Review KLM Fokker 70 en Brussels RJ100 Economy12 min leestijd

Review KLM Fokker & Brussels Airlines

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Review KLM Fokker 70 en Brussels RJ100 Economy

Economy Class review van vluchten met KLM (Fokker 70 en Embraer 190) en Brussels Airlines (AVRO RJ-100). Iedere vliegtuig liefhebber heeft wel bepaalde type toestellen waarmee je graag nog eens wilt vliegen. En dat moet je doen voor het te laat is, als je nu nog met een Boeing 727 wilt vliegen gaat dit erg lastig worden. Twee toestellen die op “mijn lijstje” stonden zijn de Fokker 70 en de AVRO-RJ100. De Fokker 70 zal volgend jaar oktober bij KLM uit de vloot gehaald worden en in toenemende mate worden vervangen door de Embraer E190 of E175. Ook de AVRO RJ100 is bij steeds minder maatschappijen actief. Tijd voor een rondje waarbij ik beide toestellen kan vliegen, inclusief een stukje in de opvolger: KLM’s Embraer 190. Hier volgt een mini-review van:

  • The Loft, Brussels Airlines Lounge
  • Brussels Airlines AVRO RJ100 Brussel – Hamburg
  • Hamburg Airport Lounge
  • KLM Cityhopper Embraer 190 Hamburg – Amsterdam
  • KLM Crown Lounge (Schengen en non-Schengen)
  • KLM Cityhopper Fokker 70 Amsterdam – Brussel
Review KLM Fokker
Het rondje van vandaag

The Loft – Brussels Airlines Lounge

Ik ben ’s morgens al vroeg op de airport aanwezig omdat ik niet zeker weet hoe het er aan toe gaat qua drukte. Na de aanslagen van 22 maart jongstleden lijkt het me geen overbodige luxe om een tijdsmarge in te bouwen. Als ik met mijn auto kom aanrijden zie ik gelijk allemaal militairen met legerjeeps. Hierdoor is er ook al enig oponthoud maar dit mag eigenlijk geen naam hebben. Vanuit P1 loop ik binnen 4 minuten naar de incheckbalie van Brussels Airlines. Ik ben behoorlijk onder de indruk van alle bewaking hier op Brussels Airport. De business class check in balie is druk maar ik ben na circa 3 minuten aan de beurt.

De sympathieke check in agent vraagt hier vervolgens volkomen onverwacht of ik misschien vrijwilliger wil zijn voor een volgende vlucht omdat het toestel overboekt is. Voor € 250,00 euro vergoeding mag ik dan via Frankfurt naar Hamburg vliegen. Ze doet de belofte dat ik goede zitplaatsen krijg en dus besluit ik op het aanbod in te gaan. Natuurlijk moet ik hierdoor wel mijn AVRO RJ-100 laten schieten, maar een vlucht extra én € 250,00 vergoeding is ongeveer het beste wat je kan overkomen als vlieg liefhebber.

Nadat ik mijn boarding pass heb ontvangen loop ik naar de fasttrack security, waar ik gelijk aan de beurt ben. Al met al kost het me van P1 naar de lounge slechts 20 minuten, waardoor ik ruimschoots te vroeg op mijn vlucht mag wachten. De lounge is erg mooi: de lounge is licht en modern ingericht. Negatief is dat de lounge (erg) druk is en hierdoor continu een tekort is aan beschikbare toiletten. Verder kun je in de lounge gebruik maken van douches en slaapcabines.

In de lounge kun je diverse bieren van de tap krijgen. Daarnaast is er een standaard aanbod aan wijnen en cava. Verder is er op deze ochtend een ontbijt met erg lekker ogende croissants. Omdat ik poog grip te houden op mijn koolhydraat inname laat ik deze liggen. Ik moet zeggen dat dit hier bijna onmogelijk is, de saladebar stelt eigenlijk niets voor.  De koffiemachine is uitstekend en op deze manier kom ik mijn tijd hier prima door.

Een mooie optie is verder dat je een tablet kunt pakken voor het geval je deze zelf niet bij je hebt. Ook zijn er voldoende oplaadpunten voor je mobiele apparatuur. Zelf zit ik het liefst in het gedeelte met “tarmac view”, waar de oplaadpunten tegenover de stoel staan. Naast een view op de vliegtuigen heb ik dan ook ongeveer 5 mensen bijna hun nek zien breken over andermans laadsnoer….

Review KLM Fokker
Zicht op het platform vanuit The Loft. Nog voldoende RJ100’s in de vloot momenteel!

Brussel – Hamburg (RJ-100)

Maatschappij: Brussels Airlines
Toestel: AVRO RJ100
Stoel: 1A (Flex & Fast)

In de lounge krijg ik te horen dat het niet langer nodig is mij om te boeken. Ik moet toegeven dat ik dit jammer vind, inmiddels was ik toch enigszins verheugd over de € 250,00 en extra vlucht. Maar niet getreurd, ik vlieg immers de RJ100! Bij de gate hoor ik dat ongeveer elke vlucht overboekt is, ze zoeken volop vrijwilligers. Na ongeveer drie kwartier vertraging kunnen we boarden, waarbij ik als één van de eerste personen in de cabine ben.  Ik heb met opzet gekozen voor een stoel vooraan in het vliegtuig, vanwege het goede zicht op de motoren. Normaliter is rij 1 gereserveerd voor business class passagiers, maar door de overboeking situatie is dit gewijzigd. De stoel is verder overigens ook gelijk aan overige stoelen in Economy, zoals gebruikelijk. Je kunt duidelijk merken dat dit wat een ouder toestel is, de beenruimte lijkt ook voor andere rijen prima in orde te zijn!

Deze diashow vereist JavaScript.

De cabine vult zich redelijk snel maar helaas lopen we verdere vertraging op. Vanwege slecht weer in Hamburg moet er extra brandstof aan boord genomen worden. Een leuk vooruitzicht dus :-). Alle Flex & Fast passagiers krijgen een krant aangeboden. Uiteindelijk vertrekken we een uur en een kwartier te laat vanaf Brussel. Al snel na vertrek klapt de FA mijn tafeltje uit en zet een ontbijtbox voor me klaar. De maaltijdkeuze is dus niet “ja of nee” vandaag, maar “opeten of weggooien”. In mijn geval tamelijk zonde, aangezien ik niets van dit eten hoef. En na een nogal luidruchtige eetpoging van mijn buurman, lijkt het me beter dat ik hem mijn volle box niet geef.

Review KLM Fokker
Flex & Fast staat hier dus voor eh… fastfood

De vlucht verloopt verder rustig. Ondanks de extra brandstof voor het slechte weer bij Hamburg verloopt de landing soepel. Na de landing moeten we op de bus wachten zodat ik nog een praatje kan maken met de FA. Ondanks dat ze vandaag significante vertraging zal oplopen en veel later thuis is dan gepland blijft ze vrolijk. Ook de captain komt nog even mee grappen. Al met al ben ik van mening dat men bij Brussels Airlines uiterst vriendelijk personeel heeft. Van check in tot captain, iedereen is opgewekt en toegankelijk.

Hamburg Airport Lounge

Het is bijna lunchtijd als ik de terminal van Hamburg Airport binnenwandel. Dit vliegveld is redelijk klein en dat vind ik altijd wel wat hebben. Ik ga op zoek naar de lounge. Dit blijkt de “Hamburg Airport Lounge” te zijn, een lounge waar je als elitemember gebruik van kunt maken of tegen betaling van € 30,00.

Review KLM Fokker
Hamburg Airport Lounge

Nadat mijn boarding pass en Alitalia pasje is bekeken, kan ik doorlopen. De lounge heeft een mooi uitzicht op het platform van Hamburg Airport. Ook de start- en landingsbaan liggen mooi in het zicht. Qua eten stelt de lounge niet zoveel voor. Er ligt wat fruit en verder veel ongezond en goedkope snacks. Voor de liefhebber zijn er diverse bieren, frisdrank en wijnen. Beneden is een rookruimte, douches, toiletten en een slaapruimte.  Sommige reizigers zullen zich er misschien aan storen dat de lounge niet afgesloten is van de terminal, waardoor het iets minder rustig is. Mij kan dat niet zoveel schelen. Ik neem een paar kopjes koffie en wat fris. Verder werk ik wat op mijn laptop en staar een beetje naar de vliegtuigen. Het klinkt misschien gek, maar ik kan prima de hele dag naar de vliegtuigen kijken. Na enige tijd komt de Embraer 190 van KLM aangevlogen, waarna deze geparkeerd wordt op enige afstand: we gaan zo dus weer de bus in.

