Wifi op A330 vloot KLM laat op zich wachten

KLM A330

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Oplettende reizigers hebben het sinds een aantal maanden misschien al gemerkt; bijna alle KLM A330’s zijn inmiddels uitgerust met een ontvanger voor inflight internet. De antennes worden samen met de cabine-upgrade geïnstalleerd. Echter is wifi op de Airbussen nog niet beschikbaar voor passagiers, zo bevestigt een woordvoerder van KLM desgevraagd aan InsideFlyer. Op dit moment is wifi bij KLM alleen beschikbaar op de gehele Boeing 787 vloot en een enkele Boeing 777. KLM is wel van plan om de rest van de longhaul vloot uit te rusten met wifi en ook voor de Europese vloot gaat een tender uit, zo lichtten KLM CEO Pieter Elbers en EVP Customer Experience Boet Kreiken onlangs toe tijdens het KLM Open. Door technische problemen kan dit nog wel even duren. Ook over het aanbod en de prijzen is nog geen duidelijkheid.

Los rakende antennes

Op de A330’s installeren KLM en Air France ontvangers van het bedrijf Gogo. Omdat de vliegtuigen gebruik maken van satellieten voor ontvangst, wordt de antenne bovenop de romp bevestigd. Dit leidde echter tot problemen. Bovenop de romp zitten nog verschillende andere antennes, waaronder de ELT – de Emergency Locator Transmitter; een zender die een noodsignaal uitzendt waarmee een vliegtuig na een ongeluk bijvoorbeeld gevonden kan worden. Deze ELT zit achter de kap van de wifi-antenne. Door de verstoorde luchtstroom – vortexen – over de kap van internetontvanger kan de ELT-zender gaan vibreren en deels loslaten. Onderzoek van de Europese luchtvaartautoriteit EASA wijst uit dat de bevestiging beschadigd kan raken, dat scheuren kunnen ontstaan en dat boorgaten kunnen uitrekken. Hoewel het nog niet is voorgekomen, waarschuwt EASA voor mogelijke ‘aantasting van de structurele integriteit van het vliegtuig’ wat kan resulteren in een verlies van cabinedruk. Hiervoor heeft EASA extra inspecties aanbevolen. Fabrikant Airbus moet echter met een lange termijn oplossing komen middels een ‘Service Bulletin’, meldt RunwayGirl. Pas als dit geadresseerd is, zal KLM verder gaan met de introductie van wifi op de A330.

Het ‘radome’; de kap over de wifi-antenne. Afb.: Gogo

Twee aanbieders, twee prijzen?

Op de Boeing 787 en 777 maakt KLM gebruik van wifi van Panasonic. Voor de A330 is echter gekozen voor leverancier Gogo en de 2Ku antennes. Deze moeten voor snellere verbindingen zorgen. Maar naast de technische prestaties zal ook het aanbod en prijzen waarschijnlijk anders zijn. Op de 787 kan wifi worden gekocht op basis van pakketten met een bepaald aantal MB. Voor de nieuwe wifiservice van Gogo zal KLM overgaan op pakketten op basis van tijd, meldde EVP Kreiken op het KLM Open.

Onlangs heeft zusterbedrijf Air France nieuwe wifipakketten aangekondigd op basis van tijd en snelheid, in plaats van MB’s. Hierbij is ook een gratis optie als je alleen van messenger diensten gebruik wil maken. KLM heeft nog geen besluit genomen of ze dezelfde pakketten en prijzen als haar Franse partner aan gaan bieden op de A330’s, verklaart de woordvoerder.

Of de Dreamliners ook overgaan naar pakketten op basis van tijd/snelheid in plaats van MB wordt onderzocht voor de toekomst. Naast een mindere verbinding ben je voorlopig dus ook beperkt qua verbruik op de 787 vergeleken met de Airbussen, wanneer de wifi daar uiteindelijk geactiveerd is.

wifi klm 787
De wifi op de 787 wordt door passagiers vaak slecht gewaardeerd

Reacties

  1. Miya zegt

    Zorg eerst maar dan de prijzen reel zijn voor WiFi – €5 voor 20 MB is gewoon niet van deze tijd. Daarnaast zou het ook prettig zijn als elite members gratis (beprekte) toegang krijgen, zoals bij Icelandair.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *