Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een aantal jaar was Malaysia Airlines een SkyTrax 5 Star airline. Helaas moest de maatschappij in 2014 één ster afstaan. Toch speelt de Maleisische nationale carrier een belangrijke rol in Maleisië en de regio. Voor een vlucht vanuit Kuala Lumpur namen we de proef op de som. Zou de airline weer 5 sterren verdienen? Check onze review over de Economy Class vlucht van Kuala Lumpur naar Manilla in de Boeing 737 van Malaysia Airlines.
Boeking met Flying Blue miles
De vlucht met Malaysia Airlines boekte ik met mijn Flying Blue miles. Nu vraag je jezelf misschien af hoe dat kan? Malaysia Airlines is namelijk een oneworld maatschappij en staat daarmee in principe los van Flying Blue. Toch is het mogelijk om dankzij de samenwerking tussen Flying Blue en Malaysia Airlines een reward boeking te maken met Flying Blue miles.
De reward vlucht boekte ik via de app van KLM. Maar dit kan natuurlijk ook gewoon via de website of telefonische klantenservice van de maatschappij. Het vliegticket kostte mij op deze manier 18.000 miles en € 16,48 aan belastingen en toeslagen per persoon. Voor een vlucht van ruim 4 uur vind ik dat een acceptabele waarde voor mijn miles. De boeking is namelijk inclusief bagage en alternatieve tickets waren op het moment van boeken aardig aan de prijs.
Bij de boeking is één stuk ruimbagage van maximaal 20 kg inbegrepen, evenals één stuk handbagage van maximaal 7 kg. Alhoewel er op die laatste geen enkele controle was. Normaal heb ik binnen SkyTeam altijd loungetoegang door mijn Flying Blue Platinum status, maar dat is bij dit reward ticket niet het geval helaas. Gelukkig kon ik hier mijn Priority Pass en American Express Platinum Card voor gebruiken.
Rondreis Indonesië en Filipijnen
Afgelopen zomer maakte ik een rondreis door Indonesië en de Filipijnen. We deden op de reis naar Azië zelfs nog even Tunesië aan voor een wat langere overstap. Veel van onze reviews en bestemmingstips lees je natuurlijk op InsideFlyer. Wist je dat er meer dan 1.100 Trip Reports, bestemmingstips en hotel, vlucht, lounge en autohuur reviews op onze website te lezen zijn?
Terug naar onze reis afgelopen zomer. In Indonesië startte het avontuur in hoofdstad Jakarta. Hier is zeker veel te zien en te doen, maar al snel namen we de KAI trein naar Yogyakarta. Het relaxte platteland van Java geeft toch wel een hele andere sfeer dan het drukke en chaotische Jakarta. Na Yogya reizen we nog naar onder meer Surakarta en Malang. Malang is misschien niet de meeste bruisende stad, maar de excursie naar Mt Bromo en het bekijken van de zonsopgang was zeker eentje voor in de (foto)boeken.
Vanuit Indonesië vliegen we vervolgens via Kuala Lumpur naar Manilla. De Filipijnen, een nieuw land op ons lijstje, stelt zeker niet de teleur. Alhoewel er in Manilla niet heel vele te beleven is, bieden de eilanden Bohol en Cebu een mooie mix van relaxen aan het strand, snorkelen en het verkennen van de eilanden.
Deze review gaat dus over de Boeing 737 Malaysia Airlines vlucht van Kuala Lumpur (KUL) naar Manila (MNL). We vlogen in Economy Class.
Check-in en bagage-afgifte Kuala Lumpur
Na een prima verblijf bij het ibis Styles Sepang KLIA is het tijd om naar de luchthaven te gaan. Het ideale aan dit hotel is de ligging vlakbij de luchthaven en natuurlijk de gratis shuttlebus. Wil je naar de stad dan doe je er wel wat langer over. Trek er met de taxi zeker een uur voor uit.
Als we eenmaal uitgecheckt zijn bij het hotel nemen we de shuttlebus naar het vliegveld. Het is maar een paar minuutjes rijden, dus we staan zo weer buiten bij het terminal gebouw. Eenmaal binnen zoeken we de juiste check-in counter op. Het is best druk, maar het scheelt dat we vooraf al online ingecheckt hadden. Als we onze ruimbagage afgeven bij ‘International Economy’ informeer ik nog naar de mogelijkheid voor een upgrade naar Business Class. Helaas blijkt dit niet mogelijk te zijn omdat we een award ticket hebben.
Na de check-in is het tijd voor de security en paspoortcontrole. Het is allemaal makkelijk te vinden dankzij de duidelijke bewegwijzering op de luchthaven.
InsideFlyer heeft een YouTube-kanaal boordevol met reviews, unieke InsideLooks en boeiende trip reports. We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen! Van deze review over de Business Class vlucht met Malaysia Airlines in de Boeing 737 hebben we ook weer een videoreview gemaakt.
Boarding
Vlucht MH804 vertrekt vandaag vanaf gate H10. We staan al even gereed om te gaan baarden, maar er is helaas een vertraging. Het is hier wel even opletten want er vertrekken 2 vluchten vlak na elkaar. Als we aankomen bij de gate begint eerst de boarding voor de vlucht van Batik Air. En daarna volgt onze MH vlucht.
Dit wordt wel netjes omgeroepen door het grondpersoneel. Uiteindelijk gaan we een half uurtje later dan gepland aan boord van de Boeing 737-800. Boarding ging overigens per zone, met onze boekingsklasse betekende dat zone 4. De Flying Blue Platinum status voordelen gelden hier dus niet.
Eenmaal aan boord worden we vriendelijk verwelkomt. We zoeken snel de stoelen op. Deze keer zijn dat 14B en 14C, twee stoelen bij de nooduitgang. Op naar Manilla, waar we over ongeveer 4 uur aan zullen komen.
Malaysia Airlines Economy Class in de Boeing 737-800
We vliegen tussen Kuala Lumpur en Manila in een Boeing 737-800NG. Malaysia Airlines heeft 38 van deze toestellen in haar vloot. In 2023 zijn alle 737 toestellen nog voorzien van de nieuwste cabine. De cabine bestaat nu uit lichtere stoelen en de schermpjes in de stoelen hebben plaatsgemaakt voor een uitklapbare houder voor een mobiele telefoon of tablet. Je kunt nu met je eigen mobiele apparaat verbinden met het WiFi netwerk, waardoor je via de MHstudio gebruik kunt maken van o.a. films, series en muziek.
Malaysia Airlines heeft aan beide zijdes van het gangpad 3 stoelen in de Economy Class cabine geplaatst. In totaal zijn er 162 stoelen. Elke stoel heeft een pitch van 30” en een recline van 5”. Zelf zitten we op stoelen in de nooduitgang, waarbij de beenruimte een stuk ruimer is. Helaas is er hier geen recline. De stoelen zitten prima en de beenruimte is ook goed. Zit je niet op rij 5 of bij de nooduitgang dan is de beenruimte wel beperkter in Economy. Zeker voor grotere en langere reizigers maakt de beperkte beenruimte het comfort dan minder.
De stoelen zijn voorzien van blauw lederen bekleding. De hoofdsteun is grijs en niet verstelbaar. Naast een tafeltje, tabletstandaard en opbergvakje voor lectuur is er ook voorzien in een USB-A en USB-C poort. Verder is er nog de gebruikelijke stoelzak. Wat betreft ‘lectuur’ treffen we de safety card en het inflight magazine van MH, genaamd ‘Going Places’. In de stoelzak zit nog een misselijkheidszakje.
Uiteraard zijn er ook toiletten aan boord. De toiletten zijn wat aan de krappe kant, maar zien er verder netjes uit. Er is hier ook voorzien in handzeep, papier om je handen te drogen en kartonnen bekertjes. De toilet voorin is gereserveerd voor de Business Class. De 2 toiletten achterin zijn voor Economy Class.
Service en maaltijden aan boord
In deze review over de Boeing 737 vlucht met Malaysia Airlines zullen we uiteraard op ook de service en maaltijden bespreken. Op de vlucht van Kuala Lumpur naar Manilla serveert Malaysia Airlines een maaltijd in alle reisklasses. In Business Class betreft het een maaltijd met 3 gangen, met een warm hoofdgerecht. Ook in Economy Class krijgen passagiers een warme maaltijd geserveerd. En uiteraard heb je daarbij ook keuze uit diverse drankjes. MH serveert geen alcoholische dranken.
Voor deze vlucht had ik een speciale maaltijd aangevraagd. De Vegetarian Oriental Meal werd bij de maaltijdservice dan ook netjes bij mijn stoel afgeleverd. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Het aanvragen van een speciale maaltijd gaat via de website van Malaysia Airlines. Helaas lukte het niet via de MH App. De aanvraag voor de maaltijd via de website verliep niet heel intuïtief moet ik zeggen. Het is erg onduidelijk uitgelegd. Uiteindelijk lukte het wel, en hier kreeg ik netjes een bevestiging van per e-mail.
De maaltijden worden netjes geserveerd op een plastic plateau. Op elk plateau vind je een snack, warm hoofdgerecht met een broodje met boter en een verse fruitsalade. Naast bestek, een servet en peper en zout krijgen we ook een flesje bronwater. Bij de maaltijd wordt een drankje geserveerd. Daarbij is keuze uit frisdrank en fruitsap. Na de maaltijd volgt nog een ronde met een aanbod van koffie of thee.
De maaltijd smaakt prima, maar is verder niet heel bijzonder. Er zijn natuurlijk ook airlines die op deze vluchten helemaal niets aanbieden. Wil Malaysia Airlines weer een SkyTrax 5 Star airline worden, dan mag hier wel wat meer aandacht voor komen.
Aankomst Ninoy Aquino International Airport
Met een vertraging van een klein half uurtje landen we even voor 22.00 uur op de internationale luchthaven van Manila. Na een korte taxirit arriveren we in het terminal gebouw. Het is dan nog wel even wandelen naar de paspoortcontrole en bagageband. Maar alles staat goed aangegeven middels duidelijke bewegwijzering.
Bij de paspoortcontrole staat een flinke rij. Tijdens het wachten vullen we nog onze digitale eTravel Registration in. Dit kan gemakkelijk online. Gelukkig is er ook een speciale WiFi netwerk voor deze registratie. Op deze website vul je al je persoonlijke gegevens in, evenals het (eerste) hotel waar je verblijft in de Filipijnen. Zorg dus dat je alle gegevens over je reis paraat hebt. In dit systeem dien je ook allerlei vragen over je bagage te beantwoorden. De vragenlijst sluit af met een selfie ter controle en een handtekening. Als alles is ingevuld krijg je een QR-code die je moet laten zien bij de paspoortcontrole.
Na de paspoortcontrole nemen we de bagage van de band en zoeken we een taxi om naar de stad te gaan. We verblijven deze keer bij het Admiral Hotel Manilla – MGallery by Sofitel (onderdeel van Accor ALL).
Bron foto’s Review Malaysia Airlines Boeing 737: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie