Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen zomerseizoen kwam KLM Cityhopper toestellen te kort om de hele dienstregeling uit te voeren. Om de slots niet te verliezen, ging de KLM-dochter een lease-overeenkomst aan met het Ierse Stobart Air. Vanaf eind februari vloog Stobart namens KLC onder andere naar Dublin, Billund, Bristol, Dresden, Lyon en Genève. In de zomerdienstregeling kwamen daar Basel, Brussel, Dublin, Norwich en Oslo bij en nog een extra toestel. Aangezien het om een wetlease-constructie gaat, wordt het vliegtuig inclusief crew gehuurd. De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) is hier niet blij mee. De vakbond maakte bekend dat zij afgelopen mei al bij KLM heeft aangegeven niet akkoord te zijn met de lease. Stobart is volgens VNC namelijk een low-cost maatschappij waar geen vakbonden worden geaccepteerd. Het inhuren van Stobart zou oneerlijke concurrentie zijn. De KLM deelt dit standpunt niet. De VNC is ook verongenoegd door het feit dat er door KLM intern al toestemming was gegeven voor de lease, voordat er was overlegd met de vakbond en om instemming was gevraagd.
Voor komend winterseizoen staat er voor zover bekend geen lease op het programma bij KLM Cityhopper. Het zal afwachten worden of KLC voor 2020 weer extra capaciteit nodig heeft en of de maatschappij er met de VNC uit kan komen.
Geef een reactie