Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Dubai Airshow stond lang op mijn verlanglijstje van luchtvaartconferenties. Van een vorige reis had ik nog een stapel Etihad Guest miles. Er was beschikbaarheid op de rechtstreekse Etihad vlucht naar Abu Dhabi vanaf Amsterdam en een week van te voren besloot ik te boeken. Om van Abu Dhabi naar Dubai te komen voegde ik de kostenloze shuttlebus toe aan mijn reservering. Via Expertflyer zag ik dat de vlucht helemaal vol was. Daarom koos ik voor een stoel aan het gangpad tijdens de nachtvlucht.
Vanaf Düsseldorf had ik al eerder met Etihad gevlogen. Daarnaast hebben we op Insideflyer regelmatig de cabines van de maatschappij ervaren, bijvoorbeeld in de Etihad Mobile Exhibition en in het Innovation Center in Abu Dhabi. Ook hebben we eerder een Insidelook artikel over de Dreamliner gepubliceerd ter ere van de inaugurele vlucht naar Amsterdam. Deze review focust zich daarom meer op de service dan op het hard product.
Amsterdam – Abu Dhabi
Online check-in is 48 uur voor vertrek (20:25u) mogelijk. Etihad ondersteunt Passbook op iOS. Hoewel ik al een boardingpass en alleen handbagage had, ging ik toch langs de check-in desk voor een geprinte boardingpass. Als Etihad Guest Gold lid hoefde ik niet lang te wachten bij de business class balie. Etihad’s check-in is gevestigd in balierij 21 op Schiphol.
Security en paspoortcontrole waren ’s avonds snel gepasseerd. Etihad gebruikt in Amsterdam de Aspire lounge, welke niks bijzonders is. Boarding zou om half 8 beginnen en tegen die tijd begaf ik me naar de E-pier. Het was al druk bij de gate en de vlucht was duidelijk 100% vol. Business class boarding startte net en ik was als één van de eersten aan boord. Zoals gezegd zal ik minder focussen op het hard product aan boord, maar de beenruimte is standaard. Voor iemand van mijn lengte (1,95m) is dat aan de krappe kant. Ook is de stoelbreedte op de 787 minder dan op bijvoorbeeld een A330. Wel is de Etihad Economy ‘Smartseat’ ontzettend goed ontworpen met bijvoorbeeld de ‘vleugel’ als hoofdsteun. Alles zit op logische plekken en er zijn handige features zoals de extra ‘netjes’ in de stoelzak voor een telefoon, de bekerhouder en het feit dat alles op de achterkant van de stoel voor je zit en niet in de armleuning.
Boarding duurde een tijdje maar uiteindelijk hadden we een korte taxi naar de Kaagbaan. De vlucht was inderdaad afgeladen in zowel Business als Economy. Nadat de deuren gesloten waren kwam de Vlaamse flight attendant langs om zich voor te stellen en te vragen of ik nog iets nodig had. Dit is de standaardprocedure voor Guest Gold en Platinum leden in Economy en is iets wat ik erg waardeer. Aangezien het een nachtvlucht was vroeg ik om een flesje water en kreeg even later een grote 1,5 liter fles met een paar bekers. Meestal vragen ze ook naar je maaltijdvoorkeur om als eerste geserveerd te worden, maar dat was dit keer niet het geval. Helaas was er ook geen menu beschikbaar en was er een ‘gewoon’ kussen in plaats van het handige nekkussen. Kleine tekenen van bezuinigingen, zo lijkt het.
Entertainment
Eenmaal in de lucht besloot ik het entertainmentsysteem te gebruiken. Er is een solide selectie van films en series en de resolutie is top voor Economy. Verder was het erg handig om op de controller onder het scherm de airshow te projecteren. Via het touchscreen kon je dan nog steeds het systeem bedienen. Wel merkte ik dat er bij sommige TV-series maar een enkele aflevering beschikbaar was. Jammer als je wil binge-watchen.
Naast het scherm biedt het paneel voldoende connectiviteit. Zo is er een stopcontact en USB-poort binnen handbereik. De andere aansluiting die je ziet is voor de magnetische connector van de koptelefoon. Zo blijf je nooit hangen in de kabel als je opstaat. Natuurlijk kan je ook gewoon een reguliere audio kabel van je eigen apparaat aansluiten. Bij Etihad is ook onboard wifi beschikbaar, maar hier heb ik geen gebruik van gemaakt. Het IFE biedt ook live-tv met bijvoorbeeld nieuws- en sportzenders.
Etihad Economy Class Catering
De service startte met een ronde drinken en een zakje zoutjes. Daarna duurde het door de volle vlucht helaas erg lang voordat de maaltijd geserveerd werd. Pas boven de Zwarte Zee kreeg ik mijn eten; bijna halverwege de vlucht. Niet echt handig tijdens een nachtvlucht. Etihad biedt wel drie keuzes aan, waarvan altijd een vegetarische pasta. Ik koos voor de rijst met lam; de Arabische optie. Daarbij werd een salade van kikkererwten geserveerd en een cheesecake. Het hoofdgerecht was een beetje flauw maar het dessert heerlijk. Na de maaltijd volgende nogmaals een ronde voor koffie, thee of water. Helaas was er geen digestief in het aanbod.
Na de maaltijdservice leunde ik de stoel achterover en probeerde nog even slaap te pakken. De crew kwam tussendoor niet proactief langs met drinken, maar natuurlijk kan je altijd naar de galley gaan voor een drankje.
Vlak voor landing kreeg ik van de purser nog een fast track kaart voor immigratie in Abu Dhabi. Ondanks dat we een kwartier te laat opstegen, stonden we 45 minuten voor schema aan de gate. Immigratie en de douane waren erg rustig en met fast track en zonder ruimbagage stond ik binnen 10 minuten buiten. Hierna was het wachten totdat de bus naar Dubai zou vertrekken.
Geef een reactie