Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
SAS heeft in een email aan haar leden laten weten de Chapter-11 procedure aangevraagd te hebben. Deze procedure staat ook wel bekend als faillissementsbescherming. De Scandinavische maatschappij wil hiermee een reorganisatie doorvoeren om er financieel weer bovenop te komen. SAS kampte de afgelopen jaren namelijk al met hoge schulden. Een paar jaar geleden vroeg LATAM ook al de Chapter 11-procedure aan.
SAS vraagt Chapter 11-procedure aan
SAS maakte deze stap nadat piloten afgelopen maandagavond een staking aankondigden. De maatschappij wil wel met de piloten tot een akkoord komen maar slaagt daar op dit moment niet in. SAS heeft namelijk te maken met hoge schulden en dit werd er tijdens de pandemie niet beter op. Daarom heeft SAS eigenlijk noodgedwongen moeten besluiten om in de Verenigde Staten de Chapter 11-procedure te gaan volgen. Door het verkrijgen van een zogeheten Chapter 11-status krijgt SAS de ruimte om oplossingen te zoeken om hun schulden te betalen.
Een woordvoerder is ervan overtuigd dat SAS deze crises ongetwijfeld zal overleven maar roept wel op aan de piloten om niet meer te gaan staken. Op korte termijn zou er volgens hem wel voldoende liquiditeit zijn om de kosten te dekken, maar dit zou wel lastig worden op de lange termijn. Daarom is al besloten om te bezuinigen op personeelskosten en het inkrimpen van de vloot.
Impact op reizigers
SAS laat in de email weten dat het volgen van de Chapter-11 procedure geen impact zal hebben op de reizigers. Ook het Eurobonus programma blijft vooralsnog zoals het nu is. Leden kunnen punten blijven verdienen en besteden. Ook kunnen zij blijven genieten van de voordelen in het programma. Ook laat de maatschappij weten dat er vooralsnog geen wijzigingen zijn in het vluchtschema. Wel kunnen er stakingen voorkomen.
Uitgelichte afbeelding: SAS
Geef een reactie