Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Met oud en nieuw in het vliegtuig zitten: wie kiest daar nu voor? Ja, al champagne-slurpend business class reizen is misschien nog leuk, maar gewoon economy? Nou, ik heb het gedaan en had een prima vlucht. Daarbij noem ik ook nog even dat ik een KLM Flying Blue nobody ben (Explorer) en ook economy vloog.
Bij het boarden ging ik dan ook gewoon in zone 4 pas het vliegtuig in, dus dit verslag is van een heel gewone, doorsnee reiziger. Toch was ik wel benieuwd: zou KLM nog iets extra’s doen op zo’n vlucht? Misschien zijn er oliebollen of is er champagne?
Oudejaarsavond
De reden om op oudejaarsavond in het vliegtuig te stappen, was de prijs. Ik was met kerst een weekje op bezoek in Aruba en de ticketprijzen gingen door het dak rond die tijd. Een dag, of enkele dagen later terugvliegen zou zo’n €400-€500 meer kosten. Dat was wat mij betreft wat te gek, dus zodoende op oudejaarsavond naar het vliegveld in Oranjestad op Aruba.
KLM vliegt met één vluchtnummer van Amsterdam naar Amsterdam via Aruba en Bonaire. De KL769 uit Amsterdam landde op tijd op het Koningin Beatrix vliegveld van Aruba. Iedereen stapt daar vervolgens uit, waarbij de passagiers die doorvliegen naar Bonaire een transitkaart ontvangen en in de wachtruimte kunnen zitten. Het boarden begon op tijd en werd keurig zone voor zone afgehandeld.
Airbus A330-300
De vlucht werd uitgevoerd door een Airbus A330-300. Deze heeft nog een oude economy class. Bij de A330-200 toestellen van KLM is de economy cabine bij bijna alle toestellen vernieuwd. De grotere A330-300 toestellen zijn minder oud en kennelijk moet het oude meubilair nog even mee. Het is met name te zien aan de stoelen en aan het kleine tv-schermpje.
Champagne
De stem van de gezagvoerder klonk door de intercom. “Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws”. Hij begon met het slechte nieuws en dat was dat er een defect aan de linker motor was. De reverser deed het niet en moest uitgeschakeld worden. Dit zou nog wel een uur kunnen duren! Maar het goede nieuws was dat iedereen een glas champagne kreeg aangeboden. Op het moment dat het in Nederland middernacht was (en dat was 19.00 uur in Aruba) werd er door het cabinepersoneel via de intercom afgeteld: 5-4-3-2-1 – Happy New Year!!
Er hing een gezellig en gemoedelijk sfeertje aan boord. En aangezien de cockpitbemanning ook duimen zat te draaien, hielp de gezagvoerder ook mee met het uitdelen van champagne.
Met een vertraging van bijna anderhalf uur eindelijk vertrokken naar Bonaire dat maar een half uurtje vliegen is. Daar stapten veel mensen uit en weer nieuwe mensen in. Ook kwam er een nieuwe crew aan boord die ons naar Amsterdam zou gaan vliegen.
Maaltijd
Toen we Bonaire achter ons gelaten hadden, bleek dat de vertraging was teruggebracht tot 3 kwartier met verwachte aankomsttijd in Amsterdam. De maaltijden werden geserveerd en de keuze was gehaktballetjes of pasta. Het is jammer dat men niet iets meer details geeft over de maaltijden, want met zo weinig informatie kies ik voor pasta: dat is altijd wel goed. En dat was het ook: erg lekker! Met een salade en chocolade mousse als desert.
Het entertainment systeem is al wat ouderwets inmiddels. Ik zag al diverse mensen (ikzelf ook) met de vingers op het scherm drukken, maar het is nog helemaal geen touch screen. Alles dient via de handset bediend te worden. Ook werden er oordopjes uitgedeeld met een los connector stekkertje zodat deze in de stoelleuning aangesloten kan worden.
Ontbijt
Ruim anderhalf uur voor de landing in Amsterdam ging het cabinelicht weer aan en werd het ontbijt uitgedeeld. Wel lekker om even wat te eten, maar het hoofdgerecht was niet echt smakelijk. Dit was iets van scrambled egg of iets dat er op leek, met bonen en een soort slappe patatten. Maar de overige onderdelen van het ontbijt waren prima!
Conclusie
Er was champagne, er waren geen oliebollen en verder was het een vlucht zoals elke dag. Prima vlucht gehad en zelfs nog wat kunnen slapen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met vluchten tijdens oud en nieuw. Een vergelijkbare situatie meegemaakt met een andere KLM vlucht? Hoe was het met een andere airline? Laat het ons weten!
FlyingFonz zegt
Ook ik heb met oud en nieuw economy gevlogen. Ook met KLM. Maar dan vanaf MEX naar AMS. Ik had stiekem gehoopt dat er tijdens de vlucht met champagne rond zou worden gegaan, maar dit is niet gebeurd. De service was gewoon prima en het personeel was alleraardigst, maar er werd niet veel extra’s gedaan vanwege oudejaarsavond. Alleen de captain heeft er echt bij stil gestaan. Hij deed een oproepje toen het middernacht was en we boven New Orleans vlogen: hij wenste iedereen gelukkig Nieuwjaar. De vlucht was goed, maar niet veel anders dan andere dagen.
Theo Sikking zegt
Aha, interessant! Bedankt voor je reactie.
Miya zegt
Volgens mij mag je die banner foto helemaal niet gebruiken i.v.m. GDPR. Mensen mogen alleen onherkenbaar in beeld gebracht worden.
Jantje zegt
Leuke review !
Enkele jaren terug Amsterdam-Rome-Yerevan gevlogen op kerstdag. Dat is ook vreemd, ver van familie op zo’n dag.
Amsterdam – Rome was met KLM. Cabine personeel had kerstmutsen op en er was kerststol.
Rome – Yerevan was met Alitalia. Meest gedemotiveerde en depressieve cabine personeel ooit. Raymond van Barneveld na een verloren wedstrijd is er niets bij.
Begrijp dat het niet leuk is om op kerstdag te werken, maar dit sloeg alles. Nooit meer met Alitalia gevolgen.
Theo Sikking zegt
Tja, kerst is ook zo’n dag inderdaad. Toch leuk als er even voor aandacht is, zoals met kerststol.
Theo Sikking zegt
Ok, voor de zekerheid de foto vervangen…
M zegt
Ik herken alle ‘ingrediënten’ van je verhaal, behalve de champagne. Ik ben namelijk 28 dec weer terug gekomen vanaf Aruba.
Het leven bestaat uit keuzes maken. Als je meer in de watten gelegd wil worden, had je een andere klasse moeten boeken.
Vergeet niet dat je het over een luxe-probleem hebt.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om naar Aruba te vliegen.
Mijn voorlopige ervaring met onze Nationale Luchtvaartmaatschappij is dat de service t.o.v. andere maatschappijen toch net wat beter is.
En als je in de toekomst oliebollen wil tijdens de jaarwisselingen, dan moet je bij die maatschappij boeken die ook adverteren met een ‘lichtblauwe kleur’.
Als je dan in hun Dreamliner terecht komt, krijg je oliebollen EN een lichtshow.
Succes
Theo Sikking zegt
Dank voor je reactie!
Je hebt helemaal gelijk dat het sowieso luxe is om in de kerstvakantie te vliegen! Leuk om te horen dat bij TUI kennelijk oliebollen worden uitgedeeld?!
Scorcy zegt
Heeft de 787 een ingebouwde lichtshow voor oud en nieuw? Ben wel benieuwd hoe dat er uitziet!! 🙂
Stefan zegt
Ik vloog met de KLM tijdens Oud&Nieuw een aantal jaren geleden vanaf Doha naar Amsterdam. Enthousiaste gezagvoerder die aangaf dat we maar liefst 3x twaalf uur zouden vieren door het passeren van de tijdzones. Champagne, Abba en stewardessen met kroontjes. Een zeer geslaagde vlucht!!!
Theo Sikking zegt
Wat leuk! 🙂
Erik zegt
Ik vloog samen met mijn partner met China Airlines TPE-FRA in premium economy in 2017-2018. Kort na opstijgen was het al nieuwjaar. Er werd even afgeteld door de gezagvoerder en er werd champagne uitgedeeld.
Theo Sikking zegt
Leuk! Was er ook champagne in de gewone economy class?
Erik zegt
Ik denk het wel. Maar Prem Eco heeft standaard geen champagne bij CI, maar nu dus wel.
frank zegt
Theo,
Pas je op? Het is niet verboden foto’s te maken van KLM medewerkers, echter is het wel verboden om ze op internet te plaatsen. Dit kun je terug lezen in het board magazine. Of heeft de medewerker toestemming gegeven?
Rolf van der Graaff zegt
Ook ik heb de afgelopen jaarwisseling meegemaakt op 12 km hoogte op de KLM vlucht KL887 AMS naar PVG. en inderdaad, om 2400 uur, Nederlandse tijd, kwam de crew van achter het Business gordijn tevoorschijn met hoedjes op en een glas Champagne voor iedereen. De gezagvoerder wenste ons het allerbeste. Leuk gedaan KLM, THANKS
Theo Sikking zegt
Wat leuk! 🙂
Hanneke zegt
Ik vloog op oudejaarsavond met Xiamen Air naar Amsterdam. Van het hele nieuwjaar nul komma niets gemerkt. Maar wel tasje met pantoffels bij het instappen omdat ik Garuda platinum ben.
Bram de Blouw zegt
Twee jaar geleden met Singapore Airlines tijdens ouderjaarsnacht in de lucht van AMS naar SIN. Noppes, nada, helemaal niets van gemerkt. Had toch tenminste ng wel een ‘happy new year’ vanaf het flight deck verwacht, maar we kwamen ongemerkt op nieuwjaarsochtend in Singapore aan. Tegenvaller!
Andre van den Dungen zegt
Twee jaar geleden met Thai Airways van Brussel naar Bangkok gevlogen business class, daar helemaal niets, ook geen happy New Year via de boordradio.