Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
NS heeft vandaag bekendgemaakt vanaf 2024 een snellere trein richting Brussel te gaan rijden, maar deze zal echter niet stoppen op Brussels Airport. De NS zal samen met de Belgische spoorwegen deze treinen gaan rijden met het nieuwe ICNG-materieel. Eerder dit jaar maakte NS de eerste rit met deze nieuwe treinen.
Sneller naar Brussel
Vanaf december 2024 ben je vanuit Amsterdam naar Brussel in totaal 45 minuten minder onder weg dan nu het geval is. Tenminste als we het hebben over de IC Brussel. Op dit moment is de reistijd tussen beide hoofdsteden 2 uur en 45 minuten. Vanaf december volgend jaar zal deze reistijd gereduceerd zijn tot 2 uur. Naast dat deze ICNG-treinen tot 200 km per uur kunnen rijden zal er ook minder worden gestopt. Op dit moment stopt de IC Brussel vanuit Amsterdam Centraal namelijk op Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel Noord, Brussel Zuid om vervolgens te eindigen op Brussel Zuid/Midi. Vanaf december volgend jaar zal de reis beginnen op Amsterdam Zuid en zal deze trein alleen nog stoppen op Schiphol, Rotterdam Centraal en Antwerpen-Centraal.
Bovengenoemde treinen zijn echter een toevoeging op het huidige aanbod. De trein mag dan wel niet meer stoppen op Brussels Airport, Nederland verliest de rechtstreekse verbinding met de Belgische luchthaven niet. Naast de rechtstreekse trein die elk uur zal rijden, komt er ook nog een tweede verbinding die ook elk uur wordt aangeboden. Deze trein vertrekt vanuit Rotterdam Centraal via Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel Noord en Brussel Centraal naar Brussel Zuid/Midi. De reistijd vanaf Rotterdam zal 2 uur en 7 minuten bedragen.
Pech voor Brussels Airport en Den Haag
Het aantal treinen tussen Nederland en België zal dus vanaf december 2024 worden verdubbeld en dat is broodnodig. Op dit moment zitten deze treinen zelfs zo wol dat er mensen moeten achterblijven op de perrons. Eerder dit jaar voerde NS ook al een restrictie in op de Early Bird tickets. Hierdoor moeten passagiers zich op deze tickets aan een specifieke trein zijn gebonden. Brussels Airport zal niet profiteren van de snelle verbindingen met Nederland. Nederland blijft gelukkig wel een rechtstreekse verbinding houden met de Belgische luchthaven. In eerdere plannen was ook Den Haag opgenomen. Nu heeft NS dus besloten op deze trein vanaf Rotterdam te laten vertrekken wat dus ook pech is voor de Hofstad.
Uitgelichte afbeelding: NS
Van Gooiland zegt
Ha ha ha, 200 km/u is alleen in Nederland snel. Zelfs mijn plaatselijke boemel haalt 198 km/u, en dat is een gewone forenzentrein (maar dus niet in Nederland, uiteraard).
Dan1 zegt
Begin augustus voor het eerst sinds jaren weer het IC Brussels boemeltje naar Brussel moeten nemen, omdat Thalys vol zat. Deze trein kan beter de NS Zakkenrollerexpres heten. De laagdrempeligheid van deze trein trekt enorm veel dieven aan. Ongelofelijk hoeveel gespuis er in die trein zit en bagage jat van argeloze toeristen. Zelf ook nog een dief betrapt die twee mannen probeerden te bestelen (die duidelijk niet op zaten te letten). Ben benieuwd wat NS/NMBS in 2025 aan deze onveilige trein gaan doen anders dan oproepen dat er zakkenrollers actief zijn en hoeveel mensen er al zijn bestolen…