Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Begin februari gaf Flying Blue op de Promo Awards maar liefst 50% korting op business class tickets naar Paramaribo. KLM business class op de 747 stond al een tijdje op mijn lijstje, dus ik heb direct geboekt. Eerder deze week schreef ik al een review van mijn heenvlucht op het benedendek. In deze review beschrijf ik mijn ervaring van de terugvlucht op het bovendek.
Check-in en lounge
Nadat ik met de hotelshuttle vanaf het Courtyard by Marriott Paramaribo naar Zanderij International Airport was gebracht, begaf ik me naar de KLM incheckbalie. Ik zag al snel de bordjes Sky Priority en daardoor was ik al snel aan de beurt. Ik ontving mijn boarding pass en ging door naar de paspoort- en veiligheidscontrole. Ook hier was er een priority rij waardoor ik al snel airside was.
Daar zag ik direct de grijze deur van de Sabakoe Vip Lounge waar ik mijn tijd voor het boarden mocht doorbrengen. De lounge valt in geen enkel geval te vergelijken met de mooie Crown Lounge op Schiphol of een andere mooie lounge. In een hoek staan wat stoelen en banken en je kunt gewoon horen wat er in de vertrekhal gebeurt.
Ook zijn er geen douchemogelijkheden aanwezig in deze lounge. Aan de andere kant bevindt zich een klein buffet, maar ook dit aanbod is niet echt bijzonder.
Ik nam een paar snacks en ging dan maar onder het genot van een wijntje rustig wachten op mijn vlucht die om 20:55 zou vertrekken. Uiteindelijk bleek deze vlucht een half uur vertraging te hebben opgelopen door een late aankomst vanuit Amsterdam. Daardoor verliet ik de lounge pas omstreeks 20:30.
Boarding
In mijn vorige review heb ik het al eens gezegd: een Boeing 747 verlaten of betreden via de trap vind ik een magisch iets hebben. Deze keer was het al donker toen het boarding proces begon.
Toen ik binnen mijn boarding pass liet zien mocht ik de trap naar boven nemen.
Boven werd keurig mijn carry-on aangenomen. Boven de stoelen bevinden zich namelijk geen bagagevakken. Het bovendek telt in totaal 20 business class stoelen en dit zijn allemaal twin-seats. Er zijn dus geen solo stoelen zoals 1A en 4A op het benedendek.
Bijna alle stoelen waren bezet. In tegenstelling tot op het benedendek is er geen groot verschil in waar je zit op het bovendek, alle stoelen zijn vrijwel gelijk. Zelf had ik stoel 78A, helemaal achterin.
De stoel zit zeker comfortabel, maar biedt in tegenstelling tot bijvoorbeeld stoel 4A op het benedendek een stuk minder privacy. Net als op de heenreis kwam de crew voor vertrek weer langs met pre departure drinks. Er was keuze uit zowel, jus d’orange, water als champagne.
Ook werden de amenity kits uitgedeeld. In tegenstelling tot op de heenreis kreeg ik deze keer de Limited Edition. Althans, dat stond op het etui. De inhoud was precies hetzelfde.
Ondertussen kwamen ook de laatste passagiers aan boord en het duurde dan ook niet lang voordat we konden vertrekken. De crew kwam echter nogmaals langs om te vragen of iemand van stoel wilde veranderen. Twee mensen wilden namelijk graag bij elkaar zitten. Dat zie ik wel meer op toestellen zonder reverse herringbone indeling.
De vlucht
Nadat we waren opgestegen besloot ik het in-flight entertainmentsysteem eens te bestuderen. Net als op de heenvlucht was er een groot aanbod aan muziek en films te vinden. Ik ben echter niet zo van het films kijken tijdens een vlucht. Ik luister liever naar muziek of ik kijk naar de vliegroute onder het genot van een drankje. Op de Boeing 747 toestellen wordt geen wifi aangeboden.
Na ongeveer een half uurtje werden er warme doekjes uitgedeeld en besloot ik de menukaarten eens te bestuderen. Als voorgerecht was er de keuze uit een broccolisoep of een salade. Als hoofdgerecht kon ik kiezen uit Moski Alesi, Surinaams rijstgerecht met gebakken vis, groenten en bakbanaan, gesmoorde kip met gembersaus, of de runderstoof met aardappelpuree, wortel en sperziebonen. Omdat ik vanuit Paramaribo vloog, ging ik maar voor het Surinaams rijstgerecht. Even later werd de bestelling opgenomen waarna ook direct werd gevraagd wat ik wilde drinken voor het eten. Ik zag dat er cocktails te bestellen waren, dus dit wou ik wel eens uitproberen in plaats van een champagne of wijn. Ik bestelde een Flying Dutchman cocktail.
Als voorgerecht nam ik de gemengde salade met gepocheerde vis en bosbessensaus. In combinatie met een champagne smaakte deze zeer goed!
Ook tijdens deze vlucht werd ik weer keurig bij naam genoemd en kon ik zien dat de crew proactief bezig was. Na het voorgerecht duurde het niet lang voordat het hoofdgerecht werd geserveerd. Het Surinaamse rijstgerecht met gebakken vis was ook zeker niet slecht, maar als hoofdgerecht had ik eerlijk gezegd iets meer verwacht.
Als dessert was er de keuze uit vers fruit van het seizoen, een chocolade ganachetaartje, een citroenmousse of het kaasplankje met oude en komijnekaas. Ik ging voor het laatste en in combinatie met een glaasje Vintage Port uit 2012 smaakte dit zeer goed.
Vervolgens werd nog een koffie/thee ronde gedaan waarbij er ook chocolaatjes werden uitgedeeld in de vorm van huisjes, erg toepasselijk.
Daarna werd het al snel tijd om te gaan slapen. Op verzoek van de crew sloot ik de luikjes van de raampjes, omdat het al vroeg licht zou worden buiten. Ik zette mijn stoel in de ligpositie en genoot al snel van een heerlijke nachtrust.
Ontbijt
Ik had een zeer goede nachtrust en werd pas weer wakker toen de lichten aangingen. Het zou dus niet meer lang duren voordat het ontbijt zou worden geserveerd. Op de menukaart zag ik dat ik kon kiezen uit o.a. vers fruit, een hard gekookt ei en warme broodjes en croissants. Ik ging deze keer maar voor een gezond ontbijt.
Na het ontbijt kwam de crew nog langs met artikelen en natuurlijk de huisjes. Huisje nummer 7 werd mijn derde huisje in de collectie. Daarna duurde het niet lang voordat iedereen werd verzocht om zich klaar te maken voor de landing. Met mooie herinneringen verliet ik het bovendek van de mooie Boeing 747.
Conclusie
Ook deze keer was ik weer tevreden over de service in de KLM business class op de Boeing 747. Het blijft altijd leuk om dit type toestel op het bovendek te vliegen. De service was niet heel erg anders dan op de heenvlucht met een vriendelijke en proactieve crew. Maar ook hier kom ik weer terug op het eten en drinken. KLM kan hier nog wel het een en ander aan verbeteren. Afgezien daarvan kijk ik terug op een mooie ervaring in zowel de neus als op het bovendek van de Queen of the Skies.
Mark zegt
Leuk verhaal! Kleine correctie, er zitten wel bagagebakken op het bovendek alleen zijn die vrij klein waardoor grotere carry-on bagage apart wordt opgeslagen.
Goffe de Boer zegt
Dankje! En bedankt voor je oplettendheid.
Jeroen Koning zegt
Goed artikel Goffe, ik heb het met plezier gelezen en lekker veel foto’s.
Wil je alleen onder de foto van de amenity kit het woord ‘wouden’ veranderen in ‘wilden’?
Goffe de Boer zegt
Dankjewel Jeroen! Ik heb het zojuist aangepast.