Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Kunnen er straks toch nieuwe maatschappijen vanaf Lelystad Airport gaan vliegen? Tot voor kort was dat onbespreekbaar, aangezien Lelystad Airport alleen bedoeld was om vakantievluchten van Schiphol over te nemen. Omdat Schiphol op dit moment praktisch niet verder kan groeien, is de verplaatsing van vluchten nodig, zodat de luchthaven dan weer meer ruimte krijgt.
De Europese Commissie was echter kritisch op de plannen en keurde het zelfs af vanwege het concurrentiebeding. Minister Cora van Nieuwenhuizen moet daarom met een nieuw plan komen.
Europese Commissie
De Europese Commissie gaat niet akkoord met de met de verkeersverdelingsregeling (VVR) zoals die is bedacht. Dit is het document waarmee geregeld wordt dat maatschappijen hun vakantievluchten moeten verhuizen van Schiphol naar Lelystad. De minister is op zoek naar oplossingen om te komen tot een VVR die recht doet aan zowel de oorspronkelijke plannen waar Lelystad Airport voor bedoeld is als het tevreden stellen van de Europese Commissie. Het concurrentiebeding is volgens de EU in het geding en de markt zou ook open moeten staan voor nieuwe gegadigden.
Of dat betekent dat er straks ook nieuwe luchtvaartmaatschappijen toegelaten worden op Lelystad Airport die nu niet op Schiphol vliegen, liet de minister nog in het midden. ‘Er wordt aldus gezocht naar een balans tussen enerzijds de markttoegang van nieuwe gegadigden en anderzijds het oorspronkelijke doel van de VVR om Lelystad Airport te laten functioneren als overloopluchthaven van Schiphol. Het zal duidelijk zijn dat dit niet eenvoudig is. Mijn inzet is in ieder geval om tot een aangepaste VVR te komen die het oorspronkelijke doel in stand houdt’, zei de VVD-minister tegen de NOS.
Uitstel
Lelystad Airport heeft tot op heden al te maken gehad met tegenvallers. Zo is de geplande opening al een jaar uitgesteld van oorspronkelijk april 2019 naar 2020. Met name doordat eigenlijk het luchtruim opnieuw ingedeeld moet worden na het operationeel worden van het vliegveld. Omdat dit geen eenvoudige klus is, zal dit nog een tijdje duren. Tot het zover is, zullen vliegtuigen van/naar Lelystad Airport een lagere aanvliegroute hebben. Actiegroepen zijn bezorgd over extra geluidsoverlast en schade voor het milieu.
De Tweede Kamer debatteert dinsdag over Lelystad Airport en de herindeling van het luchtruim.
Geef een reactie