Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorige week had ik een trip die begon in Oslo, dus ik had een “positioning flight” nodig om in Oslo aan mijn reis te kunnen beginnen en dat was in dit geval een vlucht met SAS Scandinavian Airlines. Een tijdje geleden was er namelijk een geweldige aanbieding in business class van Qatar Airways, maar wel vanaf Oslo.
Vrij snel na het boeken van de Qatar deal, ben ik gaan kijken hoe ik het beste in Oslo zou kunnen komen. De vluchten met KLM waren om de een of andere reden erg duur op de dag dat ik ging en ik kwam uiteindelijk uit bij SAS (Scandinavian Airlines) die een wat betere prijs had.
SAS prijsstructuur
SAS heeft een prijsstructuur voor binnenlandse en Europese vluchten die wat op een low-cost carrier lijken. Naast het apart betalen voor ingecheckte bagage (dat ook bijvoorbeeld KLM tegenwoordig heeft) dien je ook in de buidel te tasten als je onderweg nog even wat wilt eten in het vliegtuig. Tenminste, het is afhankelijk welk tarief je boekt.
SAS heeft bij het boeken op Europese vluchten vier verschillende categorieën:
- SAS Go Light: Alleen handbagage toegestaan tot een maximum van 8kg
- SAS Go: Idem, maar nu inclusief maximaal 23 kg aan ingecheckte bagage
- SAS Plus: Hetzelfde als SAS Go, maar inclusief lounge-toegang, fast-track security, een maaltijd en mogelijkheid tot wijzigen boeking binnen dezelfde boekingsklasse
- SAS Plus Full Flex: Hetzelfde als SAS Plus, maar nu volledig flexibel te wijzigen.
(Meer info is te vinden op de website van Scandinavian Airlines: https://www.flysas.com/nl/nl/sas-global/go-plus)
Aangezien ik maar een korte reis had, ging ik alleen met handbagage op pad. Ik koos daarom voor het goedkoopste tarief: de SAS Go Light.
Voordeel bij Star Alliance Gold
Ik had nog net Star Alliance Gold status van Turkish Airlines (SAS maakt ook deel uit van deze alliantie), dus ik mocht tijdens het boekingsproces ook al gratis een stoel kiezen, waar normaalgesproken een fee tegenover staat. Ook is het zo dat iemand met Star Alliance Gold status gratis een extra bagagestuk mag inchecken. Op het goedkoopste tarief van SAS zou ik dus 0+1=1 bagagestuk gratis mogen inchecken. Desondanks geen gebruik van gemaakt: ik reis het liefst met handbagage indien mogelijk.
Op Schiphol mocht ik vanwege mijn Star Alliance Gold status door de fast-track bij de security waar ik erg blij mee was, want het was druk! En ook voor vertrek nog even een bezoekje gebracht aan de Aspire lounge waar SAS haar elite reizigers onderbrengt. De lounge zelf was vrij eenvoudig, maar prima voor een hapje en een drankje. Toen het tijd was om te boarden ging ik naar de pier. Er was een aparte ingang voor business class passagiers of passagiers met elite status.
Handbagage
Er werd bij het boarden totaal niet gelet op de handbagage die mensen mee hadden. Officieel mag je dus één handbagagestuk meenemen van maximaal 8kg. De gate agents zijn al druk genoeg om ervoor te zorgen dat iedereen zo snel mogelijk in het toestel zit, dus wat extra handbagage meesmokkelen, is dus geen enkel probleem.
Cabine
Ik was dan ook vrij snel aan boord van de 737-700 en zat op stoel 4A, direct achter de “business class” die SAS dus de SAS Plus noemt. Geen gordijntje, zoals bij andere maatschappijen en ook de middle-seats waren in de SAS Plus sectie in gebruik.
Ik weet niet wat het beleid is bij SAS, maar het toestel zat bommetje vol, dus mogelijk dat daardoor nu ook de middle seats waren gebruikt.
Maar goed, ik zat gewoon economy class en was al direct verbaasd over de hoeveelheid beenruimte. Dit was echt geweldig! Ik ben zelf ook niet heel klein met 1 meter 83, maar had ruimte genoeg.
In de stoel zit het menu met de diverse opties om te eten en te drinken. Ik houd eerlijk gezegd niet zo van dit concept waar je aan boord je portemonnee moet trekken. Aan de andere kant kun je wel iets kiezen waar je echt zin in hebt. Koffie en thee zijn overigens wel gratis. En de flight crew was ook niet te beroerd om nog een tweede keer met koffie en thee langs te komen.
Menu aan boord
Het menu is verdeeld in drie categorieën: vluchten binnen Scandinavië, vluchten binnen Europa en chartervluchten. De prijzen wijken ook hier en daar wat af. Maar aangezien we in dit geval een Europese vlucht hebben, heb ik me alleen daar even op geconcentreerd. De prijzen zijn niet onredelijk, hoewel alcohol in Scandinavië altijd duur is.
De prijzen staan genoemd in Deense, Zweedse en Noorse Kronen en in Euro’s. Daarbij is er ook de mogelijkheid om af te rekenen met SAS EuroBonus points, het frequent flyer programma van SAS. Dat is een leuke manier om van je punten af te komen, als het er te weinig zijn voor een vlucht. Ik heb nog ergens een slapend EuroBonus account met zo’n 4000 punten die vrij nutteloos staan te wezen. Op deze manier kun je je punten dan toch nog leuk besteden!
Volgende keer weer SAS?
Het viel me wel op dat de mededelingen en safety demonstration in het Noors werden gehouden en dat de Engelse versie daarna wel een heel korte samenvatting was. Dat vond ik een minpuntje, maar voor de rest was het een prima vlucht!
Verder viel er over de vlucht niet heel veel bijzonders te melden en na ruim anderhalf uur landde het toestel veilig op de luchthaven van Oslo, waar nog wat sneeuw lag.
Wil je vanuit Nederland naar Scandinavië, dan heb je de keuze uit KLM, Norwegian en SAS. Maar ook Ryanair vliegt op Noorwegen, maar meestal dan op de wat kleinere vliegvelden. In mijn geval heb ik voor SAS gekozen vanwege de prijs in combinatie met de vluchttijden. Het is me goed bevallen en zou een volgende keer zeker weer SAS overwegen!
Geef een reactie