Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Garuda vliegt op een aantal dagen in de week via Singapore tussen Jakarta en Amsterdam. Na mijn verblijf in Bali kon ik zo nog een stopover in Singapore inbouwen. Door de KLM vlucht te nemen had ik nog een volle dag in Bali. Aanvankelijk had ik een Economy Class ticket, maar buiten het hoogseizoen is de vlucht tussen Denpasar en Singapore erg rustig, zowel in Economy als Business Class. Ik hoopte op een aanbieding bij online check-in voor een upgrade, maar kreeg er helaas geen. Bij het inchecken vroeg ik of een upgrade mogelijk was. Dit bleek inderdaad het geval voor €99. Niet verkeerd voor een vlucht van 2,5 uur met het World Business Class product, als je ziet wat KLM soms vraagt voor upgrades op Europese routes. Ik besloot dan ook te upgraden en voor het eerste de nieuwe WBC te ervaren.
KLM Boeing 777 World Business Class
Na een verblijf in de Garuda Indonesia Business Class lounge kwam ik aan bij de gate waar er net een vertraging voor de boardingtijd werd aangekondigd. Het was inderdaad vrij rustig voor een 777-300ER. Het boarden liep geordend per zone, en Skypriority passagiers konden via een aparte rij aan boord. Hierop werd goed gecontroleerd.
Aan boord werd ik vriendelijke verwelkomd, en naar mijn stoel 2K gewezen. Een kussen en headset lagen al klaar.
De CA kwam al snel langs met een tray drinken en ik ging voor de champagne. Daarna werden menu’s en amenity kit uitgedeeld. De laatste was wel erg basic. Nadat de deuren gesloten waren, waren er nog zes andere passagiers in WBC.
De purser en captain kwamen op de intercom voor hun welkomstwoord. Door de drukte op het vliegveld duurde het nog een half uur voordat we opstegen.
Hierna startte de service met de CA die langskwam om de maaltijdkeuze op te nemen. Ik ging voor de kip. Ondertussen probeerde ik de stoel uit. Deze is goed te verstellen, ruim en comfortabel. Ook de armleuning kan omhoog en omlaag om een breder slaapoppervlak te vormen. Alleen het voeteneind had wat ruimer gemogen. Daarnaast is het nog steeds jammer dat er op de Boeing 777 geen direct aisle access is, maar daar had ik op deze vlucht geen last van. Ook het privacy scherm snap ik niet. Het is niet verstelbaar en lijkt alsof het in een oorlogszone is gefabriceerd.
Het entertainmentsysteem was via touchscreen of controller te bedienen, en had een prima selectie van films en series. Het scherm en de resolutie zijn niet de beste, maar zeker voldoende. De aansluiting voor de koptelefoon en stopcontacten waren ook niet echt handig geplaatst.
Ondertussen kwam de purser langs voor het standaard praatje. Daarna kreeg ik de maaltijdtray. Het voorgerecht van gegrilde tonijn en hoofdgerecht van kip met rijst smaakten prima, maar waren niks bijzonders. Het dessert daarentegen was heerlijk. Na de maaltijd werden de Delftse huisjes en landingsformulieren voor Singapore uitgedeeld.
Hierna stelde ik de stoel in een loungepositie in en keek nog wat series. De vlucht ging snel voorbij, met op het einde nog wat turbulentie. Na de maaltijdservice was de crew nergens meer te bekennen. Wat mij betreft hadden ze nog wel een keer door de cabine kunnen gaan om te kijken of passagiers nog iets te drinken wilden.
Eenmaal geland was de paspoortcontrole efficiënt. Met priority bagage was mijn koffer als een van de eerste op de band. Het was ondertussen als half 1 ’s nachts en ik ging op weg naar mijn hotel in Little India.
Lars zegt
Ik vind die business class van KLM altijd zo ouderwets eruit zien… sfeerloos.