Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds 2016 zijn alle long-haul toestellen van Iberia voorzien van de nieuwe business class. Deze stoelen bieden veel meer privacy en comfort dan die van de oude business class en mede daarom leek het mij interessant om deze nieuwe klasse tijdens mijn reis naar Mexico in mei 2016 eens onder de loep te nemen.
Boekingsproces
Normaalgesproken kost een business class award 62.500 avios bij Iberia Plus. Maar aangezien ik in de off-peak periode reisde kostte mijn award 42.500 avios. Op zich een prima deal voor een trans-Atlantische vlucht in business class. Toen ik het award boekte was er op een aantal routes, waaronder de route van Madrid naar Mexico-Stad, een korting van maar liefst 40% op alle awards! Dat betekende dat ik slechts 25.500 avios kwijt zou zijn. De laatste maanden had ik behoorlijk wat Accorpunten gespaard door aan puntenpromoties mee te doen. Ik kon 25.500 punten via de 1:1 ratio heel eenvoudig overzetten naar Iberia Plus. Op de site van Iberia Plus kon ik vervolgens binnen een paar minuten mijn vlucht boeken. Daar bovenop betaalde ik nog de belastingen en mijn vlucht van Madrid naar Mexico-Stad in business class was geboekt!
Inchecken en lounge
Mijn vlucht vertrok vanaf de moderne terminal 4 van Madrid-Barajas en dat vind ik zelf een hele overzichtelijke terminal. Bij de business class check-in was ik redelijk snel aan de beurt. Na het boeken van de vlucht had ik direct mijn zitplaats al gekozen, namelijk stoel 5L. Van de check-in medewerker kreeg ik te horen dat ik toegang had tot de Iberia VIP lounge in de satellietterminal. Na de trein te hebben genomen, de paspoortcontrole en de duty free shops te hebben gepasseerd kwam ik uit bij de lounge. Deze lounge is veel groter dan de lounge voor Schengen vluchten en is bovendien een van de betere lounges die ik heb bezocht. Ik had die ochtend nog niet ontbeten dus besloot dit in de lounge te doen.
Boarding
Na een douche te hebben genomen in de lounge liep ik naar mijn gate vanwaar mijn vlucht IB6403 naar Mexico-Stad zou vertrekken. Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Airbus A340.
Als business class passagier kreeg ik automatisch voorrang bij het boarden. In het vliegtuig werd ik vriendelijk begroet door de crew en zocht ik stoel 5L op. Het viel me direct op hoeveel privacy deze nieuwe stoelen bieden. Vooral in tegenstelling tot de oude Iberia business class. Wat betreft het design vond ik de stoelen er wat saai uit komen. Op de stoel trof ik een deken aan en een Iberia magazine.
Stoel & amenity kit
Ook bieden deze stoelen veel beenruimte en bovendien kunnen ze volledig plat.
Naast de stoel trof ik de stoelbediening met bedieningspaneel voor het in-flight entertainment aan. Echter was dit ook te bedienen met behulp van de touchscreen.
Al snel werden de amenity kits uitgedeeld. Er zat van alles in waaronder een tandenborstel met tandpasta, een kam, oordopjes en vliegtuigsokken.
Service
Daarna werden ook de immigratieformulieren voor Mexico en de menukaart uitgedeeld. Daarbij zat ook een wifi code. De wifi werkte trouwens niet naar behoren. Deze was erg langzaam en regelmatig viel de verbinding weg.
Terwijl ook de Economy passagiers aan boord kwamen werd er gevraagd wat ik wou drinken voor het opstijgen. Iberia serveert geen champagne maar wel Cava, de Spaanse variant van champagne dus ik besloot dan maar een Cava te nemen.
Om 13:00 waren alle passagiers aan boord en werd het vliegtuig klaar gemaakt voor vertrek. Precies op tijd stegen we met blauwe lucht op om richting Mexico te vliegen. Na het opstijgen werd er weer een drankronde gedaan. Ik besloot om nog een Cava te nemen. Dit keer werd deze geserveerd met warme nootjes en een glas water.
Eten & drinken
Ook besloot ik de menukaart eens door te nemen. De lunch zou bestaan uit een voorgerecht, een hoofdgerecht en een dessert. Daarna was er keuze uit koffie/thee en een aantal sterke dranken. Net voor de landing in Mexico zou er nog een maaltijd worden geserveerd. Van anderen had ik al gehoord dat de catering op Iberia vluchten wat karig zou zijn maar ik besloot om eerst maar eens af te wachten.
Het voorgerecht bestond uit o.a. een warm broodje met olijfolie en een soort van salade met kaas en ham. Hierbij werd ik gevraagd of ik nog een Cava wilde of dat ik over wilde schakelen op één van hun lekkere wijnen. Ik besloot nog een Cava te nemen.
Na dit voorgerecht werd al snel het hoofdgerecht geserveerd. Ik had gekozen voor de wrakbaars met citroen en olijvensaus met gebakken tarwe. Samen met de Cava smaakte dit prima.
Als dessert kon ik kiezen tussen een pudding of een kersenroomijs. Ik besloot voor het laatste te gaan.
Het kersenroomijs was erg lekker en smaakte prima na de warme maaltijd. Na het dessert zette ik mijn stoel in een wat comfortabelere positie en staarde ik nog wat uit het raam. Nadat alles was afgeruimd vroeg de stewardess nog of ik een koffie wilde. Ik zei dat ik dat graag wilde en besloot dit te combineren met een lekkere whisky.
Na de maaltijd en de drankjes was het nog ongeveer 8 uur vliegen voordat we in Mexico-Stad zouden aankomen. De lichten in het vliegtuig gingen uit en ik besloot daarom om nog wat te gaan slapen. Daarvoor toverde ik mijn stoel om in een bed wat met de handige stoelbediening snel was geregeld.
Ik ben ongeveer 1,87 m lang en soms is het bed dan net iets te kort. Echter had ik daar in deze business class geen last van. Ik sliep ongeveer 4 uur lang en werd pas weer wakker ergens vlak voor de Bahamas. Daarna gingen ook de lichten weer aan en zou er nog een maaltijd komen voor de landing. Dit keer was er maar één keuze en deze bestond uit Iberische ham en chorizo worst, kipfilet en kaas geserveerd met verse vluchten. Daar besloot ik een lekker wijntje bij te nemen.
Het eten smaakte verrukkelijk maar ik vond deze laatste maaltijd wat betreft hoeveelheid eten wat tegenvallen. Zeker na een poos van acht uur zonder eten. Dit liet ik vervolgens weten aan een crewlid en van hem kreeg ik nog een wijntje met een sandwich uit Economy Class, prima service!
Daarna kreeg ik nog een laatste koffie en zag ik dat we bijna aangekomen waren in Mexico-Stad.
Het hoofd crewlid kwam nog even langs de business class passagiers om te vragen of alles naar wens was verlopen. Ik zei dat ik erg onder de indruk was van de nieuwe business class maar zei ook nog even dat de hoeveelheid eten wat magertjes was. De landing werd ingezet en uit het raam zag ik dat er een dikke laag smog boven Mexico-Stad hing.
Met een klap landde de A340 van Iberia na 12 uur in de lucht op de internationale luchthaven van Mexico-Stad.
Conclusie
De nieuwe Iberia business class op een A340 is een flinke verbetering in tegenstelling tot de oude business class die veel minder privacy biedt. De stoelen mogen er dan wel wat saai uitzien, ze zitten erg comfortabel en kunnen gemakkelijk omgetoverd worden in een full-flat bed. De wifi werkt helaas nog niet goed maar dat kan in de toekomst nog verbeteren. Er is een ruime keuze uit verschillende dranken.
Het eten was erg lekker maar de hoeveelheid vond ik wat tegenvallen voor een vlucht van bijna 12 uur. Zeker de maaltijd voor de landing was erg mager. Dit werd prima opgelost met nog een sandwich uit Economy Class. Over de crew was ik erg te spreken. Ik werd geregeld bij naam genoemd en er werd na afloop gevraagd of de service goed was bevallen. Ik vind dat Iberia een prima hard product heeft in de business class. Het soft product kan echter beter. Als ik in de toekomst de mogelijkheid heb om goedkoop via avios of geld te upgraden zal ik dat zeker doen.
Geef een reactie