Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Om aan een tier point run naar Tallinn te beginnen moest ik mezelf positioneren naar London. Aangezien m’n vlucht relatief vroeg in de ochtend zou vertrekken vanuit Heathrow, besloot ik de avond voordien af te reizen. Daarom had ik een nacht geboekt in het Hilton London Heathrow, gelegen vlak naast Terminal 4.
Check in
Na een vlucht met vertraging kwam ik uiteindelijk ’s avonds rond 19u aan op Heathrow. Het was er door slechte weersomstandigheden, met veel vertragingen en annulaties als gevolg, ontzettend druk. Ik landde op Terminal 5 en moest naar Terminal 4 om bij het hotel te komen.
Ik wist dat de Hotel Hoppa bus voor de deur van het Hilton zou stoppen, dus ik liep meteen naar de bushalte. Chaos alom, honderden gestrande reizigers moesten een bus ergens naar toe hebben! Tot mijn groot jolijt was ik de enigste passagier die op de bus naar het Hilton stapte. Een dikke tien minuten later stapte ik de lobby binnen. Het eerste wat opvalt is het ontzettend grote atrium.
De check in verliep vlot, ik werd erkend als Diamond lid en kreeg prompt een upgrade naar een executive kamer. Dit betekende dat ik ’s morgens ontbijt kon nuttigen en ik ’s avonds nog toegang had tot de lounge. Ik ontving de code voor de WiFi en een paar minuten na aankomst stond ik al in de lift onderweg naar m’n kamer op de vierde verdieping.
Executive room
De indeling van de kamer is klassiek. Dit wil zeggen dat als je de kamer inloopt, de badkamer aan de linkerkant zit. Als je verder doorloopt dan kom je in het slaapgedeelte. Het eerste wat in het oog sprong was de verlichte kaart van Europa aan de muur.
M’n trouwe rugzak kreeg een plek en ik pakte naar gewoonte mijn fototoestel om plaatjes te schieten van de kamer. Meestal ben ik alleen op pad dus is dat geen probleem. Als ik een kamer deel dan kan het leiden tot grappige situaties. Er mag nergens iets worden neergelegd tot ik rond ben met m’n foto’s…
De kamer was fraai afgewerkt, het enige minpuntje voor mij is het tapijt. Maar dat komt door problemen met mijn neus. Wanneer je een raam kan openzetten is het te overleven. Maar in dit geval keek mijn kamer uit op het atrium en kon het raam niet open. Ik probeerde de kamer nog wat te koelen met de airco, wat alles alleen nog maar erger maakte.
Er stonden 2 gratis flesjes water in de kamer en van de rijkelijk gevulde mini bar zou ik geen gebruik maken. Ik had immers lounge toegang.
Het meubilair was allemaal minimalistisch afgewerkt, het is een stijl die me bevalt. Alles netjes en functioneel, ik kon er genoeg spullen op kwijt voor de tijd die ik in de kamer spendeerde. De TV is leuk, maar ik kijk thuis ook praktisch niet naar televisie dus hij ging meteen uit.
De relaxstoel zat wel ok, maar ik kon er voor mijn gevoel niet lekker in onderuit zakken. Hij heeft die avond dienst gedaan als kledingrek.
Al bij al was het geen al te grote kamer als ik het vergelijk met een kamer in bijvoorbeeld het Hilton hotel in Doha waar ik verbleef tijdens een weekend trip naar Tokyo. Maar dat is muggenziften wat ik doe aangezien ik geen dagenlang zou verblijven in dit hotel.
Het bed sliep prima en ik had geen moeite om in slaap te vallen die avond. Dat kan misschien ook komen door het aantal gin & tonics in de lounge…
Alle lichtschakelaars van de kamer zaten boven het nachtkastje, alleen was het even uitvogelen welke schakelaar voor welk licht was. Ik knipte elke keer de verkeerde om, zodat het licht bij het raam naar atrium verschillende keren aan en uit ging. Ze zullen in de lobby wel gelachen hebben: “Daar zit weer zo’n idioot die z’n lichtknopje niet kan vinden!”.
Badkamer
Ik was blij toen ik de badkamer in liep, er hing een levensgrote spiegel aan de wand. Ideaal om al m’n haren te kammen! Nee grapje, er was een ontzettend grote regendouche aanwezig.
Naast de wasbak stonden de gekende amenities (wie verzint zo’n woord?) van Hilton. Nemen jullie ze mee als je in een hotel verblijft? Wees eerlijk! Ik neem meestal de handcrème mee, ik heb altijd droge handen dus het komt altijd van pas.
Ik kan echt van een hete douche genieten, zeker een regendouche. Constante temperatuur van een graadje of 38 en laat maar lekker stromen dat water. Heerlijk ontspannen na een lange dag.
Executive Lounge
Na het nemen van de foto’s in de kamer pakte ik m’n laptop en liep naar de lobby toe. Daar zat de executive lounge in de hoek. Alleen jammer dat ie stampvol zat. Nergens was er nog een relaxstoel vrij. Gelukkig kon ik aanschuiven bij 4 andere mensen aan een soort keukentafel in het midden van lounge.
Eén voordeel, die stond aan het buffet. Een assortiment aan kleine warme en koude hapjes, verschillende soorten kaas en crackers. Genoeg keuze om een drankje te vergezellen. Er stond gin & tonic, nee geen Jack Daniels vanavond, ik zou eens vreemd gaan!
Het personeel deed prima hun best om het verblijf in de lounge aangenaam te maken. Ze hielden in de gaten wat de gasten dronken en kwamen nadien langs om glazen bij te vullen. Gelukkig werd het na een uurtje rustiger en kon ik neerploffen op de bank.
Conclusie
Als airport hotel is het een prima hotel. Er is een lounge aanwezig die iets groter zou mogen zijn. Maar er zijn ook een aantal restaurants in de lobby waar je terecht kan voor een lekkere maaltijd. Al het personeel is ontzettend beleefd, vriendelijk en behulpzaam.
Van het ontbijt heb ik geen gebruik gemaakt aangezien ik al vroeg op pad was en wilde ontbijten in de Cathay Pacific lounge op het vliegveld. De hapjes en drankjes in de executive lounge zijn uitstekend.
Of ik hier nogmaals zou verblijven? Absoluut, over een kleine twee weken ben ik er weer. Hebben jullie al eens overnacht in dit hotel? Wat was jullie ervaring?
tjapie zegt
Leuk review….misschien heb ik het gemist maar welke Talinn run ga je doen?
Lionell Jansen zegt
Hi, ik heb recent LHR-HEL-TLL-HEL-LHR gevlogen met Finnair. Die was in het begin van het jaar te boeken voor nog geen 270 euro in business class. Eind van de maand ga ik nog een keer, goed voor 200 tier points per trip.
Groeten,
Lionell