Review: TGV INOUI 1e Klas van Brussel-Midi naar Parijs-Charles de Gaulle7 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

TGV biedt een netwerk van meer dan 200 bestemmingen in Frankrijk en diverse andere Europese landen. Als onderdeel van mijn reis naar Hong Kong nam ik de TGV INOUI trein van Brussel naar Parijs-Charles de Gaulle en in deze review lees je er alles over.

Boeking via Air France

Een tijd terug ontstond het idee om met de familie naar Azië te reizen. Alhoewel ik zelf al redelijk wat landen heb mogen afstrepen van het ‘Azië lijstje’, is het voor bijvoorbeeld mijn ouders de eerste keer. De keuze valt op Zuid-China en Hong Kong. Dat beloofd natuurlijk een prachtige reiservaring te worden met z’n allen!

De Economy Class vliegtickets boek ik via KLM. En wat blijkt: tot mijn verbazing zijn ze zeer goed geprijsd. Ik boek de tickets uiteindelijk voor zo’n € 600 per persoon. De reis begint in Brussel, waarmee ik per TGV INOU in 1e klas naar Parijs ga (daar lees je alles over in deze review). Vervolgens vlieg ik met Air France van Parijs (CDG) non-stop naar Hong Kong (HKG). Op de terugweg vlieg ik met KLM weer van Hong Kong naar Amsterdam. Tot slot is er nog een korte treinrit van Amsterdam naar Antwerpen. En dat allemaal voor € 600 per persoon. Goed om te weten: ik woon in het zuiden van Nederland. Dus een rit naar Amsterdam, Brussel of Antwerpen is voor mij redelijk om het even.

Uiteraard betaal ik de vliegtickets voor de hele familie met mijn mijn Flying Blue American Express Platinum Card. Hierdoor spaar ik extra miles op mijn uitgaven (bij Air France en KLM is 2 miles per euro) en is de reis meteen verzekerd. De extra miles spaar ik bovenop de miles die ik al met het vliegticket verdien.

Check-in op station Brussel-Midi

Het ideale aan het vertrek vanuit treinstation Brussel-Midi (ook wel Brussel-Zuid genoemd) is dat je hier ook direct in kunt checken bij Air France. Hiervoor dien je naar de AIR&RAIL balie te gaan. Alhoewel ik ruim op tijd in Brussel was duurde het toch aardig lang voordat ik de AIR&RAIL balie uiteindelijk had gevonden. Naast het feit dat het slecht aangegeven staat op de borden, gaven verschillende medewerkers mij de verkeerde locatie. Hierdoor kwam ik uiteindelijk pas iets meer dan 15 minuten voor vertrek bij de AIR&RAIL balie aan. Een ietwat onvriendelijke medewerker checkt onze paspoorten en overhandigd de tickets. Helaas is het niet meer mogelijk om de koffers op het station in te checken omdat de trein al snel vertrekt. Dit kunnen we gelukkig nog wel doen in Parijs, daar is de overstaptijd meer dan voldoende.

Het goede nieuws is wel dat Air France passagiers die met een AIR&RAIL ticket reizen altijd een 1e klas zitplaats krijgen. Een treinticket op deze route voor 2e klas is normaal beschikbaar vanaf een kleine € 40. Voor 1e klas betaal je ten minste € 60. Boek je nog op de dag van vertrek dan kunnen de prijzen echter tot ver boven de € 100 oplopen. Een nadeel is wel dat je niet heel ver vooruit kunt boeken bij TGV. Tickets voor maart 2024 zijn bijvoorbeeld op dit moment (november 2023) nog niet beschikbaar. Het boeken van een apart treinticket kan onder meer bij NS International en SNCF Connect.

Boarding op Brussel-Midi

Kort voor boarding van de TGV INOU trein schieten we nog even de Eurostar Lounge in voor een drankje en een snack. Dit was voorheen de Thalys Lounge. Overigens is er afgezien van de naamswijziging niets veranderd in de lounge. Je kunt in de Eurostar lounge rustig op je trein wachten. Er zijn ook wat werkplekken ingericht. Qua drinken is er keuze uit koffie en thee, maar ook vruchtensap en water. Tevens staan er schalen met snacks zoals koekjes en zoutjes. Alles wordt steeds netjes aangevuld. Tot slot liggen er nog enkele tijdschriften.

Naast diverse zitplekken is er ook gedacht aan toiletten. En bij de receptie kun je terecht voor vragen over je treinticket. Reizigers met een AIR&RAIL ticket hebben overigens niet standaard toegang. Dit is voorbehouden aan Flying Blue Gold en Platinum leden. De toegang kreeg ik dan ook als Platinum lid.

Deze diashow vereist JavaScript.

Met de bagage in de hand gaan we naar perron 5 voor het boarden van de TGV INOUI. Hier staan medewerkers klaar om de passagiers naar de juiste deur te verwijzen. Het 1e klas rijtuig waar wij zitten is helemaal vooraan in de trein.

TGV INOUI 1e klas cabine

Zoals ik al eerder benoemde in deze review over de TGV treinrit van Brussel naar Parijs reis ik in 1e klas. Deze reisklasse biedt meer ruimte en comfort dan 2e klas. Het verschil zit voornamelijk in de configuratie van de cabine. Deze is in 1e klas 1-2, terwijl dat in 2e klas 2-2 is. Dat maakt dat de coupé een stuk rustiger aanvoelt. Bovendien is de beenruimte een stuk groter en kunnen de stoelen verder naar achteren. De cabine ziet er verder netjes uit. Het is echter wel een groot verschil met de nieuwe Eurostar (voorheen Thalys) treinen die tussen Amsterdam en Parijs rijden.

Mijn stoel is aan de raamzijde en direct aan het gangpad. Hierdoor zit er dus niemand naast mij. De stoel is ruim en de beenruimte is inderdaad royaal te noemen. De zitting van de stoel is iets afgeschermd voor extra privacy. De stoel voor mij biedt een zeer ruim tafeltje en een bekerhouder. Er is ook een prullenbakje en stopcontact beschikbaar. Er zijn helaas geen USB-poorten.

Zoals gezegd kan de stoel naar achteren als je bijvoorbeeld wil slapen. Je kunt ook een voetensteun uitklappen. Het viel me overigens op dat de bagageruimte boven de stoelen prima is. Hier kun je deze meeste handbagage gewoon kwijt. Ook grotere koffers passen er in. Op de balkons is voorzien in ruimte voor grotere bagage.

Deze treincoupé is voorzien van grote ramen waardoor je een mooi uitzicht hebt op het voorbijrazende landschap. Mocht er te veel licht binnenkomen dan kun je een zonnescherm naar beneden trekken. Dit zonnescherm is wel meteen voor meerdere zitplekken. Als iemand besluit hier gebruik van te maken kan de ander dus niet meer naar buiten kijken.

Toiletten en balkons

De trein is voorzien van voldoende toiletten. Als 1e klas reiziger hoef je daar ook niet ver voor te lopen. In mijn ervaring zijn de toiletten van prima formaat en ook de schoonmaak is goed. Het is overigens niet de bedoeling om telefoongesprekken te voeren in de coupés. Hiervoor kun je de balkons gebruiken (het gedeelte bij de deuren, tussen de zitplekken).

Service en faciliteiten aan boord

Zoals ik al had genoemd in deze TGV review vanuit Brussel zijn er dus twee reisklassen, 1e en 2e klas. Verder is er op de balkons naast extra bagagevakken ook voorzien in toiletten. De restauratiewagon is in het midden van de trein te vinden. Hier kun je terecht voor drankjes, snacks en kleine maaltijden. Het is hier ook mogelijk om met je American Express kaart te betalen.

TGV INOUI biedt aan alle passagiers gratis WiFi aan. Je kunt gemakkelijk inloggen en het is leuk om bijvoorbeeld de route en snelheid te volgen op de WiFi portal. Daar blijft het dan ook bij. Want de snelheid en stabiliteit van het internet is bar slecht. Diezelfde ervaring had ik overigens ook bij mijn recente Eurostar / Thalys ervaring van Amsterdam naar Parijs.

Service en Comfort TGV 1e klas

Tijdens de reis is er eenmaal controle van de tickets, maar verder heb ik geen medewerkers gezien. In dit 1e klas ticket is bij TGV INOUI, in ieder geval op deze route, geen eten en/of drinken inbegrepen. Mocht je wat willen kopen dan kan dat in de restauratiewagen.

Ik moet zeggen dat ik het comfort in Europese internationale treinen over het algemeen al erg goed vind. De Thalys 2e klas rijtuigen zijn bijvoorbeeld al erg comfortabel naar mijn mening. Het grootste verschil met de 1e klas in deze TGV INOUI zit vooral in de ‘rustigere’ cabine door de configuratie van 1-2 en de extra ruimte van de stoel.

Aankomst Parijs-Charles de Gaulle

Na een tijdig vertrek vanuit Brussel arriveert de TGV INOUI ook geheel volgens planning op het treinstation van de luchthaven Parijs-Charles de Gaulle. Hier kom ik aan bij Terminal 2. Vanuit het perron loop je in een keer door naar de check-in counters. Hier is ook speciale check-in zone voor SkyPriority passagiers. Al met al ervaarde ik deze TGV rit als erg comfortabel en een prima start van mijn reis naar Hong Kong.

Bron foto’s Review TGV INOUI Brussel – Parijs: InsideFlyer – Christian

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    In een kwartier inchecken, naar de lounge snellen om te eten en te drinken, en vervolgens naar het perron om ik de trein te stappen?

    Chapeau!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *