Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
We hebben een lange tijd uitgekeken naar de reis naar Indonesië. Na aankomst in Jeddah reizen we met Saudia door naar Jakarta. Is de cabine op deze reis beter dan de vorige met Saudia? Waar de Business Class in de A330 van Saudia bijna antiek te noemen is, stappen we nu in de Saudia Boeing 777-300. De stoelen zijn veel beter, maar ook de service is geweldig. We nemen je in deze Saudia review mee in Business Class aan boord van de Boeing 777-300 naar Jakarta.
Saudia Business Class Jakarta – Manilla
De reis in de zomer gaat naar Indonesië en de Filipijnen. We vliegen vanuit Tunis naar Jakarta met Saudia. Alle vluchten van Saudia schaften we aan als één onderdeel. Dit bestond uit vier tickets, namelijk:
- Tunis (TUN) -> Jeddah (JED)
- Jeddah -> Jakarta (CGK)
- Manila (MNL) -> Jeddah
- Jeddah -> Tunis
Wil je meer weten over de prijs, het sparen van Miles & XP? Check dan alle informatie in dit artikel.
In deze review gaan we in op onze Business Class ervaring in de Boeing 777-300 van Saudia tussen Jeddah en Jakarta.
InsideFlyer heeft een YouTube-kanaal boordevol met reviews, InsideLooks en trip reports. We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Van deze review Business Class vlucht met Saudia in de Boeing 777-300 naar Jakarta hebben we ook een mooie videoreview gemaakt. Deze bekijk je hieronder of op ons kanaal.
Aanvang van de reis
We arriveren vanuit Tunis in Jeddah aan het begin van de avond. En dan begint het wachten. We hebben namelijk een flinke overstap van zo’n 7 uur. Even overwogen we gebruik te maken van de gratis e-Visa om zo nog even Jeddah in te duiken. We besloten dit uiteindelijk niet te doen en gewoon op de luchthaven te wachten. Met de Priority Pass kregen we kosteloos toegang tot de Plaza Premium Lounge. Omdat we toch genoeg tijd hadden, besloten we eerst deze lounge eens te bezoeken.
Een Priority Pass kan erg handig zijn als je geen elite status bij een luchtvaartalliantie of maatschappij hebt. Zo kun je namelijk gebruik maken van veel verschillende lounges wereldwijd. In Nederland is de Priority Pass inbegrepen in de American Express Platinum Card. Meer over deze kaart lees je in deze artikelen.
Aansluitend aan ons bezoek in de Plaza Premium Lounge op de luchthaven van Jeddah, bezoeken we ook nog de AlFursan lounge. Dit is de lounge van Saudia zelf. Toegang tot deze lounge is onder andere inbegrepen in een Business Class ticket van de maatschappij. We hadden op zich een prima verblijf, al was het in delen van de lounge ijskoud. Rondom de piano was het gelukkig wel goed uit te houden. Wat verder opviel is dat een van de herendouches gesloten was. En de andere douche gaf enkel koud water. Vreemd!
We bezochten deze Saudia AlFursan Lounge al eens eerder. Een uitgebreide review kun je natuurlijk teruglezen op InsideFlyer. Een videoreview check je hieronder.
Boarding SV818 in Jeddah
Onze vlucht staat ingepland op 01.50 uur om te vertrekken. Boarding start volgens onze instapkaart 50 minuten eerder. Het is vanuit de AlFursan lounge nog geen 10 minuten wandelen naar Gate 11. Elke gate op de luchthaven van Jeddah bestaat uit twee gedeeltes.
In ons geval is gate 11B voor Business Classreizigers en reizigers met een elite plus status bij Saudia of SkyTeam.
Gate 11A is voor alle overige reizigers.
Klokslag 01.00 uur start het boardingproces. Gezien deze Boeing 777-300 van Saudia maar 2 rijen Business Class heeft, is het dan ook niet erg druk bij de gate. Na het scannen van de instapkaart, vervolgen we de route naar beneden om uiteindelijk via de jetbridge het voorste deel van de B777 in te lopen.
We worden hier zeer hartelijk verwelkomt door medewerkers van de maatschappij. We worden begeleid naar onze stoelen en de bagage wordt in de bagagebakken gedaan. De medewerkers zijn behulpzaam en spreken overigens ook goed de Engelse taal (en nog verschillende andere).
Nadat we gesetteld zijn in onze stoelen op de eerste rij, komt een deel van de medewerkers langs. Een verfrissingsdoekje wordt aangeboden (warm of koud), samen met een smoothie naar keuze. De keuze valt weer op de heerlijk verse dadelsmoothie. Dit is de signature smoothie van de maatschappij.
Voor vertrek vullen ze de drankjes nog eens aan en ontvangen we de menukaarten, gevolgd door een Arabisch kopje koffie met dadel. Over het service gedeelte lees je verderop in deze Saudia review meer.
Tot slot ontvangen we een grote amenitiekit van Saudia. Deze kit is geheel in het teken van de nieuwe livery en branding van de maatschappij. Tal van artikelen kun je vinden in deze kit, waaronder verzorgingsartikelen van het Noorse merk Sprekenhus. Dit is nog eens een kit te noemen! Iets meer over de Saudia amenitykit lees je verderop in deze Business Class review naar Jakarta in de Boeing 777.
We staan klaar voor vertrek. Alles wordt opgeborgen en stoelriemen vastgemaakt. De iets wat saaie maar duidelijke veiligheidsvideo van de maatschappij wordt getoond. En voordat we dan echt de lucht in gaat speelt Saudia nog het gebed af voor een goede vlucht. Wij zijn klaar voor onze reis naar Jakarta, Indonesië!
Saudia Business Class Cabine
Saudia vliegt naar vele bestemmingen, waaronder Europa en Azië. Daarvoor zet de maatschappij tal van verschillende type vliegtuigen in. En soms heeft een type vliegtuig ook nog eens verschillende configuraties. De Saudia Boeing 777-300 waarmee we naar Jakarta vliegen heeft bijvoorbeeld een kleine Business Class.
De cabine bestaat namelijk enkel uit 2 rijen in de luxere cabine. De opstelling van de stoelen is 2-2-2, waarbij de stoelen aan de raamzijdes gepositioneerd zijn richting het raam. In totaal dus 12 stoelen in deze cabine.
Achter deze cabine start de Economy Class met in totaal 393 stoelen in een 3-4-3 opstelling.
Deze stoelen in Business Class kunnen geheel plat en dat is fijn voor deze 10 uur durende vlucht. Het is in ieder geval veel beter dan de oudere stoelen in de A330 van de maatschappij.
De stoelen hebben een beige kleur en dit komt overeen met de rest van de cabine. Dit zorgt voor een rustige uitstraling. Door het gebruik van kleurrijke kussens en groene dekens is de cabine in mijn optiek wel wat fleuriger.
Boven de stoelen vind je een aantal bagagebakken die over een prima volume beschikken waardoor je hier voldoende kunt opbergen.
De stoelen aan de raamzijde hebben allen de beschikking over 3 raampjes.
Zowel aan de voorzijde als achterzijde kan men de cabine afsluiten met een gordijntje. Voorin tref je het toilet voor reizigers in Business Class. Ook is hier een ruime boordkeuken te vinden voor de reizigers in Business Class. Achter de cabine zijn ook toiletten te vinden, maar die kunnen ook gebruikt worden door reizigers in de Economy Class.
Er wordt bij Saudia geen alcohol geschonken, het dus een zogenaamde dry airline. Daarnaast heeft de maatschappij achterin het vliegtuig een gebedsruimte voor reizigers die hier gebruik van willen maken.
Saudia Business Class stoel in de Boeing 777-300
Voor dit deel van de review kijken we naar de Business Classstoel van Saudia in dit toestel. Er zijn dus verschillende configuraties aanwezig in de 777 van Saudia. Deze configuratie komt erg fijn en rustig over met slechts 12 stoelen. De stoelen hebben een beige-achtige kleur waardoor de stoelen en daarmee de cabine ook rustig ogen. Misschien tegen het saaie aan, maar met de fleurige kussentjes en dekens ziet het we dus wel wat gezelliger uit.
De stoelen hebben een breedte van 53 cm en een pitch van 152 cm. Een stuk ruimer dus dan bij de Business Class cabine in de Airbus A330 waarin we vlogen van Tunis naar Jeddah.
De stoelen zitten goed, kussens voelen stevig maar comfortabel. Fijn is dat de stoelen geheel plat kunnen. De hoofdsteun is ook in verschillende posities te bewegen
Als bed ligt de stoel best prima. Echter, ik moet wel zeggen dat het rondom de schouders wat krap is. Maar wellicht ligt dat meer aan mijn lengte. Verder heb ik ruim 6 prima slaapuren gehad. Op de turbulentie rondom India na.
De verschillende posities van de stoel zijn eenvoudig te regelen met het bedieningspaneel in het middenconsole. Zo kun je bijvoorbeeld de stoel ook anders positioneren waarbij de stoel geen bedmodus heeft. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de benensteun.
In het middenconsole zit een grote tafel opgeborgen. Deze is handig eruit te halen, maar ook op te bergen. De tafel is voldoende groot voor het plateau met eten dat later deze vlucht wordt geserveerd. Ook is het gemakkelijk in gebruik voor bijvoorbeeld laptop of tablet.
In de middenconsole vind je ook een misselijkheidszakje, veiligheidskaart en tot slot ook een mooie koptelefoon. De koptelefoon werkt net als op de vorige Saudia vlucht goed, maar sluit niet helemaal het omgevingsgeluid af.
Tot slot in dit gedeelte van de Saudia Business Class review naar Jakarta het Inflight Entertainment Systeem (IFE). Het scherm is groot, helder en vanuit de stoel prima te bekijken. Het IFE werkt over het algemeen snel en heeft een flink aanbod van muziek, films, series en spelletjes. De kwaliteit is verder prima en ook in meerdere talen en genres beschikbaar. Verder in het IFE zijn ook de routemap geïntegreerd, evenals een aantal camera’s op de romp die te volgen zijn op je scherm.
Met de afstandsbediening in het middenconsole kun je het scherm ook bedienen.
Comfort in de Saudia Business Class
Het comfort in deze Business Class is een stuk beter dan op de vorige vlucht van Saudia. De cabine is meer up to date, stoelen hebben meer comfort en het is gewoon een erg kleine cabine. Waardoor het sowieso al rustiger oogt.
De stoel werkt goed, zit fijn en voorziet zelfs in flink wat uurtjes slaap. De cabine heeft verder een prima constante temperatuur.
Rondom de stoel zijn ook lampjes aanwezig, waardoor je ook nog prima een boekje kunt lezen bijvoorbeeld. Het IFE werkt zoals eerder beschreven naar behoren en heeft een goede scherm grootte. Het aanbod is ook top.
Wat ik zelf wat minder vind is dat internet niet inbegrepen is in een ticket voor reizigers in Business Class. Of in ieder geval tegen redelijkere prijzen. De WiFi is gratis tot 10MB. Je begrijpt, dat is zeer vlot op. Eigenlijk al voordat je verbonden bent. Het werkt eigenlijk ook niet geweldig. Voor 200 MB betaal je US $50 en dit is geldig voor de gehele vlucht. 30 MB kun je aanschaffen voor $20 en dit is geldig voor 60 minuten.
Voor mij deze keer niet vervelend, maar reis je alleen dan kan deze cabineopstelling minder handig zijn. Het kan namelijk dat je over de reiziger naast je moet stappen om bijvoorbeeld even je benen te strekken.
De Business Class service in de Saudia Boeing 777-300 op deze vlucht naar Jakarta is top, maar meer daarover lees je verderop in deze review.
Saudia Special Edition Amenity Kit
Na het welkomstdrankje is het tijd voor de amenity kit. Vooraf had ik een bepaalde verwachting bij deze kit. Tot dat we een geheel andere kit ontvingen. Een grote Special Edition kit van Saudia. Geheel in de nieuwe kleurtinten van de maatschappij. Check ons Instagram account voor de unboxing van deze kit.
In de kit zijn verzorgingsartikelen van het Noorse merk Sprekenhus aanwezig. Denk hierbij aan producten voor de handen, het gezicht en lippen. Ook heeft de maatschappij tal van gadgets in de kit gestopt. Van een spiegeltje, pen en sleutelhanger tot aan een kam, sokken, oogmasker en ook oplaadkabel in de vorm van een vliegtuig.
Het is een leuke kit, dat is zeker waar! Maar of alles even nuttig is vraag ik me af. Aan marketing ontbreekt het in ieder geval niet. De verzorgingsproducten zijn fijn in gebruik en sommige gadgets zijn zeker te gebruiken.
Service in de Saudia Business Class
Je bent aangekomen in het laatste onderdeel van deze Saudia Business Class review van Jeddah naar het Indonesische Jakarta in de Boeing 777-300.
Net als op de vorige vlucht was de service ge-wel-dig!
Na vertrek in Jeddah wordt het menu uitgedeeld en uitgelegd wat alle mogelijkheden zijn. Ik waardeer de on demand service enorm! Hierdoor heb je ook meer controle over rust en werkmomenten bijvoorbeeld. Iets later komt de kok langs om zich ook even voor te stellen en een en ander toe te lichten.
We besluiten na vertrek uit Jeddah eerst de nodige uurtjes te gaan slapen. We hebben al voldoende gegeten in de AlFursan lounge op de luchthaven. Nu aan eten denken is dan ook echt niet meer mogelijk. Na nog wat water gaan de oogjes dan ook voor ruim 6 uur dicht.
Voordat het ontbijt wordt geserveerd, krijgen we eerst warme pinda’s en een flesje water.
Als ontbijt bestelde ik:
- Kokosnoot & mango overnight oats
- Vers fruit
- Saudia Sufrah:
- Gebakken Arabische shakshouka
- Arabische (bij)gerechten
De Saudia Sufrah zijn typische gerechten uit Saudi-Arabië. Alles was eigenlijk zeer smaakvol. Ook waren de porties enorm. Het was gewoon smullen!
Mijn reisgenoot bestelde ook de gepocheerde Rode Zee garnalen en champignons & paprika fritata. Aangevuld met een selectie van broodjes. Deze gerechten vielen ook goed in de smaak.
Omdat Saudia een zogenaamde dry airline is, wordt er geen alcohol geschonken. Daar hebben ze wel wat op gevonden: bruisende drankjes. Zo genoot ik weer van een lekkere RossiNo.
Liever een soort van biertje? Dat kan, ze hebben ook Estrella Damm (malt drankje). Er is in ieder geval keuze genoeg!
Op verschillende momenten wordt er nog gevraagd of alles in orde is, drankjes aangevuld moeten worden of iets anders. Men zorgt echt voor een prima vlucht!
Kort voor aankomst wordt de cabine in gereedheid gebracht. We landen eerder dan gepland op de luchthaven van Jakarta, waarna overigens nog wel een lange taxirit naar de gate nodig is. De crew neemt alvast afscheid van de reizigers.
Op de luchthaven van Jakarta volg je de borden naar de bagagehal & uitgang. Dit volgt vanzelf. Het kan trouwens nodig zijn dat je voor Indonesië een visum nodig hebt. Daarover lees je in deze e-visa handleiding meer.
In Jakarta verblijven we in het recentelijk geopende Mövenpick Hotel Jakarta City Centre. Een prima plek voor een kort of juist langer verblijf in de stad. In de nabijheid van het OV en verschillende bezienswaardigheden. Prima restaurants en kundig personeel! Check onze review in dit hotel natuurlijk op InsideFlyer.
Trip in Azië
We hebben weer een mooie reis voor de boeg. Dit keer geen China, Verenigde Staten, Australië of Zuid-Amerika. Nee, we reizen naar Indonesië en de Filipijnen. We hebben her en der wat tussenstops. Met verschillende leuke vluchten op de route, en ook verschillende leuke verblijven, maken we er weer een memorabele reis van. Hieronder een opsomming van reviews en tripreports die je in de komende tijd kunt verwachten of al zijn verschenen:
- Luxe tussen Amsterdam en Rome met ITA in de Airbus A321neo
- Snacken in de net wat tegenvallende ITA Non-Schengen lounge
- Een prima locatie en verblijf in het Sheraton Tunis
- Wachten op de volgende vlucht in de Espace Privilege Lounge Tunis
- Een top service in een verouderde Saudia Business Class in de Airbus A330
- Tussenstop in de Plaza Premium Lounge in Jeddah
- Knus in de Business Class van Saudia in de Boeing 777 (dit artikel)
- Pre-opening van prachtig Mövenpick hotel in Jakarta
- Met de trein door Java (Jakarta – Yogyakarta – Solo (Surakarta) – Malang)
- Verblijf in historisch The Phoenix Hotel Yogyakarta
- Verblijf in historisch The Royal Surakarta Heritage Solo
- Vroeg op voor Bromo vanuit het moderne Grand Mercure Malang Mirama
- Terug naar Jakarta met Garuda in de 737 Economy
- Lounge bezoek van de Saphire Plaza Premium Lounge in Jakarta
- Fifth Freedom Flight met KLM in de Business Class van de 787-9 naar Kuala Lumpur
- Ontspannen verblijf in ibis Styles KLIA
- Met Malaysia Airlines in Economy naar Manila met de 737
- Warm welkom in de Mgallery Admiral Hotel Manila
- Na een toestel wissel naar Panglao (Bohol) met Cebu Pacific in de Airbus A321neo
- Verblijf in het nieuwe Holiday Inn Cebu City
- Rusten in de Plaza Premium Lounge Cebu City
- Met de Cebgo ATR 72-600 van Cebu naar Manila
- Upgrade in The Peninsula Manila
- Aan boord van de Saudia Business Class in de 787-10
- Met Antiek Alitalia / ITA van Tunis naar Rome in de A320
- Op naar Amsterdam in de nieuwste A321neo van ITA in Business
Foto’s review Saudia Business Class Boeing 777-300 Jeddah – Jakarta: InsideFlyer – Marco
Mark zegt
Dank! Super leuk om te lezen!