Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen maand verwerkte Amsterdam Airport Schiphol zo’n 6 miljoen reizigers. Dat betekende bijna 45.000 vliegbewegingen over de zes start- en landingsbanen van onze nationale luchthaven. Eén van de die landingsbanen werd afgelopen week in onderhoud genomen voor het verwijderen van rubberresten. In 2017 werd deze baan nog geheel gerenoveerd.
Rubberresten
Als een vliegtuig landt op een landingsbaan dan gaan de wielen uit stilstand ineens draaien met de snelheid waarop het vliegtuig landt. Tegelijkertijd zal een speciale techniek in de motoren ervoor zorgen dat er een tegengestelde kracht ontstaat zodat het toestel vaart kan minderen. Dit wordt ook wel reverse thrust genoemd. Pas als de snelheid voldoende is afgenomen zullen de remmen in werking treden.
De vele vliegtuigen die op een dag landen laten dus flink wat rubberresten achter. De rubberresten zie je in de vorm van zwarte remsporen op de landingsbaan. Hoe meer rubber er op de baan komt hoe gladder het wordt, zeker bij harde wind en regenval. En dat bevordert een veilige landing natuurlijk niet. Om te voorkomen dat er ongelukkig gebeuren is er vorige week klein onderhoud verricht aan de Kaagbaan door het verwijderen van rubberresten.
In 2017 werd de Kaagbaan nog in groot onderhoud genomen. Hieronder zie je wat er toen gedaan is.
Asfalt
Naast het schoonmaken van de Kaagbaan is er nog wat ander klein onderhoud gedaan. Kleine scheurtjes in het asfalt zijn bijvoorbeeld gerepareerd. Daarnaast zijn alle markeringen op het asfalt gecontroleerd en in orde gemaakt. Ook zijn alle lampen in en naast de landingsbaan nagekeken en waar nodig vervangen.
Geef een reactie