Kan Rotterdam Airport uitbreiden?2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Rotterdam Airport (RTM) heeft zich als regionale airport de afgelopen jaren kunnen ontwikkelen – van voornamelijk een Transavia-basis met veel vakantievliegers, tot een airport waar airlines als Lufthansa, British Airways en Turkish Airlines dagelijks verbindingen aanbieden om zo hun netwerk uit te breiden. Dit maakt het voor zowel zakenreizigers als citytrippers uit de regio Rotterdam-Den Haag aantrekkelijk om via Rotterdam te vliegen. Van de regionale luchthavens in Nederland is alleen Eindhoven met passagiersaantallen groter dan RTM.

Lufthansa vliegt vanaf Rotterdam naar München, waar passagiers over kunnen stappen op dertig nationale en internationale bestemmingen. British Airways vliegt sinds eind 2012 naar London Heathrow en sinds een paar maanden verbind Turkish Airlines Istanbul-Ataturk Airport met Rotterdam. Deze vluchten zijn het meest gunstigst voor long-haul transfer/zakenpassagiers die op deze manier vanaf een kleinere airport kunnen vliegen en waarin de incheck nog gebeurt in korte rijen. Het grote voordeel is hier vooral te halen in het direct doorlopen bij de gate en dan naar het toestel wat aan de gate geparkeerd staat. Vanuit zakelijk oogpunt is ook de route Rotterdam – London City erg interessant, vijf keer per dag vliegt Cityjet op en neer naar London, één van de grootse financiële centra ter wereld. British Airways vliegt BA Cityflyer ook naar London City. Vanaf volgend jaar verbind Transavia RTM met Berlijn Tegel, een Air Berlin hub.

 

4286936254c972c34c9109

Baggagehal Rotterdam Airport

 

In 2013 verwerkte de luchthaven 1.5 miljoen passagiers, een groei van 25% ten opzichte van het jaar, waar echter niet iedereen blij mee is. De groei van RTM laat zien dat het economische goed gaat met de regio en de werkgelegenheid zich kan ontwikkelen, maar omwonenden van het vliegveld klagen veel over geluidsoverlast en willen de voorgenomen uitbreiding tegenhouden.  De airport wil graag haar netwerk aan bestemming uitbreiden, waar ook zeer waarschijnlijk wel een markt voor is, in deze regio. Het uitbreiden van de connectivity voor passagiers is iets waar iedereen blij van wordt – airport, airlines en passagiers. Echter, de slots, blokjes tijd waarin vliegtuigen aankomen en vertrekken, zijn op. Het is voorlopig dus nog maar de vraag hoe Rotterdam Airport kan groeien.

Zelf heb ik een paar keer vanaf Rotterdam Airport gevlogen op Europese bestemmingen. Alle deze vluchten waren met Transavia en deze verliepen prima: gelijk doorlopen bij de in-check balie, niet veel later door de security en dan naar het vliegtuig. Het vliegveld is erg gebruiksvriendelijk en heeft een goede bereikbaarheid vanuit Rotterdam en Den Haag via het OV, kent een snelle bagage afhandeling en er zijn genoeg parkeerfaciliteiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *