Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Recentelijk vloog ik vanuit Amsterdam met een Boeing 777-300 van KLM in economy class naar Dubai. Alhoewel ik al meerdere keren in Dubai ben geweest, was ik er tot nu toe nog nooit met KLM naartoe gevlogen. Tijdens mijn verblijf van bijna een week verbleef ik in het DoubleTree by Hilton – Dubai M Square Hotels & Residences waarvan je hier een review kunt lezen. Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 777-300ER en KLM heeft 16 van deze toestellen in de vloot zitten. Deze toestellen zijn in tegenstelling tot de modernere Boeing 787 Dreamliner toestellen een stukje ouder te noemen. In deze review lees je over mijn ervaring in economy.
Inchecken bij KLM
Mijn vlucht zou pas om 14.30 uur die middag vertrekken dus ik had alle tijd om richting Schiphol te reizen. Aangezien het toen wel de dag voor de meivakantie was besloot ik het zekere voor het onzekere te nemen. Om 11:00 was ik dan ook aanwezig op Schiphol. Uiteraard had ik al online ingecheckt waardoor ik de rij bij het inchecken kon overslaan. Alhoewel het de dag voor de meivakantie was, was het niet bepaald druk in de vertrekhal.
Bij de veiligheids- en paspoortcontrole stond een korte rij. Binnen 15 minuten was ik vervolgens al airside. Ook daar was het niet heel druk te noemen. Ik had het gevoel dat alles snel doorliep en dat er gewoon voldoende mensen waren ingezet zodat er geen lange rijen ontstonden.
Mijn idee was om vervolgens naar de Aspire lounge te gaan maar deze was helaas wegens renovatie gesloten. Reizigers konden tijdelijk voor een hapje en een drankje terecht in een nabijgelegen restaurant maar dezelfde lounge ervaring heb je natuurlijk niet. Ikzelf ben geen fan van de Aspire lounge op Schiphol, afgezien van het mooie uitzicht op de vliegtuigen dan. Ik ben daarom ook benieuwd naar hoe deze lounge er na de renovatie uit zal zien.
Boarding vlucht KLM 427 naar Dubai
Ongeveer 45 minuten voor vertrek konden de passagiers aan boord gaan. Bij de gate stonden aardig wat mensen te wachten dus dit beloofde een vrij volle vlucht te worden. Aangezien ik 35 minuten voor vertrek bij de gate was, kon ik gelijk doorlopen.
Bij de gate zag ik tot mijn verbazing dat mijn vlucht zou worden uitgevoerd door het toestel met de SkyTeam-huisstijl. Dat is natuurlijk altijd leuk om mee te maken aangezien ik tot nu toe nog nooit met dit toestel had gevlogen. Via de tweede deur liep ik het toestel binnen.
De Boeing 777-300ER beschikt in totaal over 316 zitplaatsen. Hiervan zijn 34 World Business Class stoelen. Verder beschikt dit toestel nog over 40 stoelen in Premium Comfort. De overige 242 stoelen bevinden zich in economy class. In economy class zijn de stoelen opgesteld in een 3-4-3 configuratie. Dat is gebruikelijk in een Boeing 777. Het nadeel hiervan is wel dat er twee stoelen tussen de passagier aan het raam en het gangpad zitten. De uitstraling van de stoelen doet verder fris aan en laat de kleuren van KLM zien.
Over deze vlucht van KLM naar Dubai komt binnenkort ook nog een YouTube video online. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
KLM Economy Class stoel
Ik had stoel 42B geboekt in deze bevindt achteraan in het toestel. Hierdoor heb je een mooi uitzicht tijdens het landen en opstijgen. Ik heb tot nu toe niet bepaald veel met KLM gevlogen maar de keren dat ik vloog was het altijd in de World Business Class. Ik heb twee keer eerder op een lange afstand met KLM in economy gevlogen maar dit waren toen nog de oude stoelen. Ik moet zeggen dat deze nieuwe stoelen een stuk comfortabeler zitten. Zeker de hoofdsteun vind ik erg prettig. Op de stoelen lagen zoals gebruikelijk kussentjes en dekentjes klaar.
Verder beschikt de stoel uiteraard over een in-flight entertainmentsysteem. Deze vond ik nogal klein van formaat aandoen. Het schermpje biedt verder nog de mogelijkheid om via de USB-poort je telefoon op te laden. Onder het schermpje trof ik ook nog een aantal tijdschriften aan. Voor de rest biedt de stoel een redelijk goede beenruimte voor economy class begrippen. Al had ik met mijn 1m 87 niet heelveel ruimte moet ik zeggen maar ik heb al erger meegemaakt. Uiteraard beschikt de stoel ook over een uitklapbaar tafeltje.
Eten en drinken bij KLM
Nadat we waren opgestegen werd al snel begonnen aan een ronde voor het eten en drinken. De maaltijd bestond uit reist, groente en een broodje. Hierbij koos ik een rode Shiraz wijn. Het eten smaakte redelijk maar ik moet zeggen dat andere maatschappijen hier beter op scoren. Ruim een uur na deze maaltijd kwam de crew nog langs met koffie, thee en een hapje.
Vervolgens kwam de crew nogmaals door de cabine om afval op te halen. Daarna begonnen de rijen richting de toiletten ook langer te worden. De Boeing 777-300ER van KLM kent in totaal vijf toiletten. Twee toiletten bevinden zich in het midden van het toestel, twee bevinden zich bij de voorlaatste deur en één toilet bevindt zich helemaal achterin het toestel. Het toilet wat ik bezocht zag er goed en schoon uit.
De twee uur daarna liet de crew even niet van zich horen. Het zou ongeveer nog zeker vier uur duren voordat we in Dubai zouden landen. Ik besloot om deze tijd te gebruiken om te slapen. Ongeveer twee uur later werd ik weer wakker toen de crew weer door de cabine kwam. Dit keer met een klein hapje en drankje. Dit hapje bestond uit een klein pizzabroodje. Voor te drinken nam ik een jus d’orange.
Landing in Dubai
Na een vlucht van ongeveer 6,5 uur was het tijd om te landen in Dubai. Toen ik weer mijn in-flight entertainmentscherm aandeed zag ik dat het toestel al boven de Verenigde Arabische Emiraten circuleerde. Het zou dan ook niet heel lang meer duren voordat we zouden landen in Dubai.
Na een lang stuk van woestijn kwam er dan eindelijk een grote stad in zicht. Dubai ziet er prachtig uit vanuit de lucht met al die lichtjes. Het was blijkbaar erg druk op de luchthaven van Dubai aangezien het nog even duurde voordat het toestel kon landen. Dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien het rond middernacht erg druk is op deze luchthaven. Veel toestellen komen dan aan waarna passagiers vaak overstappen om aansluitende vluchten. Na een tijdje kon ons toestel dan ook eindelijk de landing inzetten.
Nadat de deuren opengingen kon iedereen het toestel verlaten. Ik nam afscheid van de crew van KLM en even later stond ik dan weer in het mooie maar warme Dubai.
Beeldmateriaal: InsideFlyer – Goffe de Boer
Giancarlo Leo zegt
Voor zover ok het weet, heeft KLM geen 777-200 in Skyteam Livery.
Goffe de Boer zegt
Het was inderdaad een Boeing 77-300ER. Ik heb het aangepast. Bedankt voor je oplettendheid.