Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Passagiers van TUI kunnen nu ook hun geld terug krijgen voor een geannuleerde vlucht. Dit geldt voor passagiers met een los vliegticket, dus niet voor pakketreizen. De vlucht moet door TUI geannuleerd zijn (of worden) vanwege het Coronavirus om in aanmerking te komen voor dit aanbod. Eerder lieten Transavia en KLM ook al weten dat zij passagiers nu een terugbetaling aanbieden.
TUI gaat ook overstag en biedt terugbetaling aan
Dit doet de luchtvaartmaatschappij omdat de autoriteiten een ultimatum hadden gesteld. Heb je een vlucht geboekt die onder de de Europese Verordening passagiersrechten EC261/2004 valt? Dan is er een wettelijke verplichting voor de luchtvaartmaatschappij om de passagier binnen zeven dagen terug te betalen in geld als de vlucht geannuleerd is. De Inspectie Leefomgeving en Transport zou de verordening voorlopig niet handhaven, maar dit beleid is ingetrokken. Vandaar dat een aantal Nederlandse luchtvaartmaatschappijen deze optie nu wel aanbieden.
Als TUI een vlucht annuleert als gevolg van het Coronavirus, dan heb je de keuze uit een voucher of een terugbetaling. Voorheen was het alleen mogelijk om een voucher te ontvangen. Deze voucher is één jaar geldig. Gebruikte je deze voucher niet, dan kreeg je het geld na een jaar terug.
Nu heeft TUI dus ook een optie om je geld terug te vragen. Dit moet technisch nog wel ingeregeld worden op de website, dus je moet nog even geduld hebben. Heb je al een voucher ontvangen, dan zal deze met terugwerkende kracht ook terugbetaald kunnen worden. Zodra de mogelijkheid er is, zal TUI dit uitgebreid communiceren. De verwachting is dat dit deze maand nog geregeld is.
Deze nieuwe keuzemogelijkheid geldt alleen voor passagiers die een los vliegticket hebben geboekt. Heb je een pakketreis geboekt, dan blijf je een voucher ontvangen. Deze voucher is dan wel gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).
Afbeeldingen ©TUI
Geef een reactie