Review KLM Fokker
Hamburg Airport Lounge platform view

Hamburg – Amsterdam

Maatschappij: KLM Cityhopper
Toestel: Embraer E190
Stoel: 4A (Economy Comfort)

Na een tijdje in de lounge te hebben gezeten wandel ik richting de gate. Hier is het boarden inmiddels reeds begonnen en er staat een aardige rij. Ik sluit hier aan en de rij wordt vrij snel verwerkt. Met de bus rijden we richting het vliegtuig, waarna ik plaatsneem op mijn stoel. Het toestel is nog vrij nieuw en oogt modern en fris. Wat ik een nadeel van de E190 vind is dat de ramen wat onlogisch ten opzichte van de stoelen gesitueerd zijn. De stoel heeft ruim voldoende beenruimte.

Deze diashow vereist JavaScript.

Het toestel is lang niet vol, maar gek genoeg zit er wel iemand naast me. Nadat het boarden is voltrokken vertrekt hij naar de rij naast ons, zodat we allebei meer ruimte hebben. Rij 1 is business class en deze is geheel leeg op deze vlucht. Een man van middelbare leeftijd legt zijn koffer in het business class vak en loopt een paar keer terug het platform op, belt een beetje en doet net alsof het zijn privé jet is. De vriendelijke crew (bestaande uit 2 personen) laat een veiligheidsinstructie zien. Het duurt vervolgens niet lang voordat we weer klaar zijn om te vertrekken.

Review KLM Fokker
Vertrek vanaf Hamburg Airport

De vlucht duurt een klein uur en hierbij wordt nog een wrap uitgedeeld en een blikje drinken. Voor zo’n korte vlucht is dat een prima service, alhoewel het broodje voor mij niet beslist noodzakelijk is voor zo’n korte vlucht.  Via Groningen, Drenthe en Flevoland komen we aan op Schiphol, waar we een klein rondje moeten rijden voordat er een beschikbare gate is.

KLM Crown Lounge (Schengen en Non-Schengen)

Op Schiphol heb ik nog een paar uur te spenderen. Op Schiphol hangt een ontspannen sfeer en er lijken geen monsterachtige vertragingen gaande te zijn. Aangezien het richting zes uur loopt, lijkt het me prettig iets te eten in de lounge. Ik schat in dat het aanbod in de Non-Schengen lounge waarschijnlijk uitgebreider zal zijn, dus loop ik richting de automatische paspoortcontrole. In de KLM Crowne Lounge kijkt de lounge agent me een beetje vreemd aan: “Maar, u gaat naar Brussel, kunt u dan niet beter naar de andere lounge? “. Ik vertel haar dat ik dusdanig veel tijd heb dat deze (grotere) lounge mijn voorkeur heeft. Het is super druk in deze lounge, maar er is ruimschoots voldoende plaats om te zitten.

Mijn inschatting dat hier een ruim aanbod aan eten zal zijn klopt niet. Er is een ruim aanbod aan drank, maar qua eten is het matig. Ergens in een hoekje staat een pan met Indische kip en wat rijst. Niets iets dat ik zou verwachten bij het visitekaartje van KLM. Terwijl ik dit denk, hoor ik een man helemaal losgaan tegen een lounge agent. Hij geeft aan dat alles in het Midden Oosten veel beter is, daar hangen zelfs complete varkens (!) aan het spit in de lounge volgens hem. Hoewel hij met deze zin zijn overdrijving prijsgeeft, begrijp ik zijn teleurstelling wel een beetje. Als je zo tegen etenstijd de lounge binnenloopt, voorafgaand aan een intercontinentale business class vlucht dan mag je meer verwachten. Een senior lounge agent grijpt in en geeft aan dat het de afgelopen tijd inderdaad “wat minder is geworden”.

Ik loop ondertussen terug naar het Schengen gedeelte. In de KLM Crowne Lounge is de lounge agent zeer attent “meneer de Jonge, welkom in de Crown Lounge”. Hoewel deze lounge nog drukker is en nauwelijks zitplaatsen meer heeft, is het avondbuffet hier gek genoeg uitgebreider. Hoewel nog steeds niet indrukwekkend, je hebt keus uit wat meer eten. Ik gebruik mijn tijd om nog wat zaken af te handelen, waarna het tijd is om naar de gate te vertrekken.

Amsterdam – Brussel (Fokker 70)

Maatschappij: KLM Cityhopper
Toestel: Fokker 70
Stoel: 15A 14A (Economy)

Ik heb de vlucht al een aantal maanden geleden geboekt. Daarbij heb ik gelijk stoel 15A gekozen. Na zorgvuldig onderzoek blijkt dit de beste stoel van het toestel: je hebt perfect zicht op de motor.  En dit is nu juist wat zo mooi is aan de F70: de kleine motor op de romp van het toestel! Helaas blijkt de vlucht een paar dagen voor vertrek dusdanig leeg dat deze rij geschrapt wordt, vermoedelijk vanwege de verdeling van gewicht. Hierdoor schuif ik op naar 14A. Tot mijn verbazing is het echter behoorlijk druk bij de gate. Ik zie vervolgens iemand anders met een boarding pass waarop staat “15A”. Een vreemde gang van zaken, zeker nu inmiddels bekend is dat KLM geld gaat rekenen voor het reserveren van stoelen!

Review KLM Fokker
Boarden Fokker 70

Na een rondje met de bus stap ik de Fokker 70 binnen. Het toestel zit vrijwel helemaal vol. Alleen de business class sectie (4 rijen) is op één stoel na leeg. Naast me zit een man die onmiddellijk in slaap valt en een beetje naar het gangpad hangt. Daar heb ik dus geen “last” van. De beenruimte is overigens vrijwel gelijk aan de Economy Comfort stoel in de Embraer.

Review KLM Fokker
Opstijgen Fokker 70 vanaf Schiphol

Na de veiligheidsinstructie stijgen wij op vanaf Schiphol. In Brussel is het slecht weer, waardoor het toestel een paar flinke stuiters maakt bij de daling. Vlak voor de landing verloopt deze echter redelijk rustig en de landing is weinig spectaculair. Er is nog wel sprake van een mooi zicht over Brussel vlak voor de landing.

Review KLM Fokker
Brussel vlak voor de landing

Conclusie

Aan het eind van deze dag heb ik weer twee toestellen die ik van mijn lijstje kan schrappen. Was het ’t ook waard? Zeker weten! Waar sommige mensen het maar raar vinden dat ik nog dezelfde dag aankom op exact dezelfde locatie als waar in ingestapt ben, vind ik dat heerlijk. Ik heb er plezier aan om een dag naar vliegtuigen te kijken, zelf te vliegen en de dynamiek van het vliegveld te beleven.

De vluchten waren allemaal erg kort, maar juist dat zorgde ervoor dat je in het vliegtuig geen moment van verveling had. Ik ben positief verrast over de vriendelijkheid van zowel het KLM personeel en Brussels Airlines. De KLM Crown lounge is me een beetje tegengevallen. Na deze vlucht heb ik nog excuses ontvangen van KLM over de stoelindeling. Hopelijk verbeteren ze dit voordat je binnen Europa € 5,00 per vlucht moet betalen.

 

 

Reacties

  1. FlyingIvo zegt

    Mooi tripreport! Erg fijn om te lezen! Ik heb zelf 2 keer met de RJ100 van Swiss gevlogen en vind het een geweldig toestel! Toch jammer dat ze eruit gaan. Zelf heb ik nog nooit met de Fokker 70 gevlogen maar dit wil ik nog wel voordat ze eruit zijn!

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Thanx FlyingIvo. Gelukkig nog tot in ieder geval oktober 2018 de tijd om eens in een F70 te stappen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *