Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De frequente reiziger weet als geen ander: een jaar heeft te weinig (vakantie)dagen om alle mooie bestemmingen ter wereld te kunnen bezoeken. Daarom is het altijd fijn om een aantal bestemmingen met elkaar te kunnen combineren, bijvoorbeeld door een stopover in te plannen op weg naar een andere bestemming. Op mijn afgelopen reis (waarvan je de trip-intro hier (klik) kunt lezen) heb ik een stopover geboekt op IJsland. IJsland is voor vluchten van en naar Noord-Amerika geografisch gezien erg logisch voor een stopover: door de ligging halverwege Europa en Noord-Amerika en de bolling van de aarde vliegen veel vluchten tussen Europa en Noord-Amerika praktisch over dit eiland in de Atlantische oceaan – wat betekent dat je amper reisafstand toevoegt aan je reis door een stopover op IJsland in te plannen.
Daarbij komt ook nog eens dat de nationale luchtvaartmaatschappij van IJsland, Icelandair, op alle tickets een gratis stopover geeft. Op die manier wordt het wel érg makkelijk en aantrekkelijk om via IJsland te gaan vliegen. Ook de lowcost-carrier WOW air staat het in veel gevallen kosteloos toe om een aantal dagen tussen je vluchten in te plannen, zodat je (low-cost) met een gratis stopover van en naar de VS kunt vliegen.
Op mijn eigen trip besloot ik, zoals gezegd, ook een aantal dagen op IJsland door te brengen. Voor mij was het iets lastiger omdat ik met OneWorld naar Mexico vloog. Dat hield uiteindelijk in dat ik van Düsseldorf naar Keflavik zou vliegen, 2 nachten op IJsland zou verblijven en uiteindelijk weer terug zou vliegen via Düsseldorf en Londen richting de Verenigde Staten: het argument dat IJsland op de route naar de VS ligt, ging bij mij dus niet helemaal op…
Het plannen van een stopover op IJsland
IJsland klinkt wellicht als een ‘klein eilandje’, maar tijdens het plannen van mijn stopover kwam ik erachter dat de afstanden nog flink tegenvielen. Alleen het ritje van de luchthaven naar het centrum van Reykjavik (wat op de kaart slechts een heel klein stukje van het eiland is) duurt bijna een uur. Het openbaar vervoer op het eiland is redelijk beperkt, dus ik besloot twee dagen een auto te huren vanaf de luchthaven. Door de hoge prijzen voor hotels in en nabij Reykjavik, koos ik ervoor een goedkoop guesthouse vlakbij de luchthaven in Keflavik te reserveren voor ongeveer 30 euro per nacht.
Op internet is zeer veel informatie te vinden over bezienswaardigheden op IJsland en dankzij wat nuttige reiswebsites en natuurlijk Google Maps (er is vrijwel overal in IJsland streetview!) besloot ik een route in elkaar te knutselen waarmee ik in één dag een aantal watervallen en geisers zou bezoeken en in één dag Reykjavik, de Blue Lagoon en de natuurgebieden rondom het vliegveld zou aandoen. Slechts een heel klein deel van het eiland, maar erg de moeite waard en allemaal zeer aanbevelenswaardig voor een stopover. Hieronder wat ervaringen en aanbevelingen naar aanleiding van mijn ervaringen op IJsland.
Watervallen en geisers
IJsland staat natuurlijk bekend om het prachtige natuurschoon – en dat is niet voor niets! Het eiland is bezaaid met prachtige kloven, watervallen, lavaformaties en geisers. Een rondrit over het eiland langs een aantal van deze bezienswaardigheden is dan ook een must. Vanaf Keflavik stippelde ik een route uit die mij (deels over kleine wegen en deels over de hoofdweg) langs de indrukwekkende watervallen Urridafoss, Seljalandsfoss en Skogafoss naar IJslands zuidelijkste punt Dyrhólaey bracht. Een prachtige rit met veel fotomogelijkheden en (korte) wandelingen rondom de watervallen.
Vanaf het zuidelijkste punt van het eiland reed ik een stuk terug over de hoofdweg en sloeg ik rechtsaf om de bergen in te rijden richting Gulfoss – Europa’s krachtigste waterval- en de bekende geisers (waaronder de zeer actieve ‘Strokkur’ en de niet meer actieve ‘Geysir’) vlakbij deze waterval. Niet alleen de route naar deze bezienswaardigheden was spectaculair en zeker de moeite waard, ook de watervallen en geisers zelf mochten er zeker zijn:
Na wederom een spectaculaire rit over de besneeuwde hoogvlaktes van IJsland reed ik terug naar mijn guesthouse in Keflavik. Deze route nam een volledige dag in beslag (van 7 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds), maar is mijns inziens meer dan de moeite waard: door deze (of een vergelijkbare) route te rijden, kan je in relatief korte tijd een goede indruk krijgen van het prachtige natuurschoon op IJsland.
Blue Lagoon
Op mijn tweede dag bracht ik ’s morgens een bezoek aan de Blue Lagoon: één van de bekendste bezienswaardigheden van IJsland. Omdat IJsland op de breuklijn tussen de Amerikaanse en Euraziatische plaat ligt, is er veel vulkanische activiteit en daarom zijn er ook veel warmwaterbronnen te vinden – zowel volledig natuurlijk (denk aan warme beekjes in het berglandschap) als deels kunstmatig aangelegd met alle denkbare faciliteiten. In die laatste categorie ligt de Blue Lagoon, gelegen op ongeveer 20 minuten rijden van de luchthaven van Keflavik. De Blue Lagoon bestaat uit een welnesscomplex met restaurants, massagebehandelingen, stoombaden, sauna’s, modderbaden en natuurlijk de beroemde Lagoon zelf. De losse entree of pakketten zijn vrij prijzig (standaardtoegang waarbij je zelf je handdoek en slippers mee moet nemen kost in de winter €35,- en in de zomer €45,-), maar het was een geweldige ervaring om in het warme water in het vulkanische landschap rond te zwemmen!
Reykjavik
Na een ontspannend bezoek van een aantal uur in de Blue Lagoon reed ik door naar Reykjavik, de hoofdstad van IJsland. Reykjavik doet eerder aan als een ‘gezellig dorp’ dan als de belangrijkste stad van het land: veel houten en bakstenen gebouwen en kleine straatjes in het centrum geven een leuke sfeer aan de stad.
Mijn auto had ik geparkeerd bij één van de bekendste bezienswaardigheden van Reykjavik: de Hallgrimskirkja. Een indrukwekkende kerk (vooral vanaf de buitenkant), op loopafstand van het centrum én met voldoende gratis parkeergelegenheid op het parkeerterrein net achter de kerk.
Mede omdat het weer erg tegenzat, had ik na een uur of drie in het centrum van Reykjavik genoeg gezien en reed ik alvast richting het vliegveld, om daar nog een toeristische route te rijden voordat ik terug zou vliegen naar Düsseldorf (niet wetende dat ik 12 uur later weer terug zou zijn in het Gran Hotel Reykjavik omdat mijn vlucht terug moest keren naar IJsland… – daarover later meer!).
Rondom het vliegveld
Ook rondom het vliegveld is genoeg te zien en beleven: ideaal voor een kortere stop waarbij je slechts een aantal uur hebt om wat van IJsland te zien. De kleine kustweg voert vanaf de luchthaven langs een aantal mooie dorpjes, grote natuurgebieden en vulkanische activiteit (waaronder geisers, kokend water en de breuklijn tussen Europa en Amerika) weer terug naar de hoofdweg zodat je met een klein rondje op korte afstand van het vliegveld veel kunt zien.
Uiteraard komt ook de vliegtuigspotter aan zijn trekken in dit mooie gebied rondom het vliegveld. Terwijl je de bezienswaardigheden bekijkt, komt er regelmatig een vliegtuig vlak overvliegen!
Conclusie
Hoewel er op IJsland meer dan genoeg te doen is om een aantal weken door te brengen, kan je naar mijn idee in twee dagen een goed beeld krijgen van wat het prachtige eiland allemaal te bieden heeft. Ik kan iedereen van harte aanbevelen om in twee dagen een vergelijkbare trip te maken als die ik gedaan heb: door de prachtige watervallen en geisers op één dag te bezoeken, houd je op de andere dag voldoende tijd over voor een bezoek aan de Blue Lagoon, de leuke stad Reykjavik en (als er tijd over is) nog een klein rondje rondom het vliegveld – waar ook genoeg te zien en beleven valt! Zeker in combinatie met een (goedkoop) ticket van Icelandair of WOW air is een stopover van een aantal dagen op IJsland meer dan de moeite waard!
Benieuwd hoe de Economy Comfort van Icelandair is? Houd dan Ikvliegveel.com in de gaten voor de komende review!
Musliston zegt
Mooi verslag!