Review: Met Eurostar van Amsterdam naar Londen in Standard Class9 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het aantal internationale treinverbindingen lijkt de laatste tijd een figuurlijke vlucht te hebben genomen. Zo hebben zich inmiddels diverse treinmaatschappijen gemeld om Amsterdam en Brussel met nog meer steden te verbinden. En meer en snellere routes is precies wat nodig is om van de internationale trein weer een volwaardig vervoermiddel te maken. Recentelijk nam ik de Eurostar van Amsterdam Centraal naar Londen St. Pancras International en in dit uitgebreide review artikel lees je alles over deze rit die 4 uur en 18 minuten zou moeten duren (en waarom het toch anders liep).

Boeking via de Eurostar App

Wellicht dat je bij het lezen van de titel van deze review denkt: weer een trip naar Londen? Dat klopt inderdaad. Ik vind het een geweldige stad met, naast alle bekende bezienswaardigheden, een wereld aan Britse bijzonderheden om te ontdekken. Daarom greep ik dan ook (weer) de kans om begin dit jaar met wat vrienden op reis te gaan naar de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk.

Vorige keer vloog KLM Cityhopper mij Het Kanaal over, een prima korte vlucht vanuit Schiphol. Deze keer viel de keus echter op de Eurostar trein, onder Het Kanaal door dus. En nu het internationale treinverkeer steeds populairder wordt lijken de prijzen ook te dalen. Bovendien beviel een eerdere treinreis met Thalys (nu Eurostar) van Amsterdam naar Parijs ook erg goed.

Ik boekte mijn Standard Class treinticket via de mobiele app van Eurostar. Dit kostte mij voor de rit van Amsterdam Centraal naar Londen St. Pancras International € 57 per persoon. Ik betaalde met mijn Flying American Express Platinum Card voor de reisverzekering en sprokkel ook nog eens enkele miles binnen. Dit treinticket is trouwens voor dezelfde prijs bij NS International te boeken.

Check-in op Amsterdam Centraal

De Eurostar naar Londen vertrekt vanaf station Amsterdam Centraal. Na een lange werkdag in Haarlem pak ik de Sprinter terug naar Amsterdam. Ik sla nog even een broodje en wat te drinken in en begeef me naar het terminalgebouw van Eurostar op spoor 15b. De poortjes passeer ik door het scannen van mijn Eurostar treinticket.

Spoor 15b van Amsterdam Centraal waar ook Eurostar vertrekt

Bij het terminalgebouw vindt normaliter de paspoort- en veiligheidscontrole plaats. Het is daarom belangrijk om tijdig aanwezig te zijn. Ongeveer 60 minuten voor de geplande vertrektijd zou voldoende moeten zijn. Op drukke reisdagen, bijvoorbeeld rondom de feestdagen en nationale vrije dagen, is het slim om er nog eerder te zijn. Vandaag is er door een storing echter geen controle mogelijk. Deze zal in Brussel gedaan worden. Een uitzondering als ik de conducteur mag geloven, maar wel vervelend omdat ik hierdoor vertraging oploop.

Terminal gebouw van Eurostar op spoor 15b van Amsterdam Centraal

Op Amsterdam Centraal is een aardige wachtruimte ingericht voor de passagiers. Hier is dus normaal ook de paspoort- en veiligheidscontrole. Er is verder gedacht aan zitplekken met stopcontacten en ook diverse automaten om een snack of een drankje te kunnen kopen.

Eurostar Wachtruimte op Amsterdam Centraal

Eurostar Wachtruimte op Amsterdam Centraal

Overigens kon ik nog een last minute upgrade doen naar Standard Premier, dit is de 1e klasse. Hiervoor zou ik € 179 bij moeten betalen. Aan boord kostte de upgrade nog ‘maar’ € 65. Dat vond ik wat te veel dus in deze review ga ik dan ook verder in op de Standard Class ervaring aan boord van de Eurostar van Amsterdam naar Londen.

Steeds meer reviews en video-impressies zijn ook te bekijken op ons YouTube-kanaal. Van deze reis met Eurostar in Standard Class tussen Amsterdam en Londen hebben we uiteraard ook een video reportage gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

https://youtu.be/gSWASZYVGNY

Boarding op Amsterdam Centraal

De Eurostar vertrekt vanaf spoor 15b, het spoor naast het terminalgebouw. Dit spoor is alleen toegankelijk voor Eurostar reizigers als de internationale trein er staat. Er zijn meer dan voldoende medewerkers en beveiligers om dat in goede banen te leiden. Het perron wordt op dat moment ook met een hek afgesloten voor overige treinpassagiers. Op andere momenten vertrekken er ook reguliere NS en NS International treinen van dit spoor.

Eurostar naar Londen op spoor 15b van Amsterdam Centraal

Eurostar naar Londen op spoor 15b van Amsterdam Centraal

Exact volgens planning komt de Eurostar even voor 18.45 uur aanrijden. Het boarden gaat snel en efficiënt, mede door de goede bewegwijzering en de vele medewerkers die de boel in de gaten houden. Wat wellicht ook helpt is het regenachtige weer in Nederland. Gelukkig zijn de vooruitzichten in Engeland goed! Stipt volgens de dienstregeling vertrekken we richting Londen.

Eurostar Standard Class cabine

Voor deze Eurostar rit naar Londen heb ik voor ‘Standard’ gekozen als reisklasse. Dit kun je ook wel de 2e klasse noemen. Standard Premier en Business Premier zijn de 1e klasse variant. Hier krijg je ook een maaltijd en heb je meer comfort.

De Standard Class biedt een stoelindeling van 2-2. Daarbij zijn er zowel stoelen achter elkaar met een klaptafeltje als tegenover elkaar met een vaste tafel. De brede stoelen zijn voorzien van een zachte bekleding. De hoofdsteun biedt nog een soort dun lederen kussentje. De stoelen hebben ook een eigen armsteun, waarbij de middelste gedeeld wordt met de passagier ernaast. Onder de stoel zijn twee stopcontacten te vinden, eenmaal de Britse en eenmaal de Nederlandse/Europese variant. Er zijn geen USB-poorten zoals in de nieuwe Eurostar/Thalys rijtuigen op de route Amsterdam – Parijs.

Stopcontacten in Standard Class cabine van Eurostar

De stoelen zijn voorzien van een ruim tafeltje in de stoel ervoor. Bij de stoelen met een vaste tafel is het mogelijk deze deels in te klappen voor extra ruimte. De vaste tafel vind ik aan de kleine kant als de persoon tegenover je hier ook gebruik van maakt. De tafels in de voormalige Thalys rijtuigen zijn wel een stuk groter. Boven de ramen zijn overigens nog de kapstokken te vinden.

Standard Class cabine van Eurostar

Elke stoel is genummerd, passagiers dienen dan ook plaats te nemen op de stoel die zij hebben gereserveerd. Hierop wordt ook gecontroleerd door de conducteurs.

Faciliteiten aan boord

In deze review over de Eurostar rit van Amsterdam naar Londen zal ik ook de faciliteiten aan boord bespreken. De rit van Amsterdam naar Londen duurt meer dan 4 uur, dus dat wil je ook wel weten wat er allemaal in de trein te doen is.

Om te beginnen met het eten en drinken. Zelf had ik voor vertrek een drankje, broodje en een snack ingeslagen op het station. Maar in de trein is dat ook mogelijk bij het Eurostar Café (check hier het menu). Je kunt er koffie, thee en frisdranken krijgen, maar er is ook keuze uit enkele alcoholische dranken en snacks. De prijzen zijn aardig hoog naar mijn mening. Zo betaal je voor twee blikjes Brewdog bier of Caple Rd cider bijna € 12. Overigens was het door een pinstoring enkel mogelijk om contant te betalen. Dit werd dan wel weer netjes omgeroepen.

Eurostar Café waar je eten en drinken kunt kopen

Alle passagiers kunnen gratis gebruikmaken van de WiFi aan boord. Tijdens mijn rit naar Londen was de stabiliteit van de verbinding erg slecht. In het geval dat de verbinding wel tot stand kwam was de snelheid weer belabberd. Gelukkig kon ik met een hotspot via mijn mobiele telefoon er nog een acceptabele snelheid uit krijgen. Reken dus niet op de WiFi om te kunnen werken of te internetten.

In de coupés is de bagageruimte boven de stoelen bedoeld voor trolleys en tassen. Grotere bagage kan in de bagagerekken op de balkons (de ruimte bij de deuren) geplaatst worden. Op de balkons zijn ook ruime toiletten te vinden. Deze zijn schoon en netjes.

Extra bagageruimte in de Eurostar Standard Class

De Eurostar toiletten

In de gehele trein zijn op meer dan voldoende plekken digitale reisinformatieschermen te vinden. Hierop is onder meer te zien hoe snel de trein rijdt en wat het volgende station is. Dit wordt ook regelmatig omgeroepen.

De Eurostar informatieschermen in Standard Class

Comfort Eurostar Standard Class

De rit van Amsterdam naar Londen duurt meer dan 4 uur, dus enige mate van comfort is zeker van belang en zal ik dan ook in deze Eurostar review behandelen. De temperatuur aan boord is in ieder geval in orde. Ik vond het niet te koud of te warm. De zachte bekleding van de stoelen maakt dat het prettig is om in de stoelen te zitten, ook tijdens een langere rit.

De Eurostar Standard Class cabine Met bagageruimte

De beenruimte is voor mij ook prima, maar ik ben niet zo groot. Ik kan me voorstellen dat dit voor langere mensen wel beperkt voelt in Standard Class. In dat geval biedt Standard Premier en Business Premier wel flink meer ruimte. De stoel is niet echt verstelbaar. Je kunt wel de zitting wat naar voren verstellen, maar dit geeft niet echt meer comfort.

De Eurostar Standard Class cabine

De verlichting is niet individueel in te stellen. Hier is duidelijk het verschil met de nieuwe Thalys (nu Eurostar) rijtuigen te zien. Door de prettige verlichting voelt alles in die treinen veel ruimtelijker.

Aankomst Londen St. Pancras International

Het is al een klein half uur na de gelande aankomsttijd als we arriveren op het grote station van Londen St. Pancras. Vanuit de trein wandel je gemakkelijk naar de uitgang van het station. Hier staat duidelijk aangegeven hoe je de Londen Underground en andere vervoermiddelen kun vinden. Taxi’s zijn ook meer dan genoeg aanwezig direct buiten het station.

Het internationale treinstation Londen St. Pancras waar de Eurostar arriveert

Het openbaar vervoer in Londen is erg goed geregeld. Het netwerk is zeer uitgebreid en loopt tot ver buiten Londen. Je kunt een los kaartje aanschaffen of gaan voor een Oyster Card, dit is een soort OV-chipkaart waar je geld op kunt zetten. Het is echter ook mogelijk om met je betaalkaart te reizen. Zo ondersteunen onder meer VISA, MasterCard en American Express het reizen in de Underground. Het tarief wordt automatisch bepaald en je betaalt nooit meer dan het maximum dagtarief. Meer over het reizen met de American Express betaalkaart lees je in dit artikel.

Het internationale treinstation Londen St. Pancras waar de Eurostar arriveert

Door de vertraging van de Eurostar en ook nog een vertraging met de Underground kom ik ruim een uur later dan gepland aan bij mijn hotel. Ik verblijf deze keer in het Hilton Londen Hyde Park, meer daarover lees je in deze review. Maar een late aankomst mag de pret in Londen natuurlijk niet drukken!

Voordelen Club Eurostar

Sinds de samenvoeging van Thalys en Eurostar heb ik ook mijn Club Eurostar lidmaatschap maar weer eens nieuw leven ingeblazen. Ik schreef hier eerder al een uitgebreide handleiding over, die kun je hier vinden. In de handleiding lees je alles over de diverse deelnemersniveaus en de voordelen die het gratis loyaliteitsprogramma je op kunnen leveren.

Op dit moment heb ik nog de Classique status. Daarmee verdien ik 1 Status- en Rewardpunt per bestede euro. Tot nu toe heeft mij dat 373 Statuspunten opgeleverd. Vanaf 500 Statuspunten bereik je de volgende status genaamd Advantage. Met deze status mag je zonder extra kosten een eerdere of latere trein nemen (indien beschikbaar en met uitzondering van routes van/naar Londen). Bovendien kun je gratis gebruikmaken van de Eurostar lounges in Parijs en Brussel. Zie ook onderstaande overzicht van de website van Eurostar.

Statussen binnen Club Eurostar

Zoals ik al eerder benoemde in deze Eurostar review betaalde ik € 57 voor het treinticket van Amsterdam naar Londen. Dat leverde me dan ook 57 Status- en Rewardpunten op. De punten staan er trouwens niet gelijk op, het duurt even voordat deze verwerkt zijn in de app of op de website. Naast het verdienen van punten had ik met de Classique status geen extra voordelen.

Bron foto’s Review Eurostar Amsterdam- Londen: InsideFlyer – Christian

Reacties

  1. FJ zegt

    Het is altijd weer schrikken met de Eurostar… Jammer dat het niet mogelijk is om de treinen ver vooruit te reserveren. We willen het laatste weekend van maart even naar Londen. Het goedkoopste kaartje kost €279,- in Standard Class. Dus dat wordt toch maar (weer) met het vliegtuig. We betalen nu €201,- naar London City Airport. Vaak probeer ik met de trein te plannen maar meestal zijn de prijzen schrikbarend. Zo ook naar Lille. Dat wordt nu met de auto. Naar Duitsland lukt het vaak wel met DB. Boek je daar beetje op tijd kun je nog vaak aantrekkelijke tarieven vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *