Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De reis in Azië zit erop. We mogen ons dan ook weer opmaken voor een reis terug naar Nederland. Helaas gaat het allemaal wat anders dan gepland en verlengen we eerst ons verblijf in Manilla. Later dan gepland brengt Saudia ons terug naar Tunis. Op deze route van Manilla naar Jeddah zet Saudia haar Boeing 787-10 Dreamliner. In deze review gaan we in op onze ervaring met de Boeing 787-10 van Saudia in Business Class vanuit Manilla.
In Saudia’s Business Class naar Jakarta – Retour vanuit Manilla
We besluiten deze keer een reis te maken in Indonesië en de Filipijnen. Daarvoor start onze reis in Tunesië. Naar Tunesië reizen we met ITA in Business Class. Vanuit Tunesië gaan we naar Jakarta via Jeddah met Saudia. Onze retourvlucht vertrekt in Manilla. Alle vluchten van Saudia schaften we aan als één onderdeel. Dit bestond uit vier tickets, namelijk:
- Tunis (TUN) -> Jeddah (JED)
- Jeddah -> Jakarta (CGK)
- Manilla (MNL) -> Jeddah
- Jeddah -> Tunis
Wil je meer weten over de prijs, het sparen van Miles & XP? Check dan alle informatie in dit artikel.
Aanvang van de reis
Helaas verloopt onze terugreis dus wat anders dan gepland. Door een onbekende oorzaak wordt onze terugvlucht bijna een dag voor vertrek geannuleerd. We vermoeden door een te laat vertrek vanuit Jeddah, maar zeker weten doen we het niet. Zonder tegenzin verlengen we ons verblijf in The Peninusla Manila. Vervelender zou je het niet kunnen treffen lijkt me.
Maar na een dagje extra in Manilla, is het dan uiteindelijk toch zover. We mogen naar het vliegveld van Manilla. We nemen hiervoor een taxi die ons in zo’n 30 minuten voor de deur afzet bij Terminal 1, van waaruit Saudia naar Jeddah zal vertrekken.
Zorg dat je van tevoren zeker weet waar je vlucht vertrekt. De luchthaven van Manilla bestaat namelijk uit meerdere terminals die slecht op elkaar zijn aangesloten. Je bent dan ook genoodzaakt een taxi te nemen om tussen de verschillende terminals te reizen. Ten tijde van regen is het lastig(er) om een taxi te reserveren.
In Terminal 1 is het duidelijk waar je moet zijn om in te checken. Er hangen verschillende schermen met daarop de nodige informatie. Hierna kun je naar de juiste balies om in te checken. Voor Saudia zijn er meerdere balies geopend.
Het inchecken verloopt wat rommelig. We worden van de ene naar de andere balie gestuurd. Helaas is het ook hier wat onduidelijk waarom.
Nadat we uiteindelijk onze bagage hebben ingecheckt, wandelen we naar de enorme rij voor de paspoortcontrole. Gelukkig wordt er op dat moment een nieuwe rij geopend, waardoor we alsnog binnen 5 minuten bij de veiligheidscontrole staan. Ook dit verloopt sneller doordat we in een rustige rij terechtgekomen zijn.
Marhaba Lounge
Voordat we naar de gate gaan, bezoeken we nog de Marhaba Lounge in Terminal 1. Toegang tot deze lounge hebben we door de Priority Pass die is inbegrepen bij de American Express Platinum betaalkaart.
De Marhaba Lounge is niets meer dan een veredelde wachtruimte. Meer zou ik het niet kunnen noemen. Enkele reizigers waren zich hier helemaal lam aan het drinken. Anderen nuttige meer beheerst een drankje of ijsje. Het was er druk en weinig sfeervol. Niet echt een plek waarvoor ik iets eerder zou komen voorafgaand aan de reis.
Overigens, heel terminal 1 is een chaos, klein en druk.
Boarding SV871 van Manilla naar Jeddah
Na ons korte bezoek aan de Marhaba Lounge, wandelen we naar de gate waar onze vlucht zal vertrekken. Vandaag is dat bij gate 12. De wachtruimte is al flink gevuld en er is nog weinig beweging rondom de ingang van de gate. Er staan al wat bordjes met zones, maar verder is er nog niets te zien.
Waar je vaak het vliegtuig goed kunt bekijken bij het raam, zien we hier enkel net de bovenkant van het toestel uitsteken bij het raam.
Iets na de officiele boardingtijd, start het boardingproces. Als eerste mogen reizigers die extra ondersteuning nodig hebben aan boord. Gevolgd door reizigers in zone 1, 2, etc. Business Class reizigers mogen via zone 1 aan boord.
Ondanks het feit dat duidelijk is wie wanneer aan boord mag, is het toch wat rommelig bij de gate. Er is eigenlijk geen ruimte om rijen te maken. Dus iedereen moet zich tussen alle stoelen en mensen heen bewegen.
Aan boord worden we vriendelijk verwelkomd door de bemanning die inmiddels klaar staat. We worden netjes naar onze stoel begeleid en geholpen met het opbergen van onze spullen.
Niet veel later komt een bemanningslid ook vragen welk soort welkomstdrankje we zouden lussen. Er is verse mangosap en avocadosmoothie. Ik kies voor de laatste en deze valt goed in de smaak!
De bemanning komt nog een paar keer langs om te vragen of alles naar wens is. Het drankje wordt nog een paar keer aangevuld en ook ontvangen we de menukaart, amenity kit en nog een Arabische koffie.
Daarna wordt de cabine in gereedheid gebracht voor vertrek. We vertrekken uiteindelijk iets later dan gepland, wat te maken heeft met een flinke bui die rondom het vliegveld hangt.
Saudia Business Class 787-10 Cabine naar Manilla
We hebben in de afgelopen periode vaker met Saudia mogen vliegen naar een van de verschillende bestemmingen uit haar netwerk. De maatschappij zet zo op de route Amsterdam – Jeddah haar Boeing 787-9 Dreamliner in. Een review van deze vlucht in Economy lees je hier terug.
De maatschappij beschikt ook over de grotere variant van de Dreamliner. En we reizen deze keer naar Manilla in Business Class in de 787-10 van Saudia. De maatschappij heeft op dit moment enkel twee cabines in haar vliegtuigen geïnstalleerd, namelijk Economy en Business Class.
De Boeing 787-10 Dreamliner van Saudia beschikt over 24 stoelen in de Business Classcabine. Deze stoelen staan opgesteld in een 1-2-1 opstelling en hierdoor heeft elke stoel directe toegang tot het gangpad.
Achter deze luxe cabine vind je de Economy Classcabine. Deze bestaat uit 333 stoelen in een 3-3-3 opstelling.
Voorin de cabine zijn twee toiletten te vinden voor reizigers in Business Class.
Gelijk achter de Business Class is de Economy cabine te vinden. Eerst een deel van 4 rijen, gevolgd door de galley en daarna de rest van de Economy Cabine.
Achterin het vliegtuig is een gebedsruimte aanwezig.
InsideFlyer heeft een YouTube-kanaal boordevol met reviews, InsideLooks en trip reports. We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Van deze review Business Class vlucht met Saudia in de Boeing 787-10 van Manilla naar Jeddah hebben we ook een mooie videoreview gemaakt. Deze bekijk je hieronder of op ons kanaal.
Saudia Business Class stoel in de Boeing 787-10
Tot dusver zijn mij de vluchten met Saudia over het algemeen positief bevallen. Zowel in de Business Class als ook in de Economy Class. De stoel in deze 787-10 bevalt me ook zeker en zorgt voor 11 comfortabele uren. De stoel heeft een breedte van 51 cm en een pitch van 119 cm, en kan geheel plat.
Het zitvlak van de stoel zit erg goed en biedt daardoor ook voldoende comfort. De hoofdsteun bij deze stoel is echter wat minder bewegelijk.
Wat ik erg fijn vind aan deze stoel is de hoeveelheid opbergruimte op verschillende plekken, maar zeker de grote uitschuifbare tafel. Deze is veel groter bij een andere maatschappij.
En dat is ook maar goed uit, want er is flink wat ruimte nodig voor de maaltijd die later gedurende de vlucht geserveerd wordt.
IFE en bediening stoel
De stoel beschikt over een groot en helder scherm voor de IFE. Je kunt deze bedienen door het beeldscherm aan te raken. Dit werkt over het algemeen goed en stabiel, maar soms zit er een vertraging in de reactie.
Het is ook mogelijk het IFE-systeem te besturen met een kleinere afstandsbediening die in de buurt van de armleuning is opgeborgen.
Ook in de armleuning vind je het bedieningspaneel van de stoel. Hiermee kun je de stoel gemakkelijk verstellen. Er zit zelfs een soort massagestand op.
Verder is er nog plek om je apparatuur op te laden. Bijvoorbeeld met een stopcontact of usb-poort. De aanwezige koptelefoon kun je gebruiken door de stekker met de juiste poort te verbinden.
Zowel onder de bagagebakken als in de stoel zijn lampjes aanwezig. Handig om te gebruiken bij het lezen.
Comfort in de Saudia Business Class
Zoals eerder al te lezen valt, is het comfort van deze stoel in de Boeing 787-10 van Saudia uitstekend. De stoel zit gewoon goed en biedt ook het nodige comfort om goed te kunnen slapen. De maatschappij voorziet in een ruim kussen en fijne deken. De temperatuur in de cabine is goed, maar door de deken kan het soms wel net wat warmer aanvoelen.
Het is jammer dat de hoofdsteun niet gemakkelijk is mee te bewegen. Ook zorgt de ronding in de stoel ervoor dat in dit gedeelte van de stoel de bewegingsruimte (wanneer de stoel platligt) wat kleiner is.
Ook krijg je een prima werkende koptelefoon.
In het volgende deel van de review gaan we op in de Business Class maaltijden die worden geserveerd aan boord van deze Boeing 787-10 naar Manilla. Maar deze maaltijden in combinatie met de gastvrijheid en service van de cabinebemanning, maakt dat de vlucht nog prettiger is.
De maatschappij voorziet elke reiziger in een amenity kit. Deze is groot en heeft de beschikking over tal van amenities. Dit kan zeker ook bijdragen aan een fijne vlucht. Van een slaapmasker en oortjes tot aan enkele crempjes. Meer over de amenity kit, lees je in deze Saudia review tussen Jeddah en Jakarta.
Service in de Saudia Business Class
Je bent gearriveerd in alweer het laatste onderdeel van deze Saudia review in de Boeing 787-10 tussen Manilla en Jeddah. Aan attentie, eten en drinken zal het je niet ontbreken op deze vlucht. De Saudische maatschappij serveert een uitgebreid menu, waarbij er keuze is uit meer westerse gerechten of juist Arabische gerechten. Nog voor vertrek worden je menukeuzes opgenomen. Je wordt hierbij netjes bij naam aangesproken en alle mogelijkheden worden doorgenomen.
Net na vertrek worden er drankjes geserveerd met warme nootjes.
Er wordt hierna een oproep gedaan dat de bemanning met een insectenspray door de cabine komt. Gelukkig hadden we al een servet om tegen mond en neus te houden.
Voor de lichte maaltijd na vertrek kies ik voor de Arabic Mezze. Een lekkere lichte versnapering gecombineerd met verfrissende drankjes, zoals de non-alcoholische RossiNo. Saudia serveert overigens geen enkel drankje met daarin alcohol, maar heeft verschillende alternatieven die ook zeer in de smaak vallen.
Mijn medereiziger kiest vooraf voor het vegetarische menu en krijgt een maaltijd bestaande uit een salade en spaghetti. Het geheel valt in de smaak en na nog een kopje thee, gaan de oogjes toe.
Ontbijt
Tussen het diner en ontbijt wordt er nog regelmatig wat drinken gebracht, mits je wakker bent.
Het IFE beschikt overigens over goede content. Van internationale films tot Indische en Arabische films, muziek en spelletjes. Er is zeker voor iedereen wat te vinden. Saudia laat ook duidelijk merken met een promotiefilmpje dat ze hebben nagedacht over de content.
Zo’n anderhalf uur voor landing wordt de verlichting in de cabine aangezet en het ontbijt uitgeserveerd. Het is maar goed dat de tafeltjes zo groot zijn, want Saudia maakt er echt een feestje van. Een net gedekt tafeltje met peper en zout vaatjes, een bakje met boter, croissantjes, fruit, drinken en de hoofdmaaltijd.
Deze keer kies ik voor de zeer smakelijke Balik zalm, gevolgd door de over-night oat pudding en scramled eggs.
Dit laatste viel overigens een beetje tegen in vergelijking met de rest van de lekkere maaltijden.
Voor de landing wordt alles opgeruimd en krijgt wie wil nog een kopje Arabische koffie met een dadel. Een mooie afsluiter van deze top vlucht!
We landen uiteindelijk zo’n 30 minuten voor geplande aankomsttijd. Prima op tijd dus! Het is nog een stukje rijden naar de gate. Op de luchthaven van Jeddah is het nog een flink eind wandelen door de verlaten terminal. Voordat onze vlucht vertrekt naar Tunis, kunnen we echter nog even gebruikmaken van de faciliteiten van de Al Fursan Lounge, waarover je hier een review kunt lezen.
Trip in Azië
We maken een mooie reis door Azië. Dit keer geen China, Verenigde Staten, Australië of bijvoorbeeld Zuid-Amerika. Nee, we reizen naar Indonesië en de Filipijnen. Met verschillende leuke vluchten op de route, en ook verschillende leuke verblijven, maken we er natuurlijk weer een memorabele reis van. Hieronder tref je een opsomming van reviews en trip reports die we er over schreven:
- Luxe tussen Amsterdam en Rome met ITA in de Airbus A321neo
- Snacken in de net wat tegenvallende ITA Non-Schengen lounge
- Een prima locatie en verblijf in het Sheraton Tunis
- Wachten op de volgende vlucht in de Espace Privilege Lounge Tunis
- Een top service in de wel wat verouderde Saudia Business Class in de Airbus A330
- Tussenstop in de Plaza Premium Lounge in Jeddah
- Knus in de Business Class van Saudia in de Boeing 777
- Pre-opening van prachtig Mövenpick hotel in Jakarta
- Met de trein door Java (Jakarta – Yogyakarta – Solo – Malang)
- Verblijf in historisch The Phoenix Hotel Yogyakarta
- Verblijf in historisch The Royal Surakarta Heritage Solo
- Vroeg op voor Bromo vanuit het moderne Grand Mercure Malang Mirama
- Terug naar Jakarta met Garuda in de 737 Economy
- Lounge bezoek van de Saphire Plaza Premium Lounge in Jakarta
- Fifth Freedom Flight met KLM in de Business Class van de 787-9 naar Kuala Lumpur
- Ontspannen verblijf in ibis Styles KLIA
- Wat een drukte in de Plaza Premium Lounge Kuala Lumpur
- Met Malaysia Airlines in Economy naar Manilla met de 737
- Warm welkom in de Mgallery Admiral Hotel Manilla
- Na een toestel wissel naar Panglao (Bohol) met Cebu Pacific in de Airbus A321neo
- Verblijf in het nieuwe Holiday Inn Cebu City
- Rusten in de Plaza Premium Lounge Cebu City
- Met de Cebgo ATR 72-600 van Cebu naar Manilla
- Review The Peninsula Manila
- Aan boord van de Saudia Business Class in de 787-10 naar Manilla (dit artikel)
- Met Antiek Alitalia / ITA van Tunis naar Rome in de A320
- Op naar Amsterdam in de nieuwste A321neo van ITA in Business
Foto’s review Saudia Business Class Boeing 787-10 Dreamliner Manilla – Jeddah: InsideFlyer – Marco