheidstreinen is een reservering en toeslag nodig. Maar met een beetje creativiteit kun je dit ook vermijden door bijvoorbeeld voor die treinen een los ticket te kopen. O.a. Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk zijn uitermate interessant voor een Interrail pass aangezien hier nergens een reservering of toeslag wordt gevraagd. Voor bepaalde treinen betaal je daarnaast een kleine toeslag. Daarnaast kun je een Interrail pass nooit in je eigen land gebruiken. Bij een Global Pass heb je we, één keer een gratis uit- en inreisticket. Mocht je vragen hebben over de pass of toeslagen en reserveringen, stel ze dan gerust in de comments hieronder.
Uitgelichte afbeelding: Interrail
Mike zegt
Ik dacht dat interrail alleen voor jongeren was. Is dus helemaal niet zo , voor iedereen dus.
Weer wat geleerd….