Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Luchthaven Schiphol wil binnen twee jaar volledig stoppen met nachtvluchten. Vorig jaar werd al bekend dat Schiphol moet gaan krimpen. Zo mag de luchthaven nog maar 440.000 vluchten per jaar uitvoeren.
Schiphol gaat nachtvluchten schrappen
In een interview met zowat alle kranten, waaronder Het Parool, deelt topman Ruud Sondag dit plan. Het schrappen van de nachtvluchten heeft echter weinig te maken met de krimp van Schiphol. De reden hiervoor is namelijk het tegengaan van de geluidshinder rondom de luchthaven. Het is de bedoeling dat er binnen twee jaar op Schiphol tussen middernacht en 5.00 ’s ochtends helemaal geen vluchten zullen plaatsvinden. Tussen 5.00 en 6.00 uur ’s ochtends is het voor vliegtuigen alleen mogelijk om te landen op Schiphol. Per nacht landen er op Schiphol ongeveer 12 vluchten. In totaal zullen er per jaar ongeveer 10.000 (dus vertrekkende en landende vluchten) verdwijnen. Als het aan Sondag ligt verdwijnen de nachtvluchten zo snel mogelijk. “Op zijn laatst eind 2025, maar wat mij betreft een jaar eerder”, aldus Sondag.
Boeing 747
Naast het afschaffen van de nachtvluchten wil Schiphol ook een verbod op bepaalde niet CO2-vriendelijke toestellen zoals de Boeing 747. Eerder nam de luchthaven van Maastricht al een vergelijkbaar besluit. Daarnaast wil de luchthaven ook privéjets weren. Voor mensen die vlakbij Schiphol wonen betekent dit weliswaar minder overlast. Reizigers worden echter gedupeerd door het nemen van deze maatregelen. Volgens Het Parool zouden vooral vakantievluchten en mensen die een overstap hebben de dupe worden. Vooral Transavia heeft veel nachtvluchten op Schiphol. Tenslotte ziet de luchthaven ook definitief af van de tweede Kaagbaan waardoor er weer meer ruimte komt om woningen te bouwen. Het NRC meldt daarnaast dat er ook een omgevingsfonds komt van 10 miljoen euro per jaar. Op deze manier kunnen omwonenden hun huizen isoleren.
Uitgelichte afbeelding: KLM
Geef een reactie