Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een van de grootste technologische uitbreidingen de afgelopen jaren is de invoering van wifi aan boord. In Amerika is internet tijdens de vlucht bijna niet meer weg te denken en ook in Azië en Europa voegen steeds meer maatschappijen de mogelijkheid tot internetverbinding toe in hun vliegtuigen. Air France-KLM was hierin altijd terughoudend. Sinds medio 2013 was er een kleine trial met wifi van Panasonic op een aantal Boeing 777-300ERs. Naderhand werd besloten in ieder geval de nieuwe Boeing 787 Dreamliners standaard uit te rusten met wifi.
Resterende longhaul vloot
Nu overweegt KLM ook vanaf 2017 de andere longhaul vliegtuigen in de vloot voor wifi service in de richten. Aangezien hier technisch en financieel nog wat haken en ogen aan zitten, is er geen deadline gegeven wanneer alle vliegtuigen voor de lange afstand internet bieden. Het zal ook afhangen van het uitfaseerschema of de Boeing 747 en A330 vloot wordt aangepast.
Prijzen
Helaas heeft KLM na de trial besloten van een toelage in tijd over te gaan naar een toelage in MB. Voorheen betaalde je €10,95 voor één uur en €19,95 voor de hele vlucht, zonder datalimiet (o.b.v. fair use). Voortaan betaal je echter een tientje voor 40MB en het dubbele voor 120MB, voor zowel World Business Class als Economy. Dit beleid en de prijzen maken KLM niet competitief met andere maatschappijen. Veruit de meeste airlines hebben géén datalimiet. 40MB heb je er redelijk snel doorheen als je wat foto’s upload.
Daarnaast maakt KLM het aanmeldproces wat omslachtig. Je moet een account aanmaken en hebt je boekingsgegevens nodig.
Conclusie
Hoewel het goed is dat KLM eindelijk meegaat met de wereldwijde standaard, is het prijsniveau niet aantrekkelijk. Het wordt zeker niet van de maatschappij verwacht prijzen zoals Emirates te gaan hanteren, van $1 voor 500MB, maar de prijzen tijdens de trial waren al een stuk beter. Een vaste prijs voor een vaste tijd onbeperkt internetgebruik zal naar mijn verwachting de service veel populairder maken. Zo hoeven de passagiers zich ook niet constant zorgen te maken over hoeveel MB ze nog overhebben.
Sander zegt
Ik blijf het vooral raar vinden dat (net als bij de meeste maatschappijen) ook business class passagiers moeten betalen voor wifi.
The Flying Dutchboy zegt
Enigzins mee eens. Niet veel airlines bieden gratis wifi aan voor Business Class. Finnair in ieder geval wel. Bij Qatar en Garuda alleen voor First Class. Natuurlijk zou het een prima differentiatiepunt en klantvriendelijk zijn voor KLM. En op een ticket van duizenden euro’s mag het ook wel.
Willem-Jan zegt
Ik heb deze service 2 jaar terug een paar keer gebruikt in de 777 op mijn vluchten van/naar Sao Paulo. Op zo’n lange vlucht was 20 euro (ook eens slechts 14 euro betaald trouwens) zeer acceptabel. In januari vlogen we met de dreamliner vanaf Rio en zag ik inderdaad de nieuwe tarieven, we hebben er maar geen gebruik van gemaakt. Veel te veel voor weinig…
The Flying Dutchboy zegt
Precies! Met deze prijzen vraag ik me af of ze de investeringen eruit halen.
Denzi zegt
Ik weiger gebruik te maken van WiFi op vluchten. Ik reis voornamelijk voor werk en vind het juist fijn om ‘even’ disconnected te zijn.
Had het overigens in 2014 voor het eerst gebruikt op een vlucht van SFO naar JFK en dat was best handig, maar zoals ik al zei. Het is heerlijk om even disconnected te zijn, ookal word ik enigzins gedwongen hiernaar toe.
Nog een punt: Afhankelijk van de provider kan je (automatisch) connected met iPass en reken je af via iPass tarieven (ook niet goedkoop). Dit is o.a. mogelijk bij Delta, maar volgens mij maakt KLM gebruik van een andere provider waarbij het niet kon (op de afgelopen vlucht die ik had genomen met de dreamliner).
Ludwig zegt
Die wifi ontvangers bovenop de kisten zorgen voor extra luchtweerstand en gewicht = extra brandstofkosten. Ben benieuwd hoeveel MB’s ze moeten verkopen om de vaste installatiekosten en variabele brandstofkosten eruit te halen. Maar ja, wij vinden het duur, zij hebben er vast over nagedacht en het nagerekend. Toch jammer dat m’n voorkeursmaatschappij hierin teleurstelt.
Kan me 10:00 overigens prima disconnected vermaken, maar als ik later dit jaar naar SCL vlieg, dan kies ik voor Alitalia indien grotere kans dat ik op een vlucht van 15 uur kan connecten.
The Flying Dutchboy zegt
Natuurlijk zitten er kosten aan verbonden, alleen in hoeverre dat wordt doorberekend aan de passagier of als deel van het product wordt gezien verschilt erg per airline. KLM heeft echt voor een van de meest hoge prijs/data verhouding gekozen.
Qantas heeft net als nieuwste airline gratis internet aangekondigd voor alle passagiers op binnenlandse vluchten. Zo willen zij zich onderscheiden van de concurrentie.