Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds een paar jaar vliegt Malaysia Airlines met een Airbus A350 tussen Londen en Kuala Lumpur. Voorheen zette de maatschappij op deze route een Airbus A380 in. Malaysia Airlines is op dit moment de enige aanbieder op deze route en Londen is daarnaast ook de enige bestemming in Europa waar deze maatschappij op dit moment op vliegt. Malaysia Airlines beschikt in totaal over zes Airbus A350-900 toestellen en deze zijn vooral te zien op long-haul routes. In dit toestel zijn drie verschillende reisklassen te vinden: economy, business class en business suite. Deze laatste is eigenlijk de vervanger van first class. In deze review schrijf ik over mijn vlucht in business class van Londen naar Kuala Lumpur.
Boarding
Malaysia Airlines zit normaliter in terminal 4 op Londen-Heathrow. Maar vanwege corona is de maatschappij tijdelijk te vinden in terminal 2. In juli verwacht Malaysia Airlines weer te verhuizen naar terminal 4. Na een bezoekje aan de Plaza Premium Lounge was het tijd om naar de gate te gaan. Mijn vlucht vertrok vanaf de B-gates en dit betekent dat het vanuit de lounge nog wel ruim 10 minuten lopen is om bij de gate te komen. Na even gewacht te hebben aan de gate mochten we aan boord gaan.
Bij binnenkomst verwelkomde de crew ons aan boord. De Airbus A350-900 van Malaysia Airlines beschikt over in totaal 35 stoelen in business class. Deze zijn verdeeld over twee compartimenten en de opstelling is 1-2-1. Verder beschikt dit toestel nog over 247 stoelen in economy waarvan er 27 extra beenruimte bieden. Tenslotte zijn er helemaal voor in het toestel ook nog 4 business suites aanwezig.
De stoelen aan het raam lenen zich perfect voor alleenreizenden. Dit terwijl de stoelen in het midden geschikt zijn voor mensen die samenreizen. Let er bij het reserveren van je stoel wel even op of deze ook daadwerkelijk bij het raam zit of juist dichter bij het gangpad. De stoelen zijn namelijk opgesteld in een staggered positie. De volledige opstelling vind je hier.
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze vlucht met Malaysia Airlines. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal naast de impressie van de vlucht met Malaysia Airlines nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken. We posten wekelijks nieuwe video, dus volg ons kanaal om geen video te missen.
Stoel
Doordat de business class vrij vol zat had ik alleen nog de keuze uit stoel 2A. Deze zit weliswaar wel dichter bij het gangpad waardoor er wat minder privacy is maar is daarom niet minder goed. Indien je echt bij het raam wilt zitten kies je best voor stoel 3A of 5A. Op de stoel lag een kussen en dekentje te wachten. Naast de stoel lag ook de koptelefoon en stond er een flesje water klaar. De business class stoelen beschikken, net als in de auto, over een dubbele veiligheidsriem. Wat meteen ook opviel zijn de grotere ramen in de A350.
Aan de linkerkant van de stoel is aan de bovenkant een leeslampje te vinden. Ook is hier een klein opbergvakje aanwezig om bijvoorbeeld oordopjes in op te bergen. Daaronder bevindt zich de stoelbediening. Ook is er een klein kastje aanwezig. Deze is vooral handig om je spullen tijdens het opstijgen en landen in op te bergen. Op de binnenkant van het deurtje is een spiegeltje geplaatst.
Recht tegenover de stoel bevindt zich het in-flight entertainmentscherm. Omdat stoel 2A eigenlijk de eerste rij in business class vertegenwoordigt is dit scherm niet op de stoel daarvoor te vinden. Het scherm is daardoor ook niet verstelbaar zoals dat bij de andere rijen wel het geval is. Aan de linkerkant van het scherm is er ook de mogelijkheid om een jas of ander kledingstuk op te hangen. Verder is er meer dan genoeg beenruimte aanwezig. Op de voetensteun lag een deken klaar.
Amenity kit
Even later kwam de crew langs met de amenity kit. Deze is van het merk Aspinal Of London en bevat eigenlijk alle spullen die je tijdens een long-haul business class vlucht zou verwachten. Denk hierbij aan vliegtuigsokken, een oogmasker, oordopjes, een kam en lippenbalsem.
Service voor vertrek
Even later kwam de crew langs voor het aanbieden van een welkomstdrankje. De keuze bestond uit een jus d’orange of appelsap. Dit had ik kunnen verwachten aangezien Malaysia Airlines meestal op de grond en op binnenlandse vluchten een ‘droge maatschappij’ is wat inhoudt dat er geen alcohol wordt geschonken. Even later realiseerde ik me dat dit natuurlijk niet voor internationale vluchten geldt. Ik besloot voor een jus d’orange te gaan. Tot mijn verbazing kwam de crew ongeveer 10 minuten later weer langs voor een tweede drankronde. Dit keer was er wel alcohol verkrijgbaar in de vorm van een Bruno Paillard champagne.
Daarna duurde het niet lang meer voor de piloot omriep dat iedereen aan boord was. Even later taxiede het toestel naar de startbaan. Het mooie van de Airbus A350 is dat er een camera zit aan de onderkant van het vliegtuig. Hierdoor kun je op het in-flight entertainmentscherm via de camera de hele vlucht volgen. Vooral tijdens het opstijgen en het landen is dit interessant.
Lunch
Na het opstijgen was het al snel tijd voor de lunch. We vertrokken namelijk rond 11:00 en aangezien we in oostelijke richting vlogen betekende dat er tijdens deze vlucht lunch geserveerd zou worden na het opstijgen en vervolgens ontbijt net voor aankomst in Kuala Lumpur. Eerst er weer een drankronde gedaan. Ik besloot nogmaals voor de champagne te gaan en hierbij kreeg ik ook nootjes en een glas water.
Direct daarna vroeg de crew wat ik wilde eten tijdens de hoofdmaaltijd. Er waren trouwens geen fysieke menus beschikbaar tijdens deze vlucht. Dit had natuurlijk te maken met corona. In plaats daarvan hebben passagiers wel toegang tot een QR-code waarmee je het menu online kon bekijken. Vervolgens werd begonnen met het eerste gang en dit bestond uit satéstokjes. Iets waar Malaysia Airlines net als Singapore Airlines bekend om staat.
Vervolgens werd begonnen met het voorgerecht. Het viel me op dat de tafel niet werd gedekt zoals zoals dat bij andere Aziatische maatschappij als EVA Air en Vietnam Airlines gebeurt. In plaats daarvan werden er vooraf voorbereidde dienbladen uitgedeeld. Het eten smaakt hierdoor natuurlijk niet minder maar de presentatie gaat hiermee naar mijn mening wel wat naar beneden. In first class en in ook veelal in business class is het vaak de gewoonte dat de tafel gedekt wordt. Het voorgerecht smaakte verder prima en eigenlijk nog beter voor wat ik tot nu toe gewend was bij Malaysia Airlines. Het voorgerecht bestond uit gerookte zalm. Even later kwam de crew ook langs met broodjes.
Voor het hoofdgerecht had ik de keuze uit vlees, kip en vis. Ik besloot voor het vlees te gaan en ook dit smaakte prima. Daarbij moet ik wel zeggen dat Malaysia Airlines in vergelijking met andere Aziatische maatschappijen als EVA Air en Garuda Indonesia zeker nog wel het een en ander kan verbeteren voor wat betreft het eten aan boord. Je kunt merken dat Malaysia Airlines duidelijk een stukje lager scoort op dit gebied. Al vond ik het eten een stuk beter smaken dan wat ik gewend ben van Amerikaanse en Europese maatschappijen. De catering is niet zeker slecht te noemen. Ik zou het willen vergeleken met de wat betere Europese maatschappijen en ik vond het eigenlijk alleen maar meevallen.
Over de service van de crew ben ik prima te spreken. Regelmatig vroeg de crew hoe het eten smaakte en of ik het naar me zin had tijdens de vlucht. Nadat ik klaar was met de hoofdmaaltijd werd alles, inclusief het dienblad, keurig afgeruimd. Vervolgens werd het dessert geserveerd en ook dit smaakte prima! Na het dessert werd ook nog ijsje geserveerd gevolgd door een cappuccino.
Verder is er trouwens ook wifi beschikbaar tijdens deze vlucht. Hiervoor moet je ook als business class passagiers voor betalen. Het goedkoopste is Lite voor $ 2 USD. Hiermee heb je toegang tot 10MB. Het Social Plan biedt 50MB voor $ 10 USD en het Biz Plan biedt 200 MB voor $ 25 USD. Ik vroeg een crewlid nog om advies of het wel zin heeft maar deze vertelde me dat ze niet kan garanderen dat de verbinding goed is.
Later tijdens de vlucht
Na de lunch werden de lichten gedimd en vlogen de nacht tegemoet. Ik had nog geen slaap en besloot daarom het in-flight entertainment maar eens door te nemen. Dit biedt een redelijk groot aanbod aan films en muziek. Zo is er een speciaal aanbood voor Aziatische films, kinderfilms, Hollywood en de nieuwste films. Op de vluchtinformatie zag ik dat we nog een behoorlijk stuk te gaan hadden. Dit is immers een 13,5 uur durende vlucht!
Business class passagiers hebben toegang tot twee toiletten. Deze bevinden zich tussen beide compartimenten. Aangezien de business class tijdens deze vlucht behoorlijk vol was moest ik wel even wachten. Ik besloot daarom maar even een praatje te maken met een van de crewleden. Ik was namelijk benieuwd of er ook een galley aanwezig was tijdens deze vlucht maar vanwege corona en veel voorkomende turbulentie is deze opgeheven. De vriendelijke mevrouw vertelde me dat de crew altijd voor passagiers klaar staat mochten zij iets nodig hebben en zo kun je natuurlijk gewoon op je stoel blijven zitten. Even later kwam er een toilet beschikbaar. Deze zijn in vergelijking met die van economy een stukje groter.
Na mijn toiletbezoek besloot ik nog een cappuccino te nemen om daarna wat te gaan slapen. Malaysia Airlines kent geen turndown service wat inhoudt dat je zelf je bed moet opmaken. Natuurlijk is dit een kleine moeite. De stoelbediening werd gelukkig erg makkelijk en met één druk op de knop is deze helemaal plat.
Met mijn lengte van 1m 87 had ik een heerlijke nachtrust. Het mooie aan de Airbus A350 is dat het toestel zo stil is. Zeker in vergelijking met de veel oudere Boeing 767 toestellen is dit enorme vooruitgang voor wat betreft een goede nachtrust.
Ontbijt
Ongeveer 2,5 uur voor de landing werden de lichten aangedaan. We zouden om ongeveer 6:00 lokale tijd gaan landen dus buiten was het uiteraard nog donker. Even later werd er begonnen met de ontbijtservice. Eerst werd er gevraagd wat ik wilde drinken waarop ik besloot om voor een cappuccino te gaan.
Vervolgens vroeg de crew wat voor ontbijt ik wenste. Daarna werd er begonnen met het eerste gang en dit bestond uit vers fruit en cornflakes in yoghurt met aardbeiden. Even later kwam de crew weer langs met een keuze uit verschillende soorten brood en croissants.
Dit voorgerecht smaakte wederom prima en was boven mijn verwachtingen. Voor wat betreft de hoofdmaaltijd had ik de keuze uit een warme en koude maaltijd. De warme maaltijd bestond uit ei, vlees en traditionele Maleise Nasi Lemak. De koude maaltijd bestond uit wafels. Ik besloot voor de laatste te gaan en ook dit smaakte prima!
Tijdens de maaltijd vroeg de crew wederom of alles smaakte waarop ik positief antwoordde. Na de maaltijd werd alles keurig afgeruimd en deelde de crew ook nog flesjes water uit.
Aankomst in Kuala Lumpur
Even later zette de piloot de landing in voor Kuala Lumpur waar we keurig op tijd aankwamen. Bij aankomst was het nog donker buiten. De purser bedankte iedereen ten slotte voor het vliegen met Malaysia Airlines waarna we het toestel mochten verlaten.
Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een persreis op uitnodiging van de Sabah Tourism Board in samenwerking met Malaysia Airlines. InsideFlyer is niet betaald voor deze reis en de mening en ervaring van de schrijver zijn onafhankelijk van Sabah Tourism Board en Malaysia Airlines – Beeldmateriaal: InsideFlyer – Goffe de Boer
Paul van der Beek zegt
Afgelopen maandag 27-2-2023 met MH144 van Auckland naar KL gevlogen in een A320-200. Ik zat in businessclass stoel 4G. Wat een wereld van verschil met het verslag van vliegen met de A350. Oude rommel, ik zat op een soort richel aan de rand van het gangpad, veel te smal en ook in ligstand veel te kort voor mijn 1,91m Ik heb veel gevlogen met Cathay pacific en Singapore airlines. Daar is de kwaliteit van de stoel, het eten en de hele ambiance van een totaal ander niveau. Nooit meer Malaysian airlines!
Christian zegt
Dank voor het delen van je ervaring Paul, klinkt niet heel comfortabel.