Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Voor mijn Iberia business class award vlucht van Madrid naar Mexico had ik een positioning flight nodig. Ik ben al op heelveel verschillende manieren in Madrid gekomen, maar vorig jaar viel mijn oog op de fifth freedom vlucht met LATAM van Frankfurt naar Madrid.
Naar Frankfurt
Maar hoe kom ik nu in Frankfurt? Dat kan op verschillende manieren. Als ik vlakbij Schiphol zou wonen, had ik misschien sneller voor KLM of Lufthansa gekozen. Al vanaf € 50,- heb je een enkele reis. Ik koos echter voor de trein. NS International biedt namelijk treintickets aan voor slechts € 39,90 enkele reis! Een mooi voordeel is dat dit tarief geldt vanaf elk station in Nederland. Zelf woon ik in het hoge noorden van het land dus een ticket vanaf mijn dichtstbijzijnde treinstation naar de luchthaven van Frankfurt kostte mij slechts € 39,90. Dan wordt de trein opeens wel erg aantrekkelijk. Een voorwaarde is wel dat je ruim op voorhand (het liefst 3 maanden van te voren) boekt, omdat er maar een aantal van deze goedkope tickets zijn.
Inchecken
Ik had met opzet extra vroeg de trein genomen naar Frankfurt om rustig in de lounge te kunnen wachten. Helaas was de check-in balie nog gesloten en ook de selfservice check-in was nog niet open. Ik ging dan maar eens rondkijken op de luchthaven waar men bezig was met verbouwwerkzaamheden. Hopelijk wordt de luchthaven in de toekomst wat kleurrijker want alles deed me wat donker en grijs aan. Gelukkig duurde het niet lang voordat ik kon inchecken. Naast de boarding pass kreeg ik ook een lounge uitnodiging overhandigd. Ik had toegang tot de Air Canada lounge.
Lounge
Na de veiligheid- en paspoortcontrole zocht ik de Air Canada lounge op in de B-gates vanwaar ook mijn vlucht naar Madrid zou vertrekken. In de lounge werd ik van hart welkom geheten. Ik nam een biertje met een pretzel en zocht een plaatsje op bij het raam met uitzicht op de vliegtuigen.
De lounge heeft zowel een koud als warm buffet met voldoende eten. Ik besloot echter om niet te veel te nemen omdat ik in het vliegtuig ook een maaltijd zou krijgen. Wel heb ik een douche genomen. Een leuk detail is dat elke badkamer vernoemd is naar een van de vier grootste Canadese luchthavens.
De vlucht
Na een aangenaam verblijf in de lounge zocht ik mijn vertrekgate op. Mijn vlucht zou vertrekken vanaf gate B45 en dat was gelukkig niet ver van de lounge. Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 787-800 Dreamliner en dit toestel beschikt over 30 zitpaatsen in business class in een 2-2-2 opstelling. De stoelen zijn prima als je samen met iemand reist. Omdat ik zelf vaak alleen reis, verkies ik liever een reverse herrongbone opstelling. Ik had bij het maken van mijn boeking al gekozen voor stoel 4L.
Ik werd van harte welkom geheten aan boord door de crew. Op mijn stoel lag alleen een koptelefoon. Ook de stoel naast mij was bezet. Ik raakte met deze meneer aan de praat. Hij kwam uit Spanje en had net als ik ook deze fifth freedom vlucht geboekt. Voor hem was Madrid ook zijn eindbestemming. Al snel werd gevraagd wat we wilden drinken. Ikzelf ging voor het beroemde drankje Pisco Sour. Dit drankje komt oorspronkelijk uit Peru, maar is ook populair in Chili. Hierbij werden ook nootjes geserveerd.
De stoel zelf had meer dan genoeg beenruimte. Ik ben zelf 1,87 m en ik kon gemakkelijk languit gaan liggen. Ook het In-flightentertainment scherm was lekker groot.
Nadat alle passagiers aan boord waren, hoorde ik de melding ‘boarding completed’ en konden we vertrekken richting Madrid. Een leuk detail van de Dreamliner vind ik de dimknop bij het raam. Je kunt zelf de lichtval bepalen doormiddel van een knop met vijf standen.
Door de korte vliegtijd van slechts twee uur, duurde het niet lang voordat alle passagiers van een maaltijd waren voorzien. Deze maaltijd bestond uit salade en vlees met een broodje. Als toetje zat er een lekker cakeje bij. Op de vraag wat ik wilde drinken zei ik dat ik deze keer graag een Champagne wilde.
Na de maaltijd nam ik nog een Champagne en genoot ik weer van een geweldig zonsondergang. De stoel kan trouwens volledig plat en zit erg comfortabel.
Het duurde niet lang voordat de landing naar Madrid werd ingezet en voor ik het wist stond ik aan de grond bij de satellietterminal van Madrid Barajas. Ik bedankte de crew, verliet het toestel en ging door de paspoortcontrole om vervolgens mijn hotel op te zoeken.
Conclusie
LATAM heeft een prima business class product op de Dreamliner. Alhoewel ik liever voor de reverse herringbone opstelling zou kiezen, vond ik de stoelen toch comfortabel zitten. De service was uitstekend en het eten was erg lekker. Als je binnen Europa eens business class wilt vliegen, is dit een perfecte keuze.
Geef een reactie