Toekomst A380 bij Air France onzeker2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dat de Airbus A380 steeds minder in trek is was al bekend. Qatar Airways liet eerder dit jaar al weten op termijn te willen stoppen met de A380. Onder andere het einde van de bestellingen van Emirates was uiteindelijk zelfs een van de oorzaken voor het stopzetten van de productie van de superjumbo. Ook Air France nam vorig jaar het besluit om de A380 vloot te verkleinen. Met alle recente ontwikkelingen staat de toekomst van de resterende A380 vloot mogelijk ook op de tocht.

Vernieuwing

Momenteel heeft Air France tien Airbus A380-800 toestellen in de vloot. Aan boord kun je terecht in Economy, Premium Economy, Business Class en First Class. Die laatste noemt Air France La Première. Het toestel heeft een totale capaciteit van 516 passagiers. Van de tien A380 vliegtuigen van de Franse airline staan er al drie ingepland om de vloot te gaan verlaten. Over de toekomst van de andere zeven moet nog een besluit worden genomen.

Nieuwe bestemming en gerechten in La Première Air France
De First Class cabine van Air France genaamd La Première (Bron: Air France)

Tijdens het Paris Air Forum sprak Benjamin Smith, de hoogste baas van Air France – KLM, over de toekomst van de superjumbo. Initieel was de bedoeling om de toestellen te vernieuwen. De cabine van de A380 van Air France is verouderd en dus toe aan vernieuwing. Dit kost natuurlijk flink wat geld. Volgens Smith kost dit zo’n € 30 tot 40 miljoen per toestel. In totaal zou dit de Franse nationale airline meer dan € 210 miljoen kunnen kosten. Voor dat geld zou ook een geheel nieuw toestel aangeschaft kunnen worden. Dit meldt Air Transport World.

Kostenbesparing

Air France – KLM is al langer bezig met het ontwikkelen van een strategie om beter te kunnen concurreren. Daarvoor moet de luchtvaartcombinatie eerst de kosten verlagen. Ook KLM doet dit al. Eén van de redenen dat Air France af zou zien van de A380 zou een besparing kunnen zijn. De A380 is een toestel dat duur in het onderhoud is. Bovendien maken airlines veel kosten als de superjumbo niet operationeel is. Daarnaast hebben veel maatschappijen moeite om de bezettingsgraad op peil te houden.

Een andere ambitie van Air France – KLM is het versimpelen van de vloot. De uitfasering van de Airbus A380 zou daarbij zeker passen. Ook KLM is bezig met het uitfaseren van de Boeing 747. De uiteindelijke beslissing moet nog genomen worden. Het lijkt er echter op dat er weinig redenen zijn om de A380 aan te houden. De tijd zal leren wat er werkelijk met deze iconische jumbojets zal gebeuren.

Reacties

  1. Krabnov zegt

    Mooie foto van La Première. Maar helaas is dit niet de cabine van de A380 maar van de 777.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *