Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Voor een weekendje Londen hoef je al lang niet meer per se het vliegtuig te nemen. Eurostar biedt namelijk ook een comfortabele en snelle manier van reizen, als je het mij vraagt. Deze keer nam ik weer eens de trein naar Engeland. Ik reisde op de terugweg in de Eurostar ‘Business Class’ genaamd Standard Premier en in deze review lees je er alles over.
Boeking via de Eurostar app
Als het even kan ga ik graag een weekendje eropuit. Dat kan natuurlijk in Nederland, maar ook in onze buurlanden is er heel wat te ontdekken. Een tijdje terug besloot ik een paar dagen naar Londen te gaan om wat bekenden op te zoeken. Op de heenreis nam ik de Eurostar van Amsterdam Centraal naar Londen St. Pancras International. Ik reisde in Standard Class, te vergelijken met Economy Class in het vliegtuig. Alles over mijn bevindingen (en waarom de reis wat langer dan normaal duurde) lees je in deze uitgebreide review. Check ook de review video!
De boeking had ik gemaakt via de app van Eurostar. Voor de heenreis van Amsterdam naar Londen betaalde ik € 57. Voor de reis van Londen naar Brussel was dat € 111. Na de boeking zag ik echter dat een upgrade naar Standard Premier voor de terugweg heel goedkoop was. Voor een paar tientjes extra vond ik dat wel de moeite waard. Normaal zijn deze tickets namelijk een stuk duurder. Op de terugweg reis ik overigens tot Brussel-Zuid/Midi.
De gratis Eurostar app werkt trouwens heel handig. Je kunt namelijk gemakkelijk een ticket boeken en ook gelijk koppelen aan je Club Eurostar account. Over dit loyalty programma lees je hier meer. Bovendien heb je alle informatie voor je reis op één plek. Het enige nadeel is wel dat je niet zo ver vooruit kunt boeken.
Tip voor leuke hotels in Londen: eerder schreven we al over het Sofitel Londen Heathrow, maar Hilton Londen Hyde Park en Mondrian Londen Shoreditch zijn ook aanraders.
We hebben ook een video review gemaakt van deze treinrit met Eurostar in Standard Premier. Check ook de andere video’s op ons YouTube kanaal.
Check-in op Londen St. Pancras International
Na een paar goede dagen in de Britse hoofdstad is het tijd om terug naar het Europese vasteland te reizen. Met de Londen Underground arriveer ik zo’n 1,5 uur voor vertrek van de trein op het station. Tijd genoeg om nog even te lunchen en wat te drinken.
Op het station staat middels de bewegwijzering duidelijk aangeven hoe je de Eurostar Terminal kunt vinden. Hier laat ik mijn ticket zien in de Eurostar app en na de controle kan ik door naar de security check. Alhoewel ik hoorde dat het erg druk kan zijn in het weekend valt het vandaag erg mee. Binnen 10 minuten is onze groep door de security. Hierna volgt nog een paspoortcontrole om alvast de Europese Unie binnen te gaan.
Na alle controles komen we in de grote centrale wachtruimte uit. Deze bevindt zich onder de vertrekperrons. In deze wachtruimte vind je naast voldoende zitplekken ook verschillende winkeltjes. Je kunt hier nog de laatste souvenirs inslaan, of juist nog even wat eten en drinken kopen.
Boarding op Londen St. Pancras International
Tijdens het wachten wordt er opgeroepen dat we mogelijk vertraging zouden oplopen door een technisch mankement aan de trein. Daardoor start boarding helaas iets anders. Maar het boarden van de Eurostar trein naar Brussel verloopt heel efficiënt.
Het is trouwens niet mogelijk om voor aankondiging van het perron al naar boven te gaan. De schuifdeuren gaan pas vlak voor vertrek open. Je moet dus goed de schermen in de gaten houden of op de omroep letten. Iets voor 15.00 uur wandelen we dan ook naar het perron om de Eurostar trein in te stappen.
Onze Standard Premier cabine bevindt zich vooraan in de trein. Voordat we aan boord mogen wordt ons ticket nogmaals gecheckt. Een vriendelijke medewerker wijst ons de weg naar de juiste ingang. Eenmaal binnen begeleid een andere medewerker ons naar onze zitplekken. Het is wel duidelijk dat het serviceniveau totaal anders is dan in Standard Class. De crew op het perron en aan boord geven veel persoonlijke aandacht aan de Standard Premier reizigers.
Eurostar Standard Premier cabine
Deze keer reis ik dus in de Standard Premier reisklasse en daar ga ik in de rest van deze Eurostar review dan ook op in. Het grootste verschil met de reguliere Standard klasse is de cabine en de service. Zo is er in plaats van een 2-2 indeling is er een 2-1 configuratie. Daardoor is er meer ruimte voor de reizigers. Ook zijn de stoelen ruimer en is er meer beenruimte. Verder krijgen passagiers een maaltijd (dit is inbegrepen in het treinticket), geserveerd aan de stoel.
De stoelen in Standard vind ik persoonlijk al erg comfortabel. Ze zijn voorzien van zachte bekleding en zitten ook voor een langere reis prima. In Standard Premier heb je vooral veel meer beenruimte. De stoelen zelf lijken niet veel te verschillen van Standard, afgezien van het feit dat elke stoel een recline en een eigen leeslampje heeft. Qua opstelling zijn er achter elkaar en tegenover elkaar. Dit maakt deze reisklasse zowel comfortabeler voor alleen als samen reizende passagiers.
Bij de stoelen zijn de tafeltjes hetzelfde als in Standard Class. Dat betekent een vast tabel voor de stoelen tegenover elkaar en een klaptafel voor de stoelen achter elkaar. De stoelen zijn ook voorzien van stopcontacten.
In de gehele trein is stoel voorzien van een nummer. Passagiers dienen dan ook plaats te nemen op de stoel die zij hebben gereserveerd. Hierop wordt ook gecontroleerd door de conducteurs.
Eurostar Standard Premier maaltijd
In Standard Premier wordt ook een lichte maaltijd gereserveerd. Deze is inbegrepen in het treinticket. Er is keuze uit diverse varianten. Ik had vooraf een vegetarische maaltijd besteld. Enkele van mijn medereizigers hadden ook gedaan, maar helaas wat dit niet goed doorgekomen. Gelukkig waren er vegetarische maaltijden over. De maaltijd bestaat uit een hoofdgerecht met bulgursalade hummus, falafel en mozzarella. Dit wordt geserveerd met een broodje met boter. Het nagerecht is een klein frambozentaartje. Ik moet zeggen dat de maaltijd prima smaakt.
Bij de maaltijd is er qua drinken keuze uit Franse wijn, bier en frisdrank. Daarnaast krijgen alle passagiers een flesje water. Er worden meerdere service rondes gedaan, dus je kunt ook nog drinken bijbestellen. Na de maaltijdservice wordt er nog koffie en thee geschonken.
Faciliteiten aan boord
In deze Eurostar Standard Premier review zal ik ook kort op de faciliteiten aan boord ingang. Deze heb ik echter ook in deze review al beschreven. Ik had toen een Standard Class ticket, maar de treinfaciliteiten zijn verder hetzelfde. Zo is er ook in Standard Premier uiteraard een toilet, meer dan genoeg bagageruimte en gratis WiFi (die deze keer wel fatsoenlijk werkt).
Aanvullend kunnen passagiers in Standard Premier nog gebruikmaken van tijdschriften en kranten. Uiteraard is er ook nog het Eurostar Café, maar hier zul je in deze reisklasse niet snel gebruik van maken omdat je al een maaltijd krijgt.
Comfort Eurostar Standard Premier
De upgrade naar Standard Premier had ik vooral gedaan omdat ik erg benieuwd was naar het verschil. En omdat het maar enkele tientjes duurder was wilde ik wel de proef op de som nemen. En alhoewel de stoel zelf, afgezien van de beenruimte, niet heel veel anders is vind ik de totaalervaring toch wel degelijk beter.
De maaltijd die aan de stoel wordt geserveerd en de persoonlijke service zijn het extra geld zeker waard als je het mij vraagt. En doordat er een stuk minder stoelen in het rijtuig staan is het ook veel rustiger.
Aankomst Brussel-Zuid/Midi
Na een prima treinrit komen we na iets meer dan 2 uur alweer aan in Brussel. Bij aankomst is het erg druk op het perron. Er zijn op dit moment ook werkzaamheden en daardoor moeten veel passagiers extra overstappen.
Vanuit Brussel-Zuid kun je overstappen op een groot aantal nationale en internationale treinen en bussen. NS International rijdt ook meerdere keren per dag naar onder meer Antwerpen, Breda, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam.
Voordelen Club Eurostar
Op dit moment beschik ik over de Classique status van Club Eurostar. Daarmee verdien ik 1 Status- en Rewardpunt per bestede euro. Tot nu toe heeft mij dat 373 Statuspunten opgeleverd. Ik hen nog 127 Statuspunten nodig voor de volgende status genaamd Advantage. Met deze status mag je gratis een eerdere of latere trein nemen (indien beschikbaar en met uitzondering van routes van/naar Londen). Verder kun je kosteloos gebruikmaken van de Eurostar lounges in Parijs en Brussel.
Zoals ik al eerder benoemde in deze Standard Premier Eurostar review betaalde ik € 111 voor het treinticket van Londen naar Brussel. Dat leverde me dus 111 Status- en Rewardpunten op. Afgezien van het sparen van punten heb ik geen extra voordelen gehad.
Bron foto’s Review Eurostar Standard Premier: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie