Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Schiphol is al een aantal maanden bezig met verbouwen. Zo wordt in het non-Schengen gedeelte de security-infrastructuur helemaal omgegooid. In plaats van controles aan de individuele gates komen er centrale filters. Dit betekent ook dat transfer passagiers binnenkort gescheiden worden van vertrekkende en aankomende passagiers. Maar niet alleen in het non-Schengen gedeelte zijn er veranderingen. Ook bij het securityfilter voor Schengenvluchten in Vertrekhal 1 zijn veranderingen doorgevoerd. Dit heeft gevolgen voor Privium en Skypriority passagiers.
In de ‘oude’ situatie waren er uiterst links bij de controle aparte ingangen en scanners voor Skypriority en Premium passagiers en Privium passagiers. Privium leden hadden hun eigen rij met toegang middels een kiosk, voor Premium passagiers werd een handmatige accreditatiecontrole uitgevoerd en was ook een toegewijde scanner beschikbaar.
Flexibele inzet scanners
Dit is inmiddels veranderd. Schiphol wil de securitycontrole flexibeler maken en heeft hierom de aparte rijen scanners voor Privium/Premium/Skypriority afgeschaft. Zo hoopt de luchthaven de capaciteit beter te benutten. Immers, voorheen waren er momenten dat de priorityrijen leeg waren en de ‘normale’ rijen bomvol. Schiphol wil nu op deze momenten reguliere passagiers naar de priority rijen sturen.
Er wordt beloofd dat priority passagiers hier geen last van zullen hebben, maar dat is natuurlijk onzin. Er is een toegewijde rij voor premium passagiers weggenomen en er is een grote kans dat de nieuwe semi-priority rij (die dicht bij de ingang voor Premium PAX) nu wordt gebruikt door reguliere passagiers. Dit betekent hoe dan ook tijdverlies. Voorheen kon je rekenen op een rustige (doordat er relatief weinig priority passagiers zijn), aparte rij. Nu valt het maar te bezien hoe groot de rij voor je is als ze alle passagiers er over verdelen. Bovendien zouden frequent fliers langer moeten wachten omdat infrequente reizigers minder bekend zijn met het proces en dus langzamer zijn.
Veel Skypriority passagiers en Privium leden waren hier absoluut niet blij mee. Privium heeft laatst gereageerd op de klachten en zegt dat het de bedoeling is de capaciteit te vergroten en dat je daardoor niet langzamer of zelfs sneller door de controle heen bent, doordat priority passagiers ook toegang hebben tot meer scanners.Geen priority controle maar priority toegang
Voor Skypriority passagiers is er tegenwoordig een automatische kiosk waarbij je de boardingpass moet scannen om tot de controle gebied toegelaten te worden. Hetzelfde geldt voor Privium leden middels de vertrouwde kiosk. Je behoud dus wel prioriteit bij de toegang tot de controle maar niet bij de controle zelf. Eenmaal ‘binnen’ is er een medewerker die passagiers naar de scanners stuurt. Het kans dus net zo zijn dat er een groep van de normale ingang naar de scanners bij de priority ingang wordt gestuurd. Door deze onzekerheid vind ik dat de voordelen van Skypriority en Privium ernstig aangetast zijn. Een snelle doorgang door security is niet meer zeker en passagiers zullen daarom wellicht eerder hun weg naar airside moeten maken. Vooral voor betalende Privium leden die voornamelijk naar Schengen landen vliegen is dit een serieuze afbraak van voordelen en ik heb dan ook van leden gehoord die hierom hun lidmaatschap opzeggen.
Overigens is er voor Privium leden wel een extra/nieuwe ingang, uiterst rechts bij het filter.
Feedback
Toch wil Schiphol hier mee doorgaan en zegt de situatie te monitoren en te evalueren. Ik hoop dat de oude situatie wordt hersteld maar ik vrees van niet. Heb je ook last ondervonden van deze nieuwe opzet als Skypriority passagiers of Privium lid, stuur dan zeker een klacht naar de KLM, Schiphol of Privium. Hopenlijk doen ze er dan toch nog iets aan.
mfkne zegt
Ik ben elke avond op Schiphol en ik zie dat elke avond de rechter priority ingang wel open is, echter zijn de security sporen daarachter gesloten (er is een rolluik), dus ik ga ervan uit dat je dan in de gewone wachtrij terecht komt en dus nog erger an toe bent dan als je de linker ingang gebruikt.
Pieter zegt
Deze week weer een vlucht naar UK gedaan en weer eens ervaren hoe de nieuwe security functioneert.
Het is toch echt een groot nadeel dat er geen speciale rij is voor SkyPriority leden. Verder lijkt het er ook op dat de controle bij het aan boord gaan ook niet wordt gedaan. Als er een oproep komt om te boarden, dan gaat gewoon iedereen boarden en niet alleen de SkyPriority members. Tenslotte is ook de rij voor de Douane verdwenen.
Heeft KLM hier al op gereageerd? De voordelen van een Elite Plus membership zijn nu wel heel erg marginaal…..