Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Om in Sabah aan te komen vloog ik na mijn overstap in Kuala Lumpur met Malaysia Airlines in business class op een Boeing 737 naar Kota Kinabalu. Eerder schreef ik al over mijn ervaring in de Malaysia Airlines Domestic Golden Lounge op Kuala Lumpur. Hier kun je hier een review van lezen. Malaysia Airlines vliegt vanuit Kuala Lumpur naar een groot aantal binnenlandse bestemmingen. Vaak kun je deze vluchten al boeken voor slechts € 100,- in business class wat erg goedkoop is. Veel van deze bestemmingen liggen op hetzelfde eiland als Kuala Lumpur. Daarnaast vliegt Malaysia Airlines uiteraard ook naar Borneo. De vlucht naar Kota Kinabalu is met ruim 3 uur een van de langst binnenlandse vluchten in Maleisië. In deze review lees je over mijn vluchtervaring met Malaysia Airlines in business class op een Boeing 737.
Boarding
Na een paar uur in de lounge doorgebracht te hebben begaf ik me naar de gate. Mijn vlucht naar Kota Kinabalu vertrok vanaf de A-gates en dit is dus niet ver lopen vanaf de lounge. Bij de gate was het vrij druk. Het zou dus een vrij volle vlucht worden naar Kota Kinabalu.
Ik was nog wat aan de vroege kant. Het scherm liet ziet dat het toestel pas om 12:55 zou vertrekken maar dat het instappen om 12:25 zou beginnen.
Na ongeveer 20 minuten gewacht te hebben konden we uiteindelijk aan boord gaan. Uiteraard mochten business class passagiers als eerste aan boord gaan.
Stoel
Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 737-800 en dit toestel beschikt over in totaal 16 stoelen in business class. Deze zijn opgesteld in een 2-2 configuratie. Daarnaast zijn er ook nog 150 stoelen in economy class te vinden. Deze zijn opgesteld in een 3-3 configuratie. Een volledig overzicht van de stoelindeling kun je hier vinden. Malaysia Airlines heeft op dit moment trouwens 44 Boeing 737-800 toestellen in dienst. Daarnaast heeft de maatschappij nog een bestelling staan bij Boeing voor in totaal 40 Boeing 737 MAX 8 toestellen en nog eens 10 Boeing 737 MAX 10 toestellen. Deze moeten uiteindelijk de huidige vloot deels vervangen.
De stoelen in business class vond ik er in vergelijking met andere Aziatische maatschappijen wat gedateerd uitzien. Er is wel een in-flight entertainmentscherm aanwezig. Ik had stoel 4a en dit is de stoel in de laatste rij van business class. Mijn stoel stond al in de reclinerstand. Wat me opviel is dat er op de stoel geen dekentje en kussen klaarlagen. Dit was wel het geval tijdens eerdere vluchten in business class met Malaysia Airlines.
De stoel biedt behoorlijk wat beenruimte. Nadat ik had plaatsgenomen duurde het niet lang voordat de crew langskam om flesjes water uit te delen. Ook werden business class passagiers voorzien van een koptelefoon en een hygiene kit.
Ondertussen konden ook de passagiers in economy aan boord gaan. Alhoewel het toestel eigenlijk helemaal vol was geboekt konden we uiteindelijk zonder vertraging vertrekken naar Kota Kinabalu.
Lunch
Ongeveer 30 minuten na het opstijgen werd begonnen met het serveren van de maaltijden. Aangezien het op dat moment ongeveer 13:30 was werd er lunch geserveerd. Ik had de keuze uit zowel kip als pasta voor de hoofdmaaltijd. Ik besloot voor het laatste te gaan. Dit werd geserveerd met een toetje, broodbeleg en peper en zout. Even later kwam de crew weer langs met broodjes.
De maaltijd smaakte prima en verschilde eigenlijk niet veel van wat ik tot nu toe gewend was van Malaysia Airlines. De maatschappij kan op het gebied van eten en drinken in tegenstelling tot veel Aziatische maatschappijen nog wel het een en ander verbeteren en dit geldt ook voor binnenlandse vluchten. De maaltijd smaakte prima maar scoort duidelijk een stukje lager dan wat bijvoorbeeld Thai Airways of Garuda Indonesia op vergelijkbare vluchten aanbieden. Even later kwam de crew nog langs met een tweede drankronde.
Vervolgens duurde het nog wel twee uur voordat we zouden aankomen in Kota Kinabalu. Ik besloot de stoel daarom maar weer in de reclinerstand te zetten om nog wat te gaan slapen. De hoofdsteun is trouwens ook verstelbaar wat het comfort ten goede komt.
Aankomst in Kota Kinabalu
Ongeveer 30 minuten voor aankomst in Kota Kinabalu werd de landing ingezet. In tegenstelling tot in Kuala Lumpur was het die middag vrij zonnig in Kota Kinabalu. Het duurde niet lang voordat we aan de gate stonden en even later konden we het toestel verlaten. We stonden keurig op tijd in de terminal van Kota Kinabalu. Aangezien Maleisië een federale staat is bepalen de verschillende landsdelen hun eigen regels. Hierdoor moet je gek genoeg nogmaals je paspoort laten zien als je in Sabah aankomst, ook al reis je vanuit een ander deel van Maleisië. Je krijgt dan ook een extra stempel in je paspoort.
Mocht je trouwens deze route in tegengestelde richting vliegen, breng dan zeker een bezoekje aan de Golden Lounge op Kota Kinabalu. Helaas was deze lounge door corona gesloten waardoor ik tijdens mijn terugreis hier geen toegang tot had. Een aantal jaar geleden ben ik hier wel geweest en ik moet zeggen dat het een van de betere lounges is van Malaysia Airlines, met uitzicht op de vliegtuigen.
Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een persreis op uitnodiging van de Sabah Tourism Board in samenwerking met Malaysia Airlines. InsideFlyer is niet betaald voor deze reis en de mening en ervaring van de schrijver zijn onafhankelijk van Sabah Tourism Board en Malaysia Airlines – Beeldmateriaal: InsideFlyer – Goffe de Boer
Van Gooiland zegt
Sinds wanneer ligt Kuala Lumpur op een eiland?!?