Air France-KLM wil sterkere internationale positie Parijs-Charles de Gaulle2 min leestijd

Air France en KLM vliegtuigen op Schiphol

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De toegenomen wereldwijde concurrentie in de luchtvaart en geopolitieke situatie vragen volgens onder meer Air France-KLM een sterke positie van Parijs-Charles de Gaulle. De luchtvaartcombinatie start daarom samen met Groupe ADP en de Franse overheid een nieuwe inititief genaamd France Connect. Het doel is om Parijs als luchtvaartknooppunt van Europa te maken. 

Toegenomen concurrentie

Na de succesvolle samenwerking van Air France-KLM en Groupe ADP met de Olympische Spelen zien de partijen genoeg redenen om dat voort te zetten. Een sterke samenwerking is volgens hen belangrijk om het hoofd te bieden aan de huidige complexe geopolitieke ontwikkelingen en de toegenomen concurrentie. 

Vooral dat laatste werkt al langere tijd de groei van Europese luchtvaart in de hand. Hubs als Dubai International Airport (DXB) en Doha International Airport (DOH) nemen steeds meer verkeer over door het aanbieden van gunstige ticketprijzen en aantrekkelijk stopover programma’s. Air France-KLM noemt ook als probleem dat deze concurrenten aan veel minder strenge (belasting)regels hoeven te voldoen dan in Europa. 

Air France-KLM

France Connect: Tien gezamenlijke initiatieven 

Om Parijs weer op de kaart te zetten als luchtvaartknooppunt gaan Air France-KLM, Groupe ADP en de Franse staat dus meer samenwerken. Hiervoor is deze week een actieplan gepresenteerd tijdens de Paris Air Show. In dit plan zijn tien punten opgenomen die je hieronder terugleest. 

  1. Samen optrekken voor de lange termijn herontwikkeling van Parijs-Charles de Gaulle (2035-2050) als luchthaven. 
  2. Verbetering van de operationele processen zoals het verdelen van de capaciteit tijdens piekdagen, bagage-afhandeling, punctualiteit en een lagere turnaround.
  3. Verkorten van de overstaptijd voor transitpassagiers door betere informatievoorziening, bewegwijzering. Hier hoort ook het verbeteren van de boarding en airport lounges bij, deze faciliteiten moeten allemaal een Franser karakter krijgen.
  4. Ook de connectiviteit met de luchthaven moet beter, hiervoor worden de zogenaamde train-air connecties in samenwerking met TGV uitgebreider.
  5. Het introduceren van een stopover programma voor Parijs.
  6. Versterken van de branding van Air France en Paris Aéroport
  7. Uitbreiden van de SAF infrastructuur.
  8. Uitbreiden van de elektrificatie van Parijs-Charles de Gaulle.
  9. Verbeteren van grenspassage, waaronder het fast track programma PARAFE.
  10. Uitwisselen van klantgegevens ter ondersteuning van communicatie met passagiers.

Meer over het plan is hier terug te lezen.

Bron foto’s: Air France-KLM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *