Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen weekend kwamen er berichten in de media dat een Boeing 777 van United Airlines motoronderdelen had verloren tijdens de vlucht. Prompt was een vergelijkbaar incident boven de Nederlandse provincie Limburg. Alhoewel dat om een Boeing 747 ging. Inmiddels staat er tientallen 777s aan de grond. Het nieuws komt kort nadat de Boeing 737 MAX juist weer de lucht in mag. Wat is er aan de hand met de Boeing 777?
United Airlines
Afgelopen weekend vloog een Boeing 777 van United Airlines met 231 passagiers van Denver naar Hawaï (UA328). Boven de staat Colorado vatte een van de twee motoren vlam. Door de motorbrand vielen verschillende onderdelen en brokstukken op de grond. Ze werden onder meer teruggevonden op een sportveld en in tuinen.
De crew brak direct de vlucht af en vloog terug en maakte een noodlanding in Denver. Gelukkig bleven alle passagiers ongedeerd. Een vliegtuig kan overigens geruime tijd vliegen op een enkele motor.
Incredible photos by Hayden Smith of UA328 suffering an engine failure shortly after departing Denver #UA328 #Denver #UAL328 pic.twitter.com/JF89Q8lPua
— Tamas (@tamaskls) February 20, 2021
Pratt & Whitney motoren
Boeing onderzoekt de toedracht van het incident. Het lijkt erop dat het alleen gaat om Boeing 777 vliegtuigen die voorzien zijn van Pratt & Whitney 4000-112 motoren. Boeing adviseert deze toestellen tot nader order aan de grond te houden. Dat gaat om zo’n 130 vliegtuigen. Zowel de Japanse als de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben inmiddels overigens een vliegverbod ingesteld voor deze toestellen.
Het incident met een Boeing 747 die vorig weekend ook onderdelen verloor ging ook om Pratt & Whitney motoren. Alhoewel het om een kleinere variant van de P&W 4000 motor ging zal hier ook onderzoek naar gedaan worden. Voor de Boeing 747s met dit type motoren is geen vliegverbod afgegeven.
Zodra duidelijk is wat de exacte oorzaak van het incident is zal er mogelijk een revisie nodig zijn van de toestellen die nu aan grond staan. Die revisie zal mede door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten opgesteld worden. Als dat allemaal verholpen is zal de Boeing 777 met dit type Pratt & Whitney motoren weer de lucht in mogen.
KLM & Air Fance
Zowel KLM als Air France maakt gebruik van de Boeing 777, in varianten -200 en -300. Deze toestellen zijn echter voorzien van motoren van de fabrikant General Electric (type GE90). Voor beide airlines heeft het vliegverbod in ieder geval voorlopig dus geen gevolgen.
Eric zegt
Er is niets aan de hand met de 777. Omdat er bij een 777 een wat spectaculaire motor brand is geweest wil nog niet zeggen dat er iets met de hele 777 familie aan de hand is.
Het artikel had wel wat genuanceerder gemogen. Het betrof hier een 777-200, niet te verwarren met de 777-200ER waar veruit de meeste maatschappijen vliegen zoals AF en KLM.
Schijnt dat Pratt & Whitney al vaker Prut & Wilnie genoemd worden door professionals…zegt genoeg dus!
Peter Lee zegt
Inderdaad ik ben het met Eric eens maar na zo’n motor brand is het wel zaak om de onderzoeken wat de oorzaak geweest is/ de vracht 747 is ook vreemd maar gezien zijn vele vliegure kan het metaalmoeheid geweest zijn er er wat onderdelen zijn losgekomen